Istället för havre

Fjanten

Trådstartare
Hej!

Min häst har lite problem med sin mage och jag tänkte försöka byta ut havren mot något annat om det möjligtvis är den han reagerar på. Så min fråga är om ni har några tips på bra foder för en känslig mage som jag kan ersätta havren med?

Tacksam för svar.

Sv: Istället för havre

Analysera grovfodret och se om du ens behöver ge något mer än det öht.

skulle nog försöka att få den att bara klara sig på grovfoder... Lusern kanske om den behöver mer...

Grovfodret är pissblött och jag tror inte att det hjälper hans mage att hålla igång på ett sunt sätt. Dessutom käkar han inte upp om han får mer än vad han får nu. Hästarna är ute ca 10 timmar om dagen med fri tillgång på hösilage (ca 15-20 kg om dagen) plus nattpåse med ca 8-10 kg i. Skulle jag ge honom mer (har försökt) så äter han inte upp det. Han har dessutom svårt att hålla hullet och är ganska smal (530 kg, 164 cm, swb ädel typ).

Så min dröm är något som är bra för hullet och magen, men är ingen expert på foder och det är därför jag ber om hjälp.

Bara en liten parantes: Kan ej ha vanligt hö eftersom att gården är "Säker hästgård" och har ingenstans att förvara det isf.

Betfor blir han också dålig av, men lusern skulle jag kunna testa. Bör jag välja lusernpellets framför lusernhack eller tvärtom? Är det någon skillnad förutom hur det ser ut? Jag förstår att pellets är hårdare packat men jag menar snarare energimässigt osv. Vad skulle passa den svårfödda typen bäst? Om det nu är någon skillnad.

Tack för hjälpen! :)

Krafft tex har samma värden på pellets o hack.
Vill du att hästen ska ha mer tuggtid, vilket det inte låter som han behöver, så ta hacket.
Vill du att han ska ha i sig mer fortare o på mindre tid så välj pellets.
Med din beskrivning hade jag valt pellets. Tuggtid o strå verkar han få ändå.
// Linda

Om grovfodret är väldigt blött kanske det är det hans mage reagerar på? Då hjälper det nog inte att ta bort havren. Kanske skulle minska hösilaget och ge lucern hack till natten istället?

Varför kan man inte förvara hö på en säker hästgård förresten? Det måste ju gå att åtminstone förvara en liten mängd?

Just sånt där blött silage tycker jag att de reagerar på. Ko-mat.
KRÄV riktigt hästhösilage- med en TS runt 60%.

Tror inte att det är havren.
Ge probiotika eller acid, bifidusprodukter.

Jag har helt slutat med spannmål till hästar, eftersom de inte mår bra av att få stärkelse i sitt mag-tarmsystem. Jag ger fri tillgång till hö/hösilage och sen som tillskott får de betfor och lusern o chevinal plus.

Endel hästar blir dåliga i magen av hösilage. Har man inte möjlighet att byta till hö kan det hjälpa med halm. Jag har gett mina hösilagare 2 ggr/dag och halm en gång. Två gånger/dag lika delar lusernpellets, havre och muslifoder. Mitt muslifoder och mina mineraler innehåller foderjäst som verkar stabilisera magarna.

Lycka till!

Tack, men det var inte jag som behövde hjälp! :D

Tack för alla svar.

Jag ska försöka svara till alla i samma. Varför man inte får ha hö i säker hästgård beror på brandrisken och de har inget "säkert" ställe att förvara det på, och då försvinner möjligheten att ge halm också.

Silaget är inte riktigt så blött så att det är ensilage (eller komat om man vill uttrycka sig så), alltså det ligger på 60%++ men jag är så van vid det förra som låg på 84%, därför jag beskrev det som pissblött.

Han har inte mask, det är kollat.

Jag tror också främst att det är silaget som han reagerar på men iom att jag inte kan göra något åt det så ville jag söka andra lösningar. Jag menar på att det kan vara stärkelsen i havren och att det inte skadar att prova något nytt, mest för att se om det möjligtvis skulle hjälpa. Jag har testat med foderjäst men han tycker inte om det, och då försökte jag ändå under flera veckor att gradvis öka.

Men alla verkar överrens om att lucern är något att testa så jag ska göra det! Tack så hemskt mycket för att hjälp, jag återkommer med resultat ;)

Ett hösilage med ts på runt 60% är idealiskt för hästar.

84% ts är hö.

Man kan förvara hö och halm ute på en pressenning och under en annan pressenning.
Så allt som behövs är en bit mark på 4x4 m.
Några lastpallar underst är också bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 856
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
463
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka