Jack russel

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Monkmonk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 4 897
M

Monkmonk

Hur hårda är de egentligen ?
tycker de verkar härliga hundar, sugen på att skaffa en , dock är jag ganska bestämd men skulle gärna om de e så himla hårda som alla säger ;)

Sv: Jack russel

Vi har fyra, eller ja, tre stycken JR i familjen (en valp ska förhoppningsvis inte bo kvar). Har haft rasen i snart elva år.
Visst är de tuffa hundar. Man ska veta vad man gör när man skaffar en JR. Det gäller att vara konsekvent med dessa små 'ligisterna';). De kan självklart vara hetsiga, de är terriers, men det är något man får bromsa i tidig ålder om man märker att just den individen är det.
Den ena valpen vi har nu har ett humör som heter duga. Jag har aldrig haft en hund som har så kort stubin tidigare.:o Hon är ändå lätt att handskas med för direkt man säger nej och lugnar ner henne så är hon lugn igen. Hon är lite som en väldigt trotsig unge.;)

För mig har JR varit en ganska komplett hund. Den är liten och behändig. Följer med glädje med överallt. Den kan vara ett energiknippe ena stunden och en soffpotatis nästa.

Rasen kan vara skällig om man tillåter det. Jag gör det inte. Gillar inte gapiga hundar. Om mina hundar skäller så är det nåt att skälla på annars är de tysta. Väldigt skönt.:laugh:

De är påhittiga rackare. Kommer på lösningar till det mesta:idea:.

Mina hundar är med mig över hela gården. Hos hästar, höns, ankor och får. De lär sig redan som valpar vad som är ok och inte.
Människoälskare är nåt som stämmer bra med rasen. De står gärna i centrum och spelar gärna allan:banana: om tillfälle bjuds.

Vill man ha en hund som är lugn (nu menar jag hela tiden), håller sig i utkanterna, inte söker uppmärksamhet eller hittar på rackartyg minst en gång om dagen bör satsa på en annan ras.

JR passar till så mycket. Agility, lydnad, spår, flyball mm mm. Det är föraren som sätter gränsen för vad man vill ha sin JR till.

Vi använder bla våra i jakten till eftersök. De är kanon.

Jag har nyligen skaffat en JR valp, hon är nu halvåret.

Det är min första JR och jag har alltid velat ha en sån länge.
Jag har eget stall och hon får röra sig fritt många timmar om dagen.

Jag träffade en dam på flygplatsen när jag hämtade min lilla och jag frågade henne om hon kan ge mig tips om JR, något som jag ska tänka på (hon hade haft JR i 10 år)

hon sa, "hon kommer en vacker dag när hon blir äldre att testa dina gränser, och stå på dig, man kan / får ta dem i nackskinnet och ruska om en gång så är det glömt och förlåtet"

Det dröjde inte länge innan lillen testade att morra när jag skulle komma och klappa henne när hon hade fullt upp med en träpinne. MORR sa hon. NEJ sa jag och tog i nackskinnet. Hon släppte träpinnen.
Nu släpper hon allt när jag säger nej.

Tack till den damen! :bow:

Jag älskar Jack Russell och skulle vilja ha mer tips om dem, någon bra övning osv osv

KÖP du JR, de är underbara!! :love:

jag fick tårar i ögonen när jag läste det du skrev, det känns som du beskrev min lille kille som jag hade..

Jag har nog inget att tillägga för att beskriv en JR. Katie fick med allt, mycke hund i litet format som är otroligt lättlärd och älskar att lära. Som katie sa ena stunden ett virrvarv för att i nästa vara en soffpotatis. Hunden blir vad du gör den till, JR är otroligt lättformade.

JR har ganska dåligt ryckte men det beror mest på hundföraren, liksom med alla hundar måste man lära och fostra.

lycka till:)

Jag håller med det som ni andra skrivit! En underbar ras som kräver uppfostran! Men å andra sidan, vilken ras gör inte det?!
En aktiv ras som älskar att stå i centrum och som efter en dag med bus och spring gärna delar soffkudden med sin ägare!

Ja precis!
Äntligen nån som håller med mig!
Jag minns min familjs min (vi delar ju stall så) när jag berätta i mitt lyckorus att jag ska skaffa en JR. "SUCK" sa de... Men oj så det fått äta upp det många gånger om! Och jag tror nog att de innerst inne tycker att hon e snäll och god och lätt att jobba med.

Jackisarna passar nog inte alla, man måste vara psykiskt listig med de små djäklarna. :)

Jag tappar sällan nerverna på henne utan i lugn och ro sagt "nej" eller "tyst". Förutom de gånger då hon tycks tappat hörseln...

Min JR tjeja är en myshund, älskar allt o alla. Ligger gärna i sängen under täcket. Inte skällig men kan morra till när hon blir rädd för något typ en sten i skogen :angel:. Sen låter hon så löjlig :D
Men man måste vara envis och lite hård, men jag har aldrig tagit i henne eller sagt något högre nej. Hon har stenkoll på mig. Älskar att gräva o gärna efter råttor i dyngstacken :o:angel: Lyssnar och är lättlärd.

Sen har jag träffat monster till JR oxå. Men uppfostran och bra huvud är ju mycket.

Jag har aldrig varit en hund människa men har lyckats med 2 terrier o en papillon :D

Hur hårda är de egentligen ?

De är terriers, grythundar. Klart de är hårda, annars skulle det ju inte funka:p

Finns måga väldigt jobbiga små 'moster' till JRT. Men det beror nog till stor del (som allt annat...) på ägarna. Folk tror att dom skaffar en söööt liten vit sällskapshund. Men icke. De är arbetande hundar som säkert är urmysiga soffpotatisar - efter ordentligt med hjärngympa och motion! Det är smarta, klyftiga hundar med mycket hjärna och mycket energi som de måste få använda och få utlopp för varje dag för

Vad har du tänkt att använda hunden till?:)

Gilly

Jack russell är en stor hund i liten förpackning. Vissa är hetsigare än anndra men jag tror mycket på hur man fostrar dom, bara man är konsekvens i upp fostringen. dom älskar all form av aktiviteter, men ligger lika gärna i sängen eller soffan och sover. "min" håller sig hela tiden nära mig och skulle gå igenom eld och vatten för min:love: och jag för henne. Men man ska ju alltid komma ihåg att det är en terrier, men hon är mycket lätt lärd och vill alltid vara tillags. fjäskar så fort man säger åt henne;)

Om man tittar på 'hårdheten' som du frågar om kan jag beskriva min gammeltik.

Hon är nästa månad 10½ år. Hon är mamma till den kull med valpar som blir tretton veckor nu på fredag. Detta var ingen planerad dräktighet utan jag fick detta som en icke önskvärd överraskning:o när jag kom hem från sjukhuset i somras.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg hittar de lösningar på det mesta. Hon var sugen på puppisar igen och medans matte var borta löste man det själv.:devil:
När det väl upptäcktes att hon var dräktig var det raka vägen in till vet. 'Hunden mår prima, vi håller stadig kontakt och minsta misstanke om att nåt är galet så kommer ni in.' Detta var vets. svar efter nogrann undersökning när jag kom in med henne. Som tur var så är detta inte hennes första kull.

Denna tiken är en hund som inte backar i första taget och har någon gjort något dumt mot henne glömmer hon det aldrig. Grannen är hennes enda hatobjekt. När hon var ca sex månader gammal kom han cyklandes genom gården. Hon sprang fram för att hälsa vilket han inte var beredd på så han sparkade ut i luften för att hålla henne på avstånd. Det var inte så lyckat för han träffade henne. Detta har hon än i dag inte förlåtit trots att han fjäskat för henne i tio år.

När hon var liten råkade jag klippa henne i pulpan en gång vid kloklippning. Numera skickar jag hem henne till min mamma som istället får göra skitjobbet. Om jag klipper är hon grinig i två dar. Hon totalignorerar mig. (hunden, inte mamma)

Detta är en hund som ena stunden har kastat sig handlöst in i en hage med ungnöt:eek: för att hjälpa matte att komma undan utan brutna ben. Nästa stund så slickar hon nykläckta kycklingar för att de ska torka.

För ett år sedan diade hon upp en kull med kattungar. Denna hunden är en übermorsa som vaktar sitt revir med fast hand, ursäkta, tass.;) Hon är aldrig elak eller oberäknelig mot någon. Hon kan ena stunden jaga inbrottstjuvar från gården och strax efter gulla med ett barn.

Vinner du en 'trassels' förtroende så har du en vän för livet som riskerar sitt liv för ditt.:love:

JR är en otroligt pigg och seg hund. Min gamla tioåriga tant hänger fortfarande med mina border collies. (japp, har två sådana oxå):banana:
Det är inte många som tror mig när jag talar om hur gammal hon är.

Shit Katie, vilken mysig berättelse! Satt på jobbet med kaffekoppen och det var så underbart att läsa!

Vilken cool hund du har! Och du berättar så, känner mig genast som om jag vore 8 år igen! :)

*mer mer mer*

Shit Katie, vilken mysig berättelse! Satt på jobbet med kaffekoppen och det var så underbart att läsa!

Vilken cool hund du har! Och du berättar så, känner mig genast som om jag vore 8 år igen! :)

*mer mer mer*

Det finns mycket som denna gamla kärringen hittat på under åren.

Under en period i sin ungdom skulle hon alltid leda ut nån av hästarna i stallet. Fick hon inte det så hängde hon i hovskägget eller svansen på dem. (tack gode gud för snälla hästar!!)
Detta gick alltid bra utom en gång.

Hon hängde i hovskägget på en av nordsvenskarna. När jag kom till grinden av hagen var hästen tvungen att backa för att jag skulle kunna öppna. Tanten var inte snabb nog när hon släppte så hon hamnade under hoven. Det va väldigt blött och kladdigt ute så hennes huvud försvann rakt ner i leran. Det var huvudet han trampade på. Jag har nog aldrig blivit så rädd i hela mitt liv när det gäller hundarna. Där låg min ettriga, gulliga, urdjävliga, underbara lilla älskling med huvudet nertryckt i geggan. Hon låg blickstilla. Kunde inte ens se att hon andades.
Fick snabbt dragit upp henne. Hunden var så lerig så det gick inte att se om hon var skadad eller ens levde. Hon hade ju ändå blivit trampad av en stor nordsvensk, på huvudet!
Normalt sett är jag en person som håller mig lugn när nåt händer. INTE NU! Jag fick en aning panik. Trodde ju inte att hunden kunde överlevt men jag ville iallafall se henne under all lera.
Doppade henne rätt upp och ner i en tunna med vatten! Kan nämna att detta var i november så vattnet var iskallt.
Tanten vakna till nästan omgående under denna blöta, hmm, kärleksfulla behandling.
Tror ni inte på fasen att hunden var helt skadefri! Veterinären trodde inte sina ögon när hon gick igenom hunden. Lite päls var bortskavd på kinden annars var allt intakt.

Dan efter var hon igång igen men då lät jag henne ta grimskaftet så att hon var en bit ifrån hästen.

Här ser man JR envisa sida.;)

haha jag skrattar så jag gråter. först blev jag livrädd sen börja jag skrattar, vilken tur att det gick bra!

Du besrkiver JR så himla bra, jag kan bara intyga i allt, dom är otroligt personliga och som du sa, man får en vän för livet. Åh nu saknar jag min lillkille.. kanske dax för en ny?:D

Katie, du beskriver JR precis på pricken. Min är soffpotatis í denna stund, för en timme sedan körde han steeplechase i skogen:laugh:Man har iaf aldrig tråkigt med en JR, för jag har aldrig träffat hundar som är mer personliga, påhittiga, busiga, smarta och fullkomligt bedårande på en och samma gång. Men som sagt, det är tuffa små hundar och jag skulle inte rekommendera dem som förstahund (iaf inte till ngn utan hundvana) för de befäster "dåligt beteende" snabbare än man kan blinka. Gäller att vara en väldigt alert och förutseende hundägare som gillar att vara i farten i skog och mark. Men, om du lyckas med uppfostran och träning så har du en underbar hundkompis som du kan ha mkt skoj med:banana:(Finns inget roligare att se när mina ungar kommer från skolan när hunden försöker övertyga dom om att han INTE har fått ngn mat idag. Släpar sig fram till skålen, flämtar, lägger sig på sidan och ser totalt DÖENDE ut. :D)

Det är så underbart att läsa om din gammel kärring! Dom ÄR ju så... :) :)
Jag skrattar så jag gråter, folket på jobbet undrar nog vad jag sysslar med...

Underbart!! :)

Ja Jack Russell är så otroligt käcka hundar. lättlärda (åtminstone min) och helt ljuvlig att mysa med i soffan.

Min har nu kommit i "spökåldern" Hon kan i ena stunden ligga och snarka raklång på soffan och i andra stund helt frenetiskt springa från fönster till fönster och blint stirra på något som inte finns.
Det är en vanlig syn numera. Godmorgon säger jag bara. :)

Jag fick min JRT tik när hon var 8 månader gammal. Hon kom in i vår lilla familj där det också ingick och ingår en pomeranien kille på 7 år. Eftersom hon var 8 månader när jag fick henne missade jag den första och viktiga tiden med henne. Saknar detta oerhört, men vi har kommit en bit på väg. Det är en underbar hund - aktiv, älskvärd, hett lynne, stor i sinnet och otroligt karismatisk. Hon kommer från Irland och är en liten liten tik med stora stora öron.

Min lilla JRT är en varg i fårakläder och ack den som mistar sig på den lilla hunden. Hon är oerhört söt, men svårköpt in till hjärtat. Hon är snabb, smidig och oerhört smart. Enmanshund. Hård som sten så jag har för första gången i mitt liv fått vara ÄNNU mer konsekvent och "hård" än vad jag någonsin varit. Jag älskar henne över allt annat - det är en speciell ras och kräver mycket av oss som ägare - men det är det som jag älskar.

Hon har tyvärr med sig från tidig ålder att ge sig på katter. Någon har vad jag fått info om brukat henne som kattjägare tillsammans med större hundar. Så katt/smådjur är per dags datum uteslutet då hon är blodtörstig. Det begränsar i dag hennes möjlighet att vara lös.

Agility, lydnad, ev spår :)
och så daglig motion såkllart !

kl

åh vad jag saknar vår JR tik när jag läser om alla andra underbara hundrar! Hon var med oss överallt, var det mycket folk och hon riskerade att bli trampad satt hon innanför jackan och kikade ut:) När katterna hade ungar låg hon mitt bland dom och blev klättrad på, man kunde riktigt se hur hon spände sig för att inte röra sig när de drog sig upp på henne med klorna ute. Mina kaniner som gick lösa hemma hälsade hon på flera gånger om dagen och tvättade lite på mellan varven. På ridturerna hängde hon utan problem med i tempot och när vi kom till vägen var det bara att klappa en gång på benet så hoppade hon upp och man satte en hand bakom nacken på henne så hon kunde klättra upp och sätta sig framför i sadeln. Hon älskade sina täcken när det var kallt och ville inte gå ut utan dom, helst höll hon sig inne om det var blött ute, kunde tillbringa hela dagen under täcket. Favoritpositionen i vaket tillstånd inomhus var på någons axel, gärna liggandes som en boa.

Varje morgon när det behagade damen att gå ut så lyckades hon alltid smita iväg på en egen morgonpromenad i skogen, aldrig mer än 10- 15 minuter men försvann gjorde hon. Som unghund blev hon riktigt illa biten av en schäfer som lyfte upp henne i ryggen och ruskade henne. Allt skinn på ryggen ruttnade efterhand och behövde plockas bort, det var dränage osv osv. Hon ville inte ligga ner så vi satt och höll henne så hon kunde sova. Vi var hos en veterinär vi kände varje gång och hon gick fram och hälsade lika glatt och var alltid helt stilla när hon behandlades, så tapper och blev givetvis helt återställd så när som på ett stort ärr.

En gång när jag och mamma var på tävling så ringde pappa och sa att hon hoppade runt på tre ben och hade gjort det ett tag och han kunde inte hitta vad som var fel men han var riktigt orolig och sa att vi fick skynda oss hem. Efter någon halvtimme igen ringde han och berättade att hunden var frisk. Han hade råkat sparka till henne med sin träsko i huvudet, han snubblade över henne när hon kom hoppandes runt ett hörn, då sprang hon iväg på alla ben, frisk och glad:)

Den roligaste, tokigaste och snällaste hund jag träffat!

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 874
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 386
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
925
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka