Jazz Time 1118

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare zanzan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 565

zanzan

Trådstartare
Någon som vet något om denna hingsten? Vart man i Sverige tar in hans semin - eller står han i sv? Kanske till och med någon som har/har sett avkommer till honom? Temperament o.dyl?

Tack :bump:
/Zanzan

Sv: Jazz Time 1118

Grattis! Vad rolit med ett Brisad sto vi har haft en jättefin valack efter Brisad :love:

Får man fråga vad han kostade?

Mitt sto har haft en tendens att ha lite sårt "att ta sig" vet du hur hans sperma kvalitet är?

Ville tagit Florencio förra gången men hans var ju så dålig så det var bara att glömma:cry:

Han kostade 450 euro i språng o 450 euro i 90 dygns-avg.
Har ingen riktig koll på hans fertilitet. -04 hade han två ston varav det blev ett föl enligt hingstkatalogen
Är ju alltid lite svårare med sperma som ska åka långt ifrån, det var också lite krångel med skicken tyvärr. De kom inte när de skulle osv pga missförstånd mellan stationen i Tyskland o importören. Vi insem två ggr, tog sig första gången men hade resorberat mellan dygn 17 o 30. Dock var det embryot nog inte riktigt 'friskt' (svårt att hitta på ultraljud, låg uppe i hornet).
Båda gångerna stoet insem var det i 'sista minuten', timmarna efter hade hon släppt äggen. Lite kombination av bra simmare o tur kanske? :)

**KL**Sparkar liv i gammal tråd**
Jazz Time verkar ju ganska intressant, någon som vet vad man kan förvänta att han skulle nedärva temperamentsmässigt och exteriört? Någon som träffat avkommor?
U

Jag har fått för mig att han själv är rätt het och lämnar sådana avkommor. Men det är bara rykten så jag har ingen personlig erfarenhet av detta.

Ok, det var ju ett svar iallafall, inte för att det var dte jag hade hoppats på.. Jag är fullständigt perfekt nöjd med mitt sto som hon är i temperamentet. Dock verkar Sambesiavkomman från 2006 ha ärvt stoets temperament, har hört att han kan lämna skarpt, dock ingen erfarenhet av det själv..Tack för att du tog dig tid!
Givetvis är det intressant med mer info
U

Jag har fått för mig att han själv är rätt het och lämnar sådana avkommor. Men det är bara rykten så jag har ingen personlig erfarenhet av detta.
HET???

Det var i alla fall inte det intrycket man fick när han visade upp sig på bruksprovet förra våren... När han helt avspänt dansade runt på banan till publikens jubel och rungande applåder...

(jag tror att jag har några filmsnuttar på honom, på nån cd nere på kontoret, från detta tillfälle...)

Så jag missade honom vid bruks förra året? Inget brta tecken, på film och bild ser han ut att ha karisma.. Och påminner mycket om mitt sto i modell o uttryck. Kanske att jag inte såg honom för att jag inte var där just då..Hoppas. Varför används han inte mer i Sverige, inte många avkommor enligt hingstkalenden.. Tack för svaret förresten.
U

HET???

Det var i alla fall inte det intrycket man fick när han visade upp sig på bruksprovet förra våren... När han helt avspänt dansade runt på banan till publikens jubel och rungande applåder...

(jag tror att jag har några filmsnuttar på honom, på nån cd nere på kontoret, från detta tillfälle...)

Jag kan bara svara på vad jag har hört och det är att han ger heta avkommor. Jag har dock tydligt deklarerat att det är rykten och inget jag har haft någon personlig erfarenhet utav.

Det är ju iofs skillnad på att själv vara het och att lämna heta avkommor.
sen "syns" ju inte allt från utsidan heller, men han såg verkligen inte het it på bruksprovet....

pastejja, det var alltså förra våren han visades, inte nu i våras.

Menar du verkligen Jazz-Time nu och inte Jazz ?

Jag satt bredvid ameo på bruks -06 och var lika imponerad av Jazz-Time, han var supercool. Jämfört med Topaasch (också e Jazz) för han såg många spöken. Men det behöver ju inte komma från fädernet.

Om nu Jazz Time imponerade på bruks, hur kommer det att han inte fått fler ston? Jag vet inte siffrorna för iår, men tidigare år har det inte varit mycket.Jag är inte så inne på de utrikiska linjerna, försöker ju lära mig, men ska det ringa en varningsklocka som jag inte uppfattar? Något i stammen? Dålig marknadsföring? Ofördelaktig betalning? Något annat? Någon som kan se hur hans avkommor blivit i andra förbund?
U

Menar du verkligen Jazz-Time nu och inte Jazz ?

Jag satt bredvid ameo på bruks -06 och var lika imponerad av Jazz-Time, han var supercool. Jämfört med Topaasch (också e Jazz) för han såg många spöken. Men det behöver ju inte komma från fädernet.

Du har helt rätt, det är Jazz jag menar. My mistake!:o

NP..

Jag misstänkte just det.

Dock är jag förvånad att inte Jazz-Time fått flera ston.

Om jag nånson lägger vantarna på ett dressyrsto så är Jazz-Time helt klart en kandidat.

Det är en fantastisk individ men kräver att stoet har mkt gång eftersom han själv inte nedärver sina gångarter (läs traven) i så hög grad som man kanske skulle önska.

Noa

Nej, inte personligen (förutom de jag sett på video) men har en väl insatt källa. Däremot vet man ju inte hur han förärver sig med svenska ston, han kanske passar dem alldeles utmärkt.

Noa

Det är en fantastisk individ men kräver att stoet har mkt gång eftersom han själv inte nedärver sina gångarter (läs traven) i så hög grad som man kanske skulle önska.

Noa

Oj det var ju inte så bra, nu har jag ett sto som rör sig bra men vill inte riskera att det tappas under vägen. Det är det ju inte värt. Någon som vet om det finns filmer på avkommor?
U

Noa

Precis vad jag också har hört! Såg han på bruks jag med och där var han mkt imponerande, en enorm trav som jag ALDRIG sett på en hingst tidigare! Hela publiken bara jublade:love: MEN, sen i efterhand fick jag höra att den traven är framarbetad och att han inte nedärver sina gångarter så som man kunde ha önskat. Ungefär detsamma som jag har uppfattat det med Briar.

Mvh Maria

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 823
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 823
Senast: Thaliaste
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 563
Senast: nexxa
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 137
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka