Jag skall köpa föl...några råd?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare doris
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 4 993

doris

Trådstartare
Hej alla avels och fölkunniga.

Jag skall köpa ett föl, men jag har ju en del funderingar.

1) Vad skall man tänka på när man kikar på föl?
2) Hur mycket av fölets temprament som man ser idag brukar följa med upp i åldrarna?
3) Om man skall ha en valack, hur viktig är då stammen? Jag menar, man kan ju ändå inte veta så mycket om hur fölet blir när det blir äldre.
4) Hur mycket "bättre" är det att köpa ett föl som visats?
5) När man får hem fölet som 6-7 månaders, hur är lämpligast att göra ihopsläppet med övriga flocken?
6) Hur mycket mat kan man tänka sig att en fölunge äter. (rasen = halvblod, förväntad mkh = 165)

Hoppas ni har lust att hjälpa mig med dessa funderingar.

Mvh Doris, som bara haft unghäst från 3 år tidigare.

Sv: Jag skall köpa föl...några råd?

Bebis ska ju gå i unghästflock så den kan leka och busa och helst på lösdrift så den får röra på sig så mkt den kan. Störst möjlighet till bra hållbarhet då.

Stammen kan säga mkt om hur hästen förväntas se ut exteriört och möjligheter till prestation. Sen har den inget "avelsvärde" för valacken men det är ändå intressant.

Sån liten ska ha fri tillgång på hö och sen kraftfoder beroende på hur höet är och hur mkt den orkar äta.

Att köpa ett bedömt föl kan vara bra men det kan också vara ett sätt för säljaren att få upp priset. Man ska vara medveten om att en bedömning är subjektiv och helt gjord på dagsformen. Inget som talar om hur fölet kommer att vara som färdig häst.
Man ska också komma ihåg att t ex ett utåt tåat föl troligen när den växer kommer att vrida sin benställning inåt i takt med att den breddar sig. Blir troligen ganska rak i sitt benställ som vuxen. Ett inåt tåat kan istället förvärra sin benställning. En rak bog på ett föl riskerar också att bli ännu rakare i takt med att fölet växer och utvecklas.

Stammen och även eventuella syskon kan ge en vägledning om hur man kan förväna sig att fölet kommer att utvecklas.

Grund tempramentet brukar följa hästen till stor del även som vuxen. Men det finns saker som kan påverka även den mentala utvecklingen.

Jag har köpt 2 hästar "ofödda" (den ena innan han ploppa ut o den andra va en "beställning" vi valde hingst till samma mamma som den andra hade).
De enda vi gick på va härstammningen.
Den ena är nu 4, skitsnygg (rek. vidare till bruks) o den andra är 2 år nu, ganska olik sin bror men även hon jättefin o hoppar som tusan de vi sett än så länge!
Håller med Masse, jag tror att uppf. som visar sina föl höjer priset om de går bra, men en bra sak kan vara att dom fölen ofta är ganska mkt hanterade. Men vad säger att dom som inte visas inte är de !?
Min personliga uppfattning är att gångartsfölen är lite högre plac. i fölchampionaten, vet inte hur det stämmer men det är intrycket jag fått.
Tkr också att de man kan "förvänta" sig i temp. är ngt man kan ta reda på hur pappan lämnat och mamman/morfar också osv. men sen är det ju din uppfostran av fölet som kommer göra mkt också!

Så mitt råd är att försök ta reda på så mkt du kan om härstammningen, även om du inte ska ha en världsstjärna, mer då kanske för att se hur dom är "till sättet" för att i framtiden förhoppningsvis få en trevlig ridhäst!

Det som för mig är viktigt är:

¤ Det skall säga klick vid första titten.
¤ Fölet skall komma till dig och vara nyfiken.
¤ Där efter tittar jag på ögonen, stora svarta snälla och nyfikna ögon.
¤ Ta på fölet, klappa den. Hur reagerar den? Är den kvar fortfarande nyfiken? Då är den självständig, och stark inombords, viktigt.
¤ Där efter halsansättning, rygglängd förhållande till kors, benställning, rörelser.
¤ Och självklart visad på fölmönstring.
¤ Mamman, är hon trevlig? Trevlig att ha att göra med?

Tack för alla bra råd!
Mycket användbara tips!

En annan fråga, vet.besiktigar man föl vid köp?

Vanligast är nog att man inte gör det.
Om man gör det så brukar man hålla sig till vad man kan kalla för en hälsoundersökning. En enkel besiktning där veterinären lyssnar på hjärta och lungor ser på ögon och slemhinnor. Så mycket mer går inte att titta på.

Tack!

Så i stort sett, så köper man föl utan vet.koll. Intressant.

Det här har diskuterats i en annan tråd och jag blev faktiskt förvånad över att så många tydligen köper föl obesiktigade (sen har det naturligtvis betydelse vilken prisklass man rör sig inom :smirk:) .

En veterinär besiktning av ett föl innefattar ALLA moment som på en vuxen utom grundlig munhåle inspektion, böjprov och longering/arbetsprov. Dvs man tittar efter exteriöra fel som kan påverka , man tittar efter att den inte har medfödda defekter som öronfistlar (svåra att upptäcka av lekman ibland), navelbråck (känns ibland bara som en slits syns inte alltid) över/underbett , gallor som kan få en misstänksam på OCD osv osv
jag skulle vilja säga att det är en grov underskattning att säga att man bara kan lyssna på hjärta och lungor...

jag skulle aldrig sälja eller köpa ett obesiktigat föl , men det kanske är en yrkesskada :D

En sådan besiktning hade inte någon av våra veterinärer gjort på ett föl. Om det inte fanns anledninga att misstänka att något var fel. Görs det besiktning här är det i princip att se så att hästen kan stå och gå på alla fyra, inte har något synligt tecken på sjukdom eller inektion plus hjärta och andning.

Uppfödaren till min häst säljer sina föl veterinärbesiktigade. Jag skulle inte köpa föl utan besiktning iheller. Sen hur djupgående den är kan jag inte kolla från jag kommer hem från jobb då jag kan se vad det står på protokollet.

Jag köpte min som föl, tingade honom vid 5 veckor tog hem honom runt 6 månader.
Jag vet-besiktigade honom redan innan tingningen, just för att inte behöva vänta 6 mån på ett föl som ev var "sjukt".
Jag besiktade honom igen några dagar innan leverans, alla moment utom böjprov/arbetsprov gjordes.

Att jag köpte just honom var pga stammen tilltalade mig, uppfödaren och jag kom bra överens och det sa "klick" när jag såg honom.

Idag är han en alldeles underbar & talangfull 3-åring full av liv.

Nästa år då jag ska sälja mitt stos avkomma kommer jag gå tillväga på samma sätt som jag själv gjorde när jag köpte Millo.

Lycka till !

Ingen longerar föl skulle jag tro... det är ju det jag skriver...?? :smirk:
däremot ber jag alltid att få se dem röra sig fritt i hagen i alla tre gångarter :angel:

men som sagt smaken är som baken ... :D

Tack för alla bra råd!
Mycket användbara tips!

Jag har köpt ett föl som jag inte besiktigade, men alla jag sålt har veterinärbesiktigats noggrant så som Northern beskriver, utom ett som fick en "flygande besiktning" av köparens veterinär. Köparna kände dock det fölet väl och det var mest en formsak med besiktningen.
Köparna och jag har alltid närvarit vid besiktingen av mina föl, känns bra både för säljare och köpare tycker jag.

Som köpare har du undersökningsplikt.
Visst kan du köpa föl utan att besiktiga, men då kan du inte sen komma och vilja reklamera för "dolda fel", som hade kunnat upptäckas vid en normal besiktning.

Jag har köpt både vuxna och unga hästar, med och utan besiktning. I de fall jag låtit bli att besiktiga har jag litat på min egen undersökning och sen tagit risken själv. Men är man minsta osäker på sin egen bedömningsförmåga bör man nog ta hjälp av veterinären...

Båda våra som vi köpt som föl besiktades så som Northern beskriver trotts att vi tinga de ena innan han föddes o "beställde" den andra, just för att jag själv inte har kunnskapen att se "att de där kan utvecklas till ett problem" osv.
Mest kanske för att få en proff. genomgång o utlåtande på hästen. Menar det är väl bättre att lägga dom små slantarna när fölet införskaffas på att få veta att just då är de ok iaf än att några år senare ha en kanske tom "obrukbar" häst eller ngn med medfödda defekter som jag själv inte så o stora vet. räkningar då!

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 498
Senast: Puffindog
·
Avel Vi halkade in på ett sidospår i en annan tråd och det var nog väldigt bra för jag har lite funderingar kring detta. Jag förstår att det...
2
Svar
29
· Visningar
6 220
Senast: Carlsson000
·
Avel Vänder mig främst till er med vana att sälja eller köpa föl. Jag undrar hur man gör på bästa sätt rent praktiskt när man säljer ett föl...
Svar
4
· Visningar
2 726
Senast: maria_b
·
Q
Islandshäst Eftersom jag nyss köpt häst så har jag läst en hel del annonser. Det är en sak som satt lite griller i huvudet på mg: Många är på föl...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 116
Senast: QRST
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka