Jazz Time 1118

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare zanzan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 565
Sv: Jazz Time 1118

Ja det var precis vad jag själv med flera andra uppfattade under bruks 06. Det var verkligen många som var imponerade av hans spektakulära trav. Men det var inte hans grundgångarter utan en framtränad uppvisnings trav med otroligt höga frambensrörelser. Jag tror att det var därför det var många som inte vågat betäcka med honom, man vill ju veta hingstens äkta grundgångarter. Skulle själv aldrig använda en hingst som Jazz Time utan att veta vad han egentligen nedärver. Tyckte det mest kändes som en cirkusuppvisning när han sprang om kring med höga knälyft.

Jag måste säja att jag var mest imponerad av hans BAKBENSmekanik. Framben går alltid att rida fram, men lyfter de inte bakbenen ordentligt av naturen så får du dem inte att göra det av ridning heller.

Jag har i många år tittat extra noga på just bakbensmekanik hos gångartshästar och det är beklämmande att se hur många det är som lyfter upp hoven, doppar ner tån i underlaget och först efter DET lyfter upp benet och för det framåt. Och det verkar inte som om varken publik eller domare bryr sig om det, om man ser till poängen de får och publikens reaktioner... :eek:

Och, i ärlighetens namn, får man fram en avkomma som går att RIDA fram de rörelserna på, så må det väl vara hänt om den inte visar dem i hagen.... Jag har sett flera dressyrhästar med tämligen mediokra grundgångarter, som är tämligen läckra att titta på med ryttare på ryggen. Har de bara "rätt mekanik" i grunden, så att det GÅR att rida fram såna rörelser, så spelar det väl ingen roll om rörelserna är finputsade av ryttaren eller om de är där naturligt genom arv??

kl

Jag använde Jazz Time på mitt sto förra året. Föll för honom på bruksprovet. Ville ha en hingst med coolt temperament då damen, visserligen alltid gudasnäll, men kan vara åt det lite hetare hållet. Var väääldigt sugen på Topaasch men vågade inte chansa just pga temp.
JT hade tre ston i Sverige -06, endast mitt blev dräktigt.
I juni kom en liten hingst, fux med bläs o fyra vita ben. Snygg med massor av hingstkaraktär o utstrålning. Otroligt social o okomplicerad, jättesnäll att hantera. Rör sig mjukt o elastiskt med fin mekanik, fick 9 på traven på fölmönstring. Hans enda minus enligt mig är att han inte blev ett sto...;)

Jag måste säja att jag var mest imponerad av hans BAKBENSmekanik. Framben går alltid att rida fram, men lyfter de inte bakbenen ordentligt av naturen så får du dem inte att göra det av ridning heller.

Jag har i många år tittat extra noga på just bakbensmekanik hos gångartshästar och det är beklämmande att se hur många det är som lyfter upp hoven, doppar ner tån i underlaget och först efter DET lyfter upp benet och för det framåt. Och det verkar inte som om varken publik eller domare bryr sig om det, om man ser till poängen de får och publikens reaktioner... :eek:

Och, i ärlighetens namn, får man fram en avkomma som går att RIDA fram de rörelserna på, så må det väl vara hänt om den inte visar dem i hagen.... Jag har sett flera dressyrhästar med tämligen mediokra grundgångarter, som är tämligen läckra att titta på med ryttare på ryggen. Har de bara "rätt mekanik" i grunden, så att det GÅR att rida fram såna rörelser, så spelar det väl ingen roll om rörelserna är finputsade av ryttaren eller om de är där naturligt genom arv??

Oj vad jag håller me här. Jag har börjat fundera på lämpliga hopphingstar för att de ibland verkar ha bättre bakbensmekanik. Ibland kan det bli lite väl mycket ;). Jag kan tycka att det är svårt att se vad som är famridet och vad som äar naturligt. Hur mycket hinner man rida till på en hingst som går bruks som 3 eller 4 år? Jag har ingen erfarenhet av sådant..
U

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 823
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 823
Senast: Thaliaste
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 563
Senast: nexxa
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 137
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka