Jaha det var spatt..

skatten

Trådstartare
Bästa vännens fyraåring visade sig ha spatt:(
Vi var förberedda på det men hon är naturligtvis ändå förkrossad och ser ingen framtid alls just nu.
Det är ett hoppstammat halvblodssto som i fjol visades med finfina poäng på treårs som dubbeltalang. Stoet betäcktes och har fölat 2012...
En framtid som hopphäst var inplanerad och därefter avelsboxen, flera elitston i nära led och äldre halvsyskon som presterar på 130-150 nivå alltefter ålder.

Så nu behöver jag lite solskens historier att peppa henne med, avla på henne är ju uteslutet:cry::cry: men hur är det med framtida tävlande?
Please buke hjälp mig sprida lite hopp och glädje!

Sv: Jaha det var spatt..

man kan aldrig veta med spatt, vissa hästar håller det sig vilande på och de kan användas fullt ut, länge. Andra hästar är jättepåverkade.

En vän till mig hade en liknande historia, med första dottern efter vad som numera är hennes elitsto. Hon fick hoppdiplom, betäcktes och fölade. Jag minns inte när i historien det visade sig, men hon hade också spatt. Sattes igång som 5-åring och var tänkt skulle tävla några år - så långt kapaciteten räckte och så länge hon höll.
Tyvärr fick hon avlivas akut efter en transportolycka på väg till tävling, så det finns inget svar på hur det gick i längden.

Tack Ameo, jag vet ju att det finns en del tävlingshästar med spatt så det var lite sådana historier jag var ute efter.
Fölet är hon ju naturligtvis oroad för också..
Stoet hade hon (innan diagnosen) inte tänkt att tävla själv utan så småningom anlita proffs till det, jag försöker nu peppa henne att istället tänka sig stoet som en häst till henne själv på lite lägre nivå.
Självklart vet jag att det är för tidigt att sia om något alls men jag vill så gärna ge henne lite hopp

jag kan väl komplettera med att avkomman som nämnda sto fick har gått upp till 150-hoppning
han borde bli 12 år nu - jag var med och visade den på fölmönstring när jag var gravid första gången...

Jag har haft spatt häst som tävlat MSV-B dressyr och 130 hoppning,när hon var 12 år skulle hon säljas för en maffig summa pengar och i samband med röntgen upptäcktes spatten,som aldrig gett något problem.

Min tränare sålde en 4-åring (hbl med prestationsstam, dock valack) som de då visste hade spatt. Detta var säkert 10 år sedan och han såldes till en ridskola och vad jag vet är han fortfarande en högt uppskattad lektionshäst.

Mitt frieser sto (-92) fick spatt några år sedan, hon gick på lösdrift en lång tid, fick lite behandlingar, vi tog långa promenader tillsammans och bara byggde upp vårat förhållande. Hon fick specialskor på bakfötterna, hon betäcktes o fick ett välskapt föl o de va inga som helst problem för henne! Nu är hon redan 21år och kan utan problem användas till ridning, klart att hon kräver längre uppvärmning (ca 15-20min) med mycket volter o serpentiner osv, men efter det är hon som vilken annan häst som helst, trots att hon är rätt styv.

Min häst fick spatt som 4-åring men tävlade upp till lätt A dressyrklasser tills han var 16-17 år gammal. :) då skrev domarna första gången i papperna att han var oren på vänster bak. Vi slutade då tävla med honom för att vi ville inte att det skulle stå i hans papper att han var oren. Han var alltså ojämn pga styvhet av spatten, inte pga smärta (kollades regelbundet). Efter det reds han ännu ca 4 år ganska aktivt både dressyr på ridbanan och lite slappare i terräng, sen lattja vi i skogen resten av tiden. Det gick upp och ner och viktigt var att man tog dagen som den kom. Ibland var han styvare och kunde t.o.m vara sjuk, då tog man det lugnare och behandlade honom därefter, ibland var han super och man märkte knappt av spatten. :) Han blev 24 år gammal och fick somna in av helt andra orsaker än sin spatt (som faktiskt inte var ett problem alls på senare dar).

Vår gamling, som nu fyller 25 i maj, har spatt i båda bak.
Han har inga problem av sin spatt, och har aldrig haft, är nu dock pensionär av helt andra anledningar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka