Jag funderar på...

Maira

Trådstartare
...att skaffa hund igen. Jag har alltid haft hund i familjen, sen jag var sex år. Samt haft några egna.

Jag bor på landet i hus och har ett jobb där hunden kan vara med hela tiden. :)

Helst skulle jag vilja ta hand om en omplaceringshund. Vet ni några bra sidor på nätet med annonser på såna hundar?

Jag är inte beredd att betala mer än ett par tusen. Renrasig eller korsning spelar ingen roll.

Vet att många tycker att om man inte kan betala en massa pengar för hunden så har man heller inte råd att ha den. Men det håller inte jag med om! :confused:

Är det så att man för moderatorn inte får tipsa om såna sidor (?) så PM:a gärna!

Sv: Jag funderar på...

Jag tycker du ska bestämma dig för vilken ras du vill ha och sedan kontakta rasklubben för att få tag på omplaceringar. Finns många trevliga hundar som omplaceras av en eller annan anledning.

Sv: Jag funderar på...

Jag har varit i kontakt med Hundar Utan Hem och tycker att de är jättetrevliga och seriösa. Dessutom har de inga krav på att man går ngn speciell hundkurs för att få ta hand om en omplacering från dem, vilket jag tycker är bra som själv haft hund hela mitt liv men och inte vill lägga tid och pengar på ngn grundkurs som inte kommer att ge mig något. Utan hellre lägger de pengarna på en kurs som jag kan ha nytta av.

De tar in hundar från Irland och det är inte så jättestor variation på raserna. Det är ju mest border, staffar, collie, vinthundar och bullterriers, samt korsningar, men de får in andra raser också. Jag tittar mest på BC-korsningarna efter som att det är den typen av hund som jag är intresserad av. Jag har varit i kontakt med dem och de verkar väldigt seriösa, otroligt trevliga, tillmötesgående och nogranna. De lyssnar på vad man har att säga, ställer relevanta frågor och är intresserade.

Fördelen med att ta hand om en vuxen omplacering är att man redan vet vad det är för ngt - tar man en korsning kan det ju annars vara svårt att veta vad hunden frått från resp ras men även när det gäller renras så vet man ju inte riktigt vad man får förrän hunden är vuxen. Dessutom slipper man valptiden om man inte är intresserad av att gå igenom den. :) Men de har även valpar för omplacering vid tillfällen.

Kika in på deras hemsida om det finns nån hund som verkar intressant. De får ofta in nya hundar också. www.hundarutanhem.se

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 694
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 289
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 351
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 390
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka