Istället för lotagen vid svallkött?

kryptisk

Trådstartare
Min unghäst har ett sår som har utvecklat svallkött. Jag ringde vet i igår och fick efter lite om och men lotagen utskrivet. Ringde apoteket igår eftermiddag och idag för att se om receptet kommit in än, vilket det inte hade. Lotagen var också en beställningsvara så det kommer ta ytterligare någon/några dagar för mig att faktiskt få tag på lotagenet när apoteket väl fått receptet. Så jag är inte optimistisk att jag kommer få lotagenet den här veckan. :(

Så nu undrar jag, finns det några bra tips på vad jag kan använda istället för lotagen under tiden jag jagar veterinären och väntar på lotagenet? Aloe vera har jag läst att vissa använt, och det använder jag redan. Något annat? Vad ska jag tvätta med? Jag tvättar nu med klorhexidin, använder det vid omslag också, samt lite aloe vera.

Sv: Istället för lotagen vid svallkött?

Nelex har jag använt - det är receptfritt vad jag vet (över tio år sedan jag använde det, dock...).

Har du Alovera blad (blomman ) hemma kan du dela på bladen och lägga aloveraköttet direkt mot såret och lägg som omslag .

Aloveran är både svamphämmande ,bakterie, samt hämmar svallkött..

Har själv använt detta till öppna köttsår och blomman är helt suverän :)

Mvh Mia

Ps Nelex försvann försnart 10 år sedan :-)

Senast ändrad:

kan tillägga att nelex och lotagen är samma sak och att lotagen är idag ett licens preparat. minns jag inte fel så försvann nelexen i samband med inträdet i eu. har för mig att det va "fel" ursprungsland.

Jag har oxå lotagen över! Om du bor i närheten så hojta till, jag avvarar mer än gärna litegranna!

Tack alla som erbjuder sig att avvara lite lotagen! Vad gulliga ni är! :bow: Jag bor i Östersund, så det verkar långt till de flesta tyvärr. :(

du har inte fler apotek i närheten ? ibland har vissa apotek större lager på vissa produkter. be att få receptet som E-recept, då kan du lösa ut det på vilket apotek som (om någon har som "lager");)

E-recept är testat på några DV-stationer men kommer fullt ut först om ngn månad.
PL

okej. jag trodde att det användes överallt :o fast det är ju bra att det kommer mer :) blir ju väldigt mkt. lättare :)

Vi får se. Kruxet är att alla djurägare som vill kunna använda det måste registrera sin speciellt.
PL

Jag har ett liknande problem med anledning av Lotagen.
Vad jag har förstått så ska Lotagen användas på öppet sår med svallkött. Min häst har ett sår som läkt och bildat en svallköttsutbuktning i karleden (som en liten limpa). Finns det något annat sätt att få bort förhårdnaden själv eller är det laser av veterinär som gäller? Fungerar Lotagen även som frätande medel utanpå en läkt förhårdnad? Hästen lider inte av förhårdnaden men om den går att få bort så vill jag gärna försöka...Skulle behöva lite av medlet och se om det hjälper.

Senast ändrad av en moderator:

Men om hästen inte lider av det, varför ska du då orsaka den smärta för att ta bort det?! :confused:

Lotagenen hjälper inte mot sår som läkt . Då måste man skära bort förhårdnaden och sen använda lotagen under läkningen OM det åter bildas svallkött .

Frågan är varför man vill lägga ner det jobbet och _lidandet_ för hästen om djuret nu inte lider av limpan/ärrbildningen ??

Mia

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst fick för en tid sedan ett sår på frambenet, mitt på skenbenet. Såret var ca 2cm långt och sträckte sig horisontellt över...
Svar
6
· Visningar
1 874
J
Hästvård Blev väääldigt långt men hoppas på att nån kanske kan läsa de och se om dom kan hjälpa :) Mitt sto fick lite små sår 10/10 förra...
2
Svar
21
· Visningar
5 846
Senast: Ponylove
·
N
Hästvård Hej! Min häst har ett sår som utvecklat svallkött. Jag har tidigare använt mig av nelex och det har fungerat jätte bra. Nu har jag...
Svar
9
· Visningar
4 837
Hästvård För 2 veckor sen exploderade Chilis lilla, lilla muggkrusta som hon har haft i över 3 månader och täckte plötsligt hela karleden...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
8 481
Senast: Madicken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈