Islandshäst i westernridning

Sv: Islandshäst i westernridning

*KL*
Måste hålla med Boj här. Även om det skulle fungera till viss del så är det bättre att använda de raser som är avlade att göra det dom är avsedda till.

Islandshästen är ett kraftpaket som har fart och framåtanda i 4 eller 5 gångarter. Det är den fantastisk på och ensam om, låt oss bevara det och utveckla Islandshästen till det den är bäst på.

Rolle, tidigare westernryttare (17-18 år sedan)
Islandsfullblod på Lösdrift

*KL*
Måste hålla med Boj här. Även om det skulle fungera till viss del så är det bättre att använda de raser som är avlade att göra det dom är avsedda till.

Islandshästen är ett kraftpaket som har fart och framåtanda i 4 eller 5 gångarter. Det är den fantastisk på och ensam om, låt oss bevara det och utveckla Islandshästen till det den är bäst på.

Rolle, tidigare westernryttare (17-18 år sedan)
Islandsfullblod på Lösdrift

Mm men låt oss inte dela upp raserna vad de skall vara till för. Idag är väl de flesta raser allroundhästar och trivs både häst och ryttare med det man gör så tycker inte jag man skall fälla tårar.

Absolut skall man tänka sig lite för vad man skall ha hästen till, håller jag med om. Men o andra sidan vore det tråkigt om det bara var samma ras i en gren.¨

Bara för att islandshästen har fler gångarter är det en häst som alla andra enligt mig :)

Jag tänker att man kan använda en bra häst till mycket. Den kan göra i princip allt, men är kanske inte något superstjärna.
I det här fallet spelar det ju absolut ingen roll i och med att det inte handlar om att komma till tävlingseliten!

För att ta mig själv och min ponny som exempel igen:
Han är en fet liten groda. Helt fantastisk körhäst, gudomlig så fort han får på selen. Kan dra vad som helst, var som helst och är glad under tiden.
Men han är också en trevlig ridhäst. Vi har placerat oss i varenda tävling vi varit med i (trea är vår standardplats!), utom en där jag började babbla mitt under ritten och blev utesluten. Domaren kom fram efteråt och sa att om jag bara knipit igen och inte börjat prata så förbannat hade vi kommit bra till. På brukstävlingar är vårt problem att han inte är speciellt bra på hoppning. I trail fixar han allt, bara jag skärper till mig och förklarar vad han ska göra.
Om jag får säga det själv är han en riktig superhäst! Inte någon tävlingshäst, men en ultimat hemmahäst och tävling på lägre nivå.

Men visst, är det kossedrivning på tävling man är ute efter ska man kanske inte skaffa en fet ponny, eller en liten islänning.
Att skaffa en isis för att rida western går alldeles alldeles utmärkt.

Blir lite trött när alla verkar anta att man måste tävla och träna, och att det tvunget ska vara kossor med i bilden. Jag trodde vi försökte bredda synen på westernridningen? Med en sån otrolig massa grenar och inriktningar måste man väl tamejfaen kunna ha med annat än quartrar?!

Sorry folks, jag har en dålig dag. Fått höra så mycket skit om min lilla grå och ponnyhästar att jag fullständigt ser rött när någon hävdar att de inte kan. Jag överreagerar säkert, men som sagt. Jag vet att småhästar också kan, och hade jag bara varit intresserad av att plocka plaketter hade jag fanimej bevisat det!

Oooh jag har sett många små som är helt gudomlig i western:love:

I vilka grenar och på vilken nivå?

Varför haka upp sig på nivån?
Har exempelvis en kompis som iaf tävlat rätt mycket med sin ponny på 130, denne är russ-quarter och shettis. Han går extremt fint och det har gått jättebra för dom. Vet inte vilken nivå de är på men kan gärna fråga om det är viktigt.

Förstod egentligen inte meningen i din fråga. Det finns väl hur många ponnysar som helst som funkar jättebra i western? Eller vart vill du komma.

Kapa inte tråden nu. Tänk på dess syfte.

*kl*

siktar på B-nivå till sommaren med min fjording
får väl se hur det går :angel:

Återigen till ämnet, inga fler som rider western med sin islänning?

kl*

Häng inte ut ekipage/personer som inte själva valt att synas på Buke.

/ricca, moderator på western

Senast ändrad:

Jag ska inte säga att jag rider western med min islänning, för det gör jag inte fullt ut och vi har inga planer på att ge oss ut i tävlingssammanhang.

Däremot har jag tagit mycket inspiration och grunder från westernridningen i mitt sätt att rida. Min pålle hade väldiga problem med att bli spänd, dra upp huvudet och bara försöka springa ifrån allt jobbigt arbete så fort han fick lite press på sig.

Jag tröttnade tillslut på islandstränare som drog och bråkade på honom, vilket gjorde att han blev ännu mer spänd - det är inte så jag vill kommunicera med min häst.

Så jag vände mig mot westernhållet och sakta men säkert började han arbeta på längre och längre tyglar, komma ner med huvudet i alla gångarter och sänka tempot, utan att för den sakens skull tappa energi och bakben. Han började jobba med rygg för första gången i sitt 12åriga liv!

Jag köpte en bladsadel för att den passade hans rygg bättre än den engelska modellen av sadlar (han är väääldigt bred i frampartiet...) sedan blev det ett par delade tyglar då jag arbetade mycket från marken när han började bli spänd.

Idag funkar alla 4 gångarter på lång tygel (Han är 4-gångare med en enormt stor och säker trav och säker tölt). Vi tränar fortfarande på att få till en ordentlig jog och tölt på böjda spår.

Som sagt - jag kan inte säga att vi helt rider western. Det viktiga för mig har varit att få en bra kommunikation, en häst som inte alltid är stressad och försöker fly arbetet utan som är mjuk, välriden och följsam så att vi inte bråkar utan bara har det kul och bra tillsammans när vi rider!

//Thyrni

Men det är ju denna min tanke är :)! Jag tänker exakt som du gör. Jag kanske inte kommer tävla i western men jag gillar dess ridsätt, metoder.

Blev rätt nyfiken på er, vill du visa bilder/filmer?

Varför haka upp sig på nivån?
Har exempelvis en kompis som iaf tävlat rätt mycket med sin ponny på 130, denne är russ-quarter och shettis. Han går extremt fint och det har gått jättebra för dom. Vet inte vilken nivå de är på men kan gärna fråga om det är viktigt.

Förstod egentligen inte meningen i din fråga. Det finns väl hur många ponnysar som helst som funkar jättebra i western? Eller vart vill du komma.

Kapa inte tråden nu. Tänk på dess syfte.

Min fråga "i vilka grenar och på vilken nivå" är inte avsedd att trycka ner i frågasätta eller på annat sätt klanka ner på en westen-isis eller andra hästraser än de som är vanliga i western.

Jag var helt enkelt intresserad av vilka grenar denna islandshäst användes i och hur duktig en sådan är.

Det vore exv oerhört coolt att se en islänning göra ett reiningprogram. Så om min fråga uppfattades som negativ och med "farbror-sur attityd" så ber jag så mycket om ursäkt, för det var absolut inte min avsikt.

Jag ska inte säga att jag rider western med min islänning, för det gör jag inte fullt ut och vi har inga planer på att ge oss ut i tävlingssammanhang.

Däremot har jag tagit mycket inspiration och grunder från westernridningen i mitt sätt att rida. Min pålle hade väldiga problem med att bli spänd, dra upp huvudet och bara försöka springa ifrån allt jobbigt arbete så fort han fick lite press på sig.

Jag tröttnade tillslut på islandstränare som drog och bråkade på honom, vilket gjorde att han blev ännu mer spänd - det är inte så jag vill kommunicera med min häst.

Så jag vände mig mot westernhållet och sakta men säkert började han arbeta på längre och längre tyglar, komma ner med huvudet i alla gångarter och sänka tempot, utan att för den sakens skull tappa energi och bakben. Han började jobba med rygg för första gången i sitt 12åriga liv!

Jag köpte en bladsadel för att den passade hans rygg bättre än den engelska modellen av sadlar (han är väääldigt bred i frampartiet...) sedan blev det ett par delade tyglar då jag arbetade mycket från marken när han började bli spänd.

Idag funkar alla 4 gångarter på lång tygel (Han är 4-gångare med en enormt stor och säker trav och säker tölt). Vi tränar fortfarande på att få till en ordentlig jog och tölt på böjda spår.

Som sagt - jag kan inte säga att vi helt rider western. Det viktiga för mig har varit att få en bra kommunikation, en häst som inte alltid är stressad och försöker fly arbetet utan som är mjuk, välriden och följsam så att vi inte bråkar utan bara har det kul och bra tillsammans när vi rider!

//Thyrni

Vad roligt.. Alltid kul att läsa om saker som ryttare upptäckt och som utvecklar hästen och ryttaren.

Lycka till

Min fråga "i vilka grenar och på vilken nivå" är inte avsedd att trycka ner i frågasätta eller på annat sätt klanka ner på en westen-isis eller andra hästraser än de som är vanliga i western.

Jag var helt enkelt intresserad av vilka grenar denna islandshäst användes i och hur duktig en sådan är.

Det vore exv oerhört coolt att se en islänning göra ett reiningprogram. Så om min fråga uppfattades som negativ och med "farbror-sur attityd" så ber jag så mycket om ursäkt, för det var absolut inte min avsikt.

Då får jag be om ursäkt om jag missuppfattade dig!

Men det var ingen islandshäst. Utan en quarter-shettis-russ. Jag menade att ponny överlag är duktig i många westerngrenar. Islandshäst har jag aldrig sett i western.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 577
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 566
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 480
Senast: IngelaH
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 663
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10