Sv: Jag är löjligt förtjust i...
Jag är egentligen inte en rottisfantast men jag har en riktigt trevlig åtta årig rottis . Han är rätt liten, rätt spinking och har rejält fart i sig.
Glad som få och stabil i humöret. Blir in princip aldrig rädd eller arg. Vi tränar utan tävlingsambitioner annat än spårapellen men med en annan förare så skulle han helt klart duga för i allfall lägre klasser i lydnad spår och skulle nog funka med söket med. Han tycker OM att träna. Vi har även tränat agility vilken han älskade men där har han tempot emot sig även om han är snabb för att vara rottis.
Foto från
www.drakera.se
Vi har väl egentligen bara ett problem och det är hälsandet, han kan inte hälsa fint och städat utan då hoppar han, pussas och lever rövare. Däremot kan han "inte hälsa". Det kan vara lite svårt att förklara för okända varför den där hunden som 10 personer klivit över, blivit trampat på svansen utan att göra annat än gnäller och som klarar att stå så trång på spårvagnen att han är helt ihopklämd mellan främmande personer inte är lämplig för hundovana/rädda att hälsa på.
Hade jag orkat engagera mig så hade jag väl lyckats få bort det men jag kör latmansvägen.
Foto frånwww.lissie.se
Vad det gäller andra hundar är det inga större problem, jag skulle inte låta honom
hälsa på en annan stor rottis tex men han blir dominerad här hemma av 1 åriga urkaxiga tibbeterriern han umgås med trevliga mindre dominata hannar på våra hundträffar utan problem och det är väldigt sällan han kaxar mot hundar på tex promenader eller träningar i allafall så länge mina nerver håller sig i styr - är jag hysterisk blir han lite mer taggad generellt. (jag har taskiga nerver, inte hunden)
Han har dock rätt nyligenbitit en annan hund vilket jag visserligen tror beror mer på den där hunden än min, då den verkar ha fel på kroppspråket.
Har egentligen inte haft några problem med att han försökt dominera mig, jag kan suga tag i honom om han är arg, ta fläskfile ur munnen på honom och liknade däremot får man ha lite tummen i ögat på honom för blir man för slapp så flyttar han fram sina positioner och testar plötsligt att "jag gör väl som jag vill" när det gäller tex harjakt eller att dra i koppel på promenader. Han bogserar utan vidare iväg med 100 kilo husse när husse varit för mesig.