Jag blev så rädd idag...

Status
Stängd för vidare inlägg.

TBT

Trådstartare
Jag o lillkillen (17mån) var i stallet o fixade åt hästen. Alla hästar gick långt, långt bort i sommarhagen så jag slappnade av lite mer än vanligt när pojken var utanför stallet.

Han sitter o leker med en hink som tydligen var rolig att kasta grus i :smirk: Skulle bara fixa vattnet i stallet så han fick vara några sekunder utanför stallet:angel:
När jag kommer ut är killen borta:o Se till min stora fasa att han gått in i hästarnas hage och står o kastar sten i vattentunnan o stallets största (men som tur är stallets lugnaste o förståndigaste ) häst står intill sonen o dricker vatten:eek: . Kan tala om att jag sprang de 20m som är mellan stallet o hagen som en oljad blixt.

När killen ser att jag är på väg går han stolt fram till hästens framben och gnäggar för att visa mig att det står en häst där...:love:

Aldrig har jag varit så rädd, tusen tankar for genom mitt huvud.
Kände mig som en urusel mamma som hade låtit det ske:crazy: . Härdan efter ska jag aldrig släppa blicken på min underbara son, hur det nu ska gå till:o
 
Sv: Jag blev så rädd idag...

Tur att det var det förståndigaste hästen.
kan förstå att du måste ha vart livrädd..

Det är lite gullig samtidigt, en liten "mini" människa och en bamse häst, jag skulle ha skitit på mig ! ^^

Ena kusinen (3 år) fick konstigt nog tag på en kniv o hade sönder stoora polen. (4 m/rakt över) Pappan var inte så glad..
Fråga inte hur hon fick tag på en kniv.. men pappan är inte såå ansvarsantagande.. :crazy:
 
Sv: Jag blev så rädd idag...

Jag är så enfaldig att jag tror att hästar, och djur i allmänhet, vet att det är barn och att de då tar det försiktigt och lugnt.
Förmodligen var din rusning farligare än hästen i sig.
Min dotter försvann i ett stall när hon var 2½ år vi fann henne under magen på en häst som inte ens stallägaren ville gå in till hur som helst. Min kompis stallägaren, hon hade denna häst inhyrd i sitt stall, blev alldeles blek och skulle gå fram men då började hästen beskydda flickan, såg rätt skoj ut, det slutade med att vi lyckades lura ut dottern genom att muta med glass.
Djur är som regel smartare än vi människor.
 
Sv: Jag blev så rädd idag...

Ja såhär i efterhand, med sonen i trygghet, så såg det rätt mysigt ut
(hästen ifråga är ca 180cm i mankhöjd). Men innan jag hann fram var jag skräckslagen, det tog faktiskt en stund innan jag kunde lugna ner mig, som värsta adrenalinkicken någonsin:eek:

En 4åring med kniv är inte heller något man önskar sig....:o
 
Sv: Jag blev så rädd idag...

Ja så är det nog, hästen såg jättecool ut trotts att det var första gången vad jag vet som han var i "närkontakt" men en så liten människa. Tanken på att jag kunde skrämma hästen slog mig oxså när jag sprang fram, med jag bara "reagerade" utan att tänka:eek:
 
Sv: Jag blev så rädd idag...

En liknade händelse hände mig med min dotter . Jag jobbar extra ibland iett travstall.Och vissa gånger har jag ingen barnvakt ,så då får hon följa med .
Jag skulle bara gå in istallet och hämta nått ,när jag kommer ut är hon borta .
Jag hittar henne inne hos en av hingstarna. :eek: Hon står och matar honom med hö och klappar honom på frambenet.Han som brukar yra om kring ihagen stod som ett ljus hela tiden som hon var i hagen.
På nått sett tror jag hästar förstår att små barn inte kan tänka så långt som att hästar kan vara "farliga",,så de är supersnälla.
 
Sv: Jag blev så rädd idag...

Nu är inte min minsta så liten, hon är 6 år och vet att man inte ska gå in i hagen själv men,men...

Kommer ur stallet och får se lilla damen mitt i hagen med sin shettis, håller i ett grimskaft och försöker skrämma bort alla andra hästar/ponnys så att de inte ska går för nära:eek: Jag blir livrädd att någon av de andra ska sparka till henne då de "försvarar" shettisen som inte tycker om att gå ur hagen när alla andra hästar får vara kvar.

Men det är nog som ni skriver för ingen av hästarna/ponnysarna gör något utan följer lilltjejen o shettisen till utgången utan att göra en antydan till något.
 
Sv: Jag blev så rädd idag...

Hästar är som sagt väldigt kloka och ni ska se gullegryna på ridlekis :love: Stallets krutfarbror som gärna sticker iväg i full galopp går bara med viftande öron när ett litet barn sitter och drar i tygeln, skulle aldrig göra något :love:

Jag personligen tror att hästar uppfattar att barn är som föl och de behöver dem och deras skydd, alltså ska man inte göra något dumt. Har upplevt vissa moderskänslor hos ett sterilt sto också :)

Dock har jag varit med om en annan läskig sak. Stallägarens son hamnade under krutfarbror som är lite hispig men det var lungt (ingen såg nått) tills hovis slog igen bildörren. Då däremot blev det kalabalik, men lillkillen klarade sig på nå underligt sätt, läskigt dock :crazy:
 
Sv: Jag blev så rädd idag...

När min storasyster var runt två-tre år "försvann" hon en dag. Mamma hittade henne ute i hagen, sittande på en (som tur var ganska stor) sten med 7 hästar i en cirkel runt, varav tre unghästar... :crazy:

Ullis
 
Sv: Jag blev så rädd idag...

Jag har också märkt att hästarna är försiktiga när ett barn kommer i närheten, rör sig försiktigt, hälsar långsamt och fint.
 
Sv: Jag blev så rädd idag...

Ja, det är ju bara ytterligare ett bevis på vilka kloka och underbara djur hästar är :idea: :love:
 
Sv: Jag blev så rädd idag...

Gäller inte bara hästar även hundar och katter tolererar mer när det är barn i närheten. För att inte tala om hur en hund vaktar på barn om det kommer något konstigt i närheten.
Vårt stora klumpiga och något buffliga halvblod har under vintern stått inackorderad på ridskola och han som med min dotter, vuxen, ibland går fram som en bulldozer (varför väja när man kan gå rakt över?) har när han gått på minigrupperna ibland som extrahäst nästan smugit fram, samtidigt ser han väldigt stolt ut när han har en pyttis på ryggen.
3 A-ponnier och ett stort grovt halvblod på 165 cm i samma ridgrupp med 4-6-åringar på ryggen, ser helskojsigt ut!
 
Sv: Jag blev så rädd idag...

mimmipigg skrev:
Jag är så enfaldig att jag tror att hästar, och djur i allmänhet, vet att det är barn och att de då tar det försiktigt och lugnt.
Förmodligen var din rusning farligare än hästen i sig.
Min dotter försvann i ett stall när hon var 2½ år vi fann henne under magen på en häst som inte ens stallägaren ville gå in till hur som helst. Min kompis stallägaren, hon hade denna häst inhyrd i sitt stall, blev alldeles blek och skulle gå fram men då började hästen beskydda flickan, såg rätt skoj ut, det slutade med att vi lyckades lura ut dottern genom att muta med glass.
Djur är som regel smartare än vi människor.

Inte alla hästar. Min shettis är MYCKET elak mot barn, och går rätt över dem... :eek:
Om jag är med, intill är han världens gulligaste och snällaste, han skulle aldrig göra något mot mig. Kommer INTE att lämna dem ensamma med honom.:crazy:

Min förra lipizzaner var HELT barnsäker!!
Mina barn 3-5 år gick med honom själva till hagen, om de ramlade framför hans fötter väntade han blickstilla tills de kravlat sig upp igen. Han gick bakom dem stadigt med en meters mellanrum:cool:
Jag vågade låta dem gå med honom till stallet själva från hagen, medans jag ledde stallkompisens häst.
(ett liitet vakande öga förstås)...;)
 
Sv: Jag blev så rädd idag...

Jag har också hittat mina barn på fel ställe när man har släppt ögonen en sekund.
En av gångerna var kameran med.

p1010028.jpg


Ja tror som många andra att oftast så vet hästarna att barn är ofarliga och att de tom kan bli lite mammiga (eller pappiga)

Här fick de följa med in på betet och alla var jätte nyfikna men så lugna och försiktiga.
CID__Photo0304.jpg
 
Sv: Jag blev så rädd idag...

barnen känner ingen rädsla för djur när de är så små , då bryr sig inte djuren tror jag .. utom min tik som inte alla ggr gillar barn därför håller jag henne borta fårn barn för bådas skull
 
Sv: Jag blev så rädd idag...

Givetvis finns det undantag, och många gånger är det de minsta djuren som strular tycker jag.
Jag kom på en sak till om djurs förmåga att hålla koll på människor.
När jag brutit ryggen och gick med kryckor och käppar så var våra hästar mycket noga med att gå försiktigt och lugnt och tappade jag balansen och flaxade omkring för att komma i balans igen eller rentav ramlade stod de blickstilla. Likadant var det med hundarna aldrig att de drog och ryckte i kopplen om jag höll dem.
 
Sv: Jag blev så rädd idag...

På första bilden är det min minsta son som får en puss av min paint(med lite fullblods inslag i 164cm)
På den nedre är det 9 st ettårs travarhingstar och min ettårs clydesdale hingst.


Jag har också den erfarenheten att det oftast är de mindre djuren som är svårast. Ju större de är desto lugnare och snällare.
 
Sv: Jag blev så rädd idag...

hästsko skrev:
barnen känner ingen rädsla för djur när de är så små
Om inte föräldrarna lärt dem dårskap bara. Min minsta har en kompis som är hysteriskt rädd för katter för hennes mamma är livrädd för katter :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla bukisar! Har ett litet problem med min nya häst (sedan 3 veckor). Detta kan blir lite långt men ska försöka få ihop det! Jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 489
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 493
Senast: moonstruck
·
A
Hästmänniskan Då stallet på gården fixades finns det plötsligt plats för fler hästar. Jag har alltså för första gången inackorderingar. Eftersom...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 949
Senast: Gargoyl
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp