jack russel

ja det är en godkänd ras. :)
Den vart nyss godkänd så det är många som tror att det inte är en ras :p

Ja, dom lågställda är godkända. Och dom högställda kallas Parson russel terrier. Fast man kan regga båda som jrt i någon annan klubb. Eller nåt sånt, väldigt krångligt :smirk:

Om jag inte är helt felinformerad var Parson Jack Russels godkända redan tidigare, och precis som sägs ovan blev de lågställda det nyligen.

Både den lågställda typen och Parson är erkända raser i sverige. Men det finns även högställda jack russell terriers utanför SKK. När man erkände parson som ras var det många som inte ville riskera att jack russelln skulle bli en "utställningsras" utan dom ville behålla den som arbetande jakt terrier och har därför föreningar utanför SKK.

Parson Jack Russell har varit ansluten till SKK sedan många år. Parson Jack Russell är den med höga ben och ingenting annat.

Numera kan man även registrera en Jack Russell Terrier i SKK. Varför det har blivit så vet jag inte.

Tidigare har JRT valt att stå utanför SKK, däremot har man kunnat registrera hundarna i en internationell förening. Jag har haft mina registrerade i en sådan. De har haft egna utställningar här i Sverige och själva tagit hit internationella domare. En anledning till varför man valde att stå utanför SKK var bl a att hundens karaktär var viktigare än utseendet.
En JRT kan ha tre olika benlängder samt tre olika pälsslag. Det är därför en JRT inte är någon annan lik. Däremot skall alla vara minst 50 % vita för att vara godkända.

Vad som gäller för den "nya" registreringen vet jag inte, men antar att man går efter den gamla rasstandarden (se ovan) vad gäller utseendet.

En Parson Jack Russell och en Jack Russell Terrier är m a o inte samma sak.

Hälsningar från en JRT-ägare :banana:

Jack Russellterrier har funnits som kennelklubbsras i flera olika länder innan SKK valde att även SKK skulle ha en. Rasstandarden är hämtad från Australien eftersom det var ett av de länder som kommit ganska långt när det gäller rasen utveckling.

Rasstandarden skiljer sig på några punkter i förhållande till tex JRTC of GB. Dels är det höjd och längdförhållandena som är olika. SKKs JR är av mer rektangulär form och höjdspannet är lägre. Det skiljer även på öronen om jag inte minns fel.

Jag har valt att mönstra min JR. Jag tävlar och vill gärna få ut championat osv.

Jag är medlem i SKKs JR-klubb och jag tycker att arbetet verkar främja en sund arbetande terrier. I senaste tidningen kunde man se att flera hundar hade gjort grytprov, viltspår, lydnad och agility med fina resultat.

Hej Geezer,
Hur går det till när man mönstrar/registrerar en JRT?
Flera av min lillkilles syskon har registrerat sig har jag fått veta.
Vilka papper behövs osv?
:banana:

De tittar inte på stamtavlan så det behövs inga reg.papper eller så.

De går till som en vanlig utställning ungefär. De klämmer och känner på hunden, kollar tänder och testiklar. Hunden får trava och ställa upp sig. Anser domarna att hunden har korrekt utseende och temperament så godkänns de.

Mönstringstillfällen brukar anslås på SKKs hemsida. Jag tycker att JR-klubben verkar vara trevlig med goda ambitioner om en allsidig liten arbetande hund.

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 049
Senast: Niyama
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 426
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 712
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 009
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka