Jag är löjligt förtjust i...

Ämelie

Trådstartare
...rasen Rottweiler. Om min stora dröm är att en dag äga en Rottis! :love:
Jag har läst en del om rasen, men har väldigt liten erfarenhet av rasen. De 3 hundar av rasen jag träffat på lite närmre håll har varit väldigt trevliga.

Nu är det inte aktuellt att skaffa en hund förrän om ett par år, men av allt man hört och läser så kan det ju vara en rätt så krävande hund som behöver mycket motion och träning för att bli bra. Det jag vill är att skaffa mig mer erferenhet av rasen och hur gör jag det? Läsa kan jag ju göra i all oändlighet, men det vore trevligt att stöta på några i verkligheten också. Rätt som det är så inser jag kanske att det är en för stor och tuff hund för mig, och det vill jag hellst veta innan jag har en rottis valp i huset.

Hur aktiverar ni era rottisar? och hur mycket? och med vad?

Självklart vill jag gärna se lite bilder på dessa vackra hundar också!

Sv: Jag är löjligt förtjust i...

Jag har väldigt liten erfarenhet av rottisar.
Men min hunds bästis är av den rasen :laugh:

Den här tiken är väldigt trevlig, social och framåt.
Hon aktiveras med mkt motion, apportering, bus med min hund :D
och sen får hon mkt hjärngympa.
Hon är även med sina ägare överallt, oavsett om det är till
fjällen,affären eller bara pyssel ute på gården.
Vaktar gör hon, men inte överdrivet mkt.
Styrka har hon, men så länge hon är kontrollerbar
så är den ju inget problem.
Hade hon varit ouppfostrad däremot, då hade jag inte
velat umgås längre :cool:

Men som sagt, det här är ju bara en hund av tusentals

Känns lite fel ände att börja med en sån ras "Jag vill så gärna ha en rottis, hur aktiverar man dom?" vore bättre om det hade varit "Jag vill så gärna träna med en arbetande brukshund, har ni tips på bra raser?".

Börja alltså med att se till dig själv, vad lever du för liv och hur vill du passa in hunden i det? Vad vill du göra med din hund? När du vet det kan du börja fundera på ras, du börjar i fel ände.

Men vad snabb du är att döma!

Alla är vi barn i början.

TS frågade inte hur man "ska" aktivera dem, hon undrade vad bukarna gör med sina rottisar. Det är en helt annan fråga. Det är väl intressant att veta hur folk tränar? Det frågar jag ofta när jag träffar någon med samma ras som jag.

Senast ändrad av en moderator:

Känns lite fel ände att börja med en sån ras "Jag vill så gärna ha en rottis, hur aktiverar man dom?" vore bättre om det hade varit "Jag vill så gärna träna med en arbetande brukshund, har ni tips på bra raser?".

Börja alltså med att se till dig själv, vad lever du för liv och hur vill du passa in hunden i det? Vad vill du göra med din hund? När du vet det kan du börja fundera på ras, du börjar i fel ände.

Kan bara hålla med Haukur!

Det är viktigt att vara ärlig mot sig själv i val av hund, har man inte ett brinnande intresse för träning så ska man inte köpa en krävande bruksras. Inte heller om man är i första hand ute efter en sällskapshund. Brukshundarna kräver mycket.

Jag har sett så otroligt många olyckliga hundar pga att ägaren har köpt efter utseende och inte läst rasbeskrivningar, t.ex vallhundar som knappt ens får komma ut ur lägenheten. Och så heter de att de är "knäppa i huvudet", när all deras knäpphet enbart är ägarens fel :(.

Men känner du att du är gediget intresserad av lydnad och bruks, så kan ju en Rottweiler vara något för dig :laugh:! ! Men som sagt, var bara ärlig i hur intresserad du är, då blir det bäst och roligast för både dig och din framtida hund!

Mitt bästa tips om du vill lära dig mer om rasen är att gå med i rasklubben, då får man bl.a deras tidning som det står mycket matnyttigt i! Läs om uppfödare, åk på tävlingar och utställningar! Först då kan man få en bra uppfattning om helheten i rasen :)!

Senast ändrad:

Men vad snabb du är att döma!
Jag dömer inte, försöker bara få TS att se det hela från ett annat håll. Det finns flera raser jag tycker är helt underbart vackra som jag gärna skulle ha men som jag aldrig kommer skaffa just för att dom inte passar mig. Visst skulle jag kunna bygga om mitt liv efter hunden men i längden brukar det inte hålla.

Jag tycker det är jättebra att du försöker ta reda på så mycket som möjligt om rasen för att se om en Rottis är något för dig. :bow:

En rottweiler är en krävande hund på flera sätt. Den är fantastisk att ha som vän, att träna, kela med och bara vara med. MEN i fel händer, understimulerad eller utan tydliga gränser så kan den bli riktigt otrevlig.

Vi har tre rottisar (2 hannar och en tik) , alla kommer från olika linjer/kennlar och är totalt olika i både temperament och utseende. Alla är dock krävande hundar som behöver få sin dagliga dos av både fysisk och framförallt mental stimulans för att inte bli bökiga att hantera.

Jag tränar och tävlar spår och lydnad med mina rottor men vi kör även sakletning, godislet, trickträning, "följamedpåridturen"träning,"gåpåstan"träning och "låtbliattjagakatterna"träning. Med andra ord får de göra det mesta mina hundar.

En viktig sak att tänka på är att en rottweiler även om den är arbetsvillig och följsam har en del egna ideer om hur saker och ting skall vara, de har också inte alltför svårt för att få för sig att kaxa med andra hundar och i värsta fall sina ägare.

En rottis skall uppfostras med mycket bus, träning och kärlek, en fast hand (mattes ord gäller alltid och utan undantag) och med öppna ögon. Man skall inte låta sig ryckas med av vad "förståsigpåare" tror är rätt för ens hund utan man gör bäst i att lära sig läsa hunden tidigt och sedan vända sig till rottiskunnigt folk om det uppstår problem.

Det här är mina egna tankar och erfarenheter. Jag antar att du enbart funderar över en reggad rottis och att du kollar upp föräldradjurens bakgrund nogrannt innan du eventuellt köper valp. Kontakta kennlar du är intresserad av och be att få komma på besök för att kunna jämföra och kanske märka om rottis är en hund för dig.

01-18.jpg

17-1.jpg

K10.jpg

14-1.jpg

bilder på mina grabbar.

[

Nu tycker inte riktigt det var så jag formulerade mig och idet var inte riktigt så jag menade.
Jag har vuxit upp med hundar och har hund som jag tränar lydnad med, samt ska börja agility med till våren. Så jag är inget blåbär.

Dela gärna med dig av dina erferenheter av rasen istället.

Tack, det är svar som ditt som jag var ute efter! :bow:

Givetvis vill jag ha en reggad. Vill nog både ställa ut lite och tävla lydnad. Den enda bruksgren jag är bekant med i dagsläget är lydnad, men har man en hund som är lämplig för andra saker så är jag inte den som är rädd att prova nya saker.

Dina killar var väldigt stiliga! :love:

Fast vad gör det egentligen?

Hon gillar utseendet på Rottweiler och vill nu kolla upp om rasen skulle passa henne rent motionmässigt också.

Hon har god tid att ta reda på allt hon behöver för att bilda sig en uppfattning om rasen.

Tycker det visar på att hon är engagerad.

Tycker framförallt Rottistikarna är himla fina - har liiite svårare för hannarna, en del ser ut som tjurar med sina breda skallar. Lite ... obekväma i sina kroppar för min smak. Men. Hur som helst. Jag har massor av bekanta med Rottweiler ... och ALLA, och då talar vi om säkert 7 - 8 sinsemellan helt olika personer, SAMTLIGA har stora problem med sina hundar (tikar såväl som hannar) som gör hemska utfall mot andra hundar. Jag har en, mkt hundvan bekant, som är på väg att förmodligen måsta avliva sin hanne pga detta. Är det verkligen så inom rasen?? Samtliga jag pratar om, med möjligt undantag av en, är mycket hundvana, bruksfolk med vettiga metoder i sitt hundhavande. Ändå har dom detta jätteproblem - hundar som alltså inte bara gör utfall utan som vill SLÅSS! Som sliter av kedjor och anfaller! Min egen hanne blev nyligen påhoppad av en av dem och det var INTE roligt.
Jag är ingen Rottweilerhatare, var själv nära att köpa en, men nu tänker jag annorlunda, efter att ha sett SÅ många med just detta problem.
Kommentarer??

Ja svårt att kommentera utan att ha sett vad dessa ägare gör...

Jag har ju två grabbar jag traskar runt med helt utan utfall eller tjafs. Dock är det alltför ofta man hör både det ena och andra gruffet kring rottissamlingar. Rottishannar, framförallt i tonårsperioden har en tendens att vilja visa att de minsann är störst och bäst. Oftast är det dock mer snack än verkstad. Det är såklart något man måste träna bort snabbt och visa att här är det matte som snackar och inte du! Hur man gör detta på bästa sätt beror såklart på hund och situation.

En intressant iaktagelse är dock denna. För ett par år sedan var jag på skillingarydlägret. Ett enveckas läger för enbart rottisar där man tränar olika bruksgrenar ihop. På hela veckan såg jag inte ett enda utfall och hörde inte ett enda gruff! Detta var alltså minst 100 rottor på en camping!

Siste helgen på lägret var det utställning och en hel drös utställare anlände till platsen...plötsligt for hundar hit och dit i kopplen. Nu skall man inte döma alla efter ett tillfälle men kortsagt: Bruksfolk mer rottor=snälla rottor. Utställningsfolk med rottor=Monster.

(Jag överdriver lite jag vet men skillnaden var påtaglig, ställer dock ut själv och mina hundar skulle aldrig fara ut emot andra i ringen...)

Sen tycker jag personligen inte man tar bort en hund för att den gör utfall. Det problemet är för "lätt" att lösa. (dock inte via nätet)

Skulle vara nyfiken på var dessa personer köpt sina rottisar, uppfödare/linjer på hundarna och vad de gör med hundarna.

Förstår att sånt inte kan lösas via nätet, men man undrar hur ...? Det handlar om mer än utfall vid passeringar, den vill verkligen hitta andra stora hannar att slåss med. Inte bara mopsa upp sig utan verkligen slåss! Min annars så tuffa hanne (Beauceron, både större och tyngre) tyckte det var urläskigt och han brukar inte backa för nåt!

Hur då? Jag är alltså på riktigt nyfiken. Går hunden runt och stirrar kring sig på promenaderna? Drar den ikull matte/husse om den ser en hund på avstånd?

Min ena hunds uppfödare har sagt att om hon inte kan fixa en hund på en kvart så är det fel på hunden och inte ägaren....men oftast lyckas hon. Det låter lite kaxigt men hon är riktigt duktig på hundar med framförallt utfallsproblem och arbetar mkt med sånt.

Blandannat därför menar jag att det mesta går att rätta till om det "bara" handlar om att hunden ogillar/avskyr andra hundar.

Mina hannar gillar f.ö inte alls andra hannar men de har fått lära sig att alla hundar har rätt att existera- däremot behöver de inte hälsa.

Min annars så tuffa hanne (Beauceron, både större och tyngre) tyckte det var urläskigt och han brukar inte backa för nåt!

Jag har träffat en hund min ena hane var skraj för. Han är normalt rätt dominant av sig men en gång passerade vi en akita som inte gjorde något annat än stirrade ut honom. Min store tuffe rottis smög in bakom matte och vägrade titta åt akitans håll.

Upplever du att det är skillnad på tikar och hannar?
Hur är dina, har tiken varit lättare att uppfostra tex?

Jag har en hane som som fyller 7år om några dagar. En underbar hund som aldrig gör en besviken men har en egen vilja utan dess like man måste tränga igenom den hela tiden för o få sin egen vilja utförd. Men fan så skoj har vi haft på vägen mot våra mål. Mycket blod svett och tårar har det blivit.

FOTON654.jpg

Piru Min absolut bäste vän!!!
DSC_0026.jpg

En liten herre efter Piru som heter Karhu.

FOTON262.jpg

Ligger o slappar i det härliga vårvädret.
Namnlst-5.jpg

Smidig som en fågel o är högt över!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 988
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 695
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 869
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka