Islandshäst i westernridning

Tibra

Trådstartare
Jag har skaffat mig en ung islandshäst dam som jag just nu håller på att utbilda. Jag kommer givet att använda henne i western också då det ligger som varmast om hjärtat.

Jag skulle gärna vilja höra lite åsikter angående islandshäst i westernridning. För och nackdelar exempelvis.

Finns det ens ett antal islandshästar i westernridning och kommer de ut på tävlingsbanorna?

Skriv skriv skriv och har du en egen isis som du rider western med, berätta och visa gärna bilder/filmer. Du behöver inte ha en islandshäst för att skriva i tråden.

/Linda

Sv: Islandshäst i westernridning

Jag har islandshästar oxå samt quarterhäst sen ganska nyligen.

Jag funderar skarpt på att "förvandla" in hingst till westernhäst då jag inte trivs med "islandshästridningen" som man bör göra om man ska ta sig nånvart inom den tävlingsgrenen, så att säga.

Jag tror det är rätt svårt att hitta en bra sadel dock, tillräckligt bred, platt och inte speciellt lång.....för att inte tala om paddar som inte hela hästen drunknar i ;)

sent nu, skriver en annan gång när jag har mer energi.

Åh vad intressant!
Du får gärna lägga ut bilder/filmer.
Nja islandsridning i sig har jag inte riktigt öppnat ögonen för än, jag red ju bara islandshästar (dock skruttade runt) förr och har alltid alltid velat ha en egen, älskar deras mentalitet och temperament, lagomt stor, mysiga att rida och en toppen långritts/skogs häst, plus att dom är otroligt vackra och har mysiga gångarter.

Men jag lär nog ta mig an islandskurser också för att se var hon ligger och om vi kan utvecklas till något bra för de hon är skapt för. Annars blir det nog en liten westernhäst det med. Både och kanske :)

Men hur blir detta att blanda med den låga formen, markbundna gångarterna tillsamamns med islandsridning som har riktigt hög form och höga gångarter. Blir det inte tokigt att variera mellan dessa helt olika ridsätt?

Min ponny är visserligen inte ren islänning (island/fjording) men han kanske räknas ändå?
Han används till
*Westernridning (ffa trail men för skoj skull har vi börjat lite smått med reining. Försökt driva kor, men kossorna verkar väldigt förtjusta i honom..)
*Bruksridning
*Brukskörning
*Skogskörning
*Distans (inte så mycket på sista tiden)
*Akademisk dressyr
*Vanlig, engelsk dressyr
*Vanlig "hemma-lulla-runt-ridning"

Och det går alldeles utmärkt. Han förstår skillnaderna, fråga mig inte hur, men han vet vad som gäller. Håller på att töltsätta och arbeta fram en bättre jog. Lite svårt att skilja det i dagsläget, men det kommer!
Ponny är 15 år och reds in som 7-åring.

Kan han kan alla.

Ville bara säga en snabb sak.

Man eftersträvar inte nödvändigtvis en hög form inom islandshästridning.
Man vill ha den låga, långa formen oxå men hästen skall såklart inte tappa bakdelen, precis som inom western.

Däremot när man rider i höga farter, som tex ökad tölt, då blir formen lite högre pga att hästen kommer upp i framänden, den ska liksom sitta på bakedelen och skjuta iväg och då blir det automatiskt att framdelen "lyfter".

Jag rider mina islandshästar i ganska låg form, så gott det är möjligt, de ska jobba med ryggen framför att ha en flott aktion anser jag.
Lyftet kan man alltid få till senare.

Brukar "jogga" hingsten i slutet av ridpasset för att han ska sträcka ut och länga sig......

Sen ska man tänka på att det är inte många av dem som har det där kanonsuperduper lyftet/aktionen som man ser på hästar som går typ SM och VM......

Huruvida de kan skilja på den ena och den andra ridstilen tror jag nog går bra men det har mycket att göra med hur deras gångarter är.
En naturtöltare tex kan nog ha svårt att få till en bra ren trav i western medans en med stark trav kanske får svårt för att få till tölten när man rider islandshäststilen......om du förstår.

Har de väl separerade gångarter är det nog inga större problem men annars kan det nog bli lite hipp som hap, men det hade det blivit ändå.

Det är ju just gångarterna som gör att islandshästen skiljer sig såpass att rida "rätt" än en 3 gångare.

Jo absolut tror jag att en islänning funkar bra i western :)

Men var finns för och nackdelarna? Och hur är det att blanda islandsridning och western egentligen?

Har sett din sötnos många gånger här, han är så cool! Får du in tölten på honom också?

Jag tror man kan blanda hur som helst, bara man är uppmärksam på hästen. Verkar det bli overload i hjärnan får man ändra lite. Ofta brukar det inte vara några problem bara man har konsekvent hjälpgivning.

Han kan inte tölta än under ryttare (har bara tränat två-tre gånger sammanlagt), men han töltar ute i hagen så jag tror nog det ska gå! Med massor av tålamod och envishet ska vi nog få några steg framåt nästa vinter :D

Jo men precis absolut det är ju såklart som du säger, tur att min donna har lätt till traven och galoppen om vi skall rikta in oss i western, dock har dom ju sina takter att strula runt med och om jag skall få något bukt på detta så vore det kanske bra om man gick kurser i islandsridning för att få bukt på detta.

Hur fungerar det annars för en westerninstruktör att hjälpa en med en islandshäst som exempelvis kommer i grisepass?

Nästa vinter? Klart ni ska sätta de stegen denna vinter :) Jag har inte börjat töltsatt min prinsessa än, krävs så mycket annat först.

Tar du hjälp av nån då eller?

Kan du inte lägga ut nån film då du rider western på din kuse?

Haha, njaa vi ska vara realistiska nu. Lär inte bli mycket till tölt förrän nästa vinter :p
Har ingen som hjälper mej och ingen egentlig erfarenhet heller, men läser allt jag hittar och frågar så många som möjligt. Jag tänker att det kan inte göra mycket skada, handlar ju i dagsläget mest om att samla ihop något alldeles otroligt mycket.

Film? :o Ojoj, det törs jag inte! :D Nä, äger ingen filmkamera eller polare med kamera.. Men om jag hittar en, då du!

Okej :) Vore roligt att se han i tölt.

Ingen film? Jisses kvinna då får du ta och skaffa, vore ju superroligt att se er. Men bilder kanske du törs bjuda på här?

Ingen geist, ingen framåtbjudning, drog benen efter sig i långsam trav på bogarna. Ledsamt att se.

Jo absolut tror jag att en islänning funkar bra i western :)

Men var finns för och nackdelarna? Och hur är det att blanda islandsridning och western egentligen?

Så här är det, man bli bra på det man tränar, så enkelt det och det kostar. Vill man hålla på med western så tränar man den disciplinen, och skippar allt annat men då finns det bättre raser att välja än islandshästen eftersom här klarar inte rasen alla discipliner.

Du har rätt, men jag vill tillägga att det beror på vilken nivå man vill vara på.
Jag sitter med min korsning på d-nivå och är nöjd med det. I trail skulle han förmodligen kunna utvecklas enormt mycket mer, men jag har inte tävlingsintresset.

Ingen geist, ingen framåtbjudning, drog benen efter sig i långsam trav på bogarna. Ledsamt att se.

En dåligt riden häst alltså! Tråkigt med sådana "föredömen" för westernridningen.

Så här är det, man bli bra på det man tränar, så enkelt det och det kostar. Vill man hålla på med western så tränar man den disciplinen, och skippar allt annat men då finns det bättre raser att välja än islandshästen eftersom här klarar inte rasen alla discipliner.

Jag är ingen tävlingsmännika, alldeles för feg, jag gillar bara stilen med western och tycker det är superroligt, det är trevlig. Rider western på min travare och han är inte menad för ridning ens, ändå har vi så grymt roligt tillsammans på plan och han är duktig och älskar det :)

Så jag tror absolut att Fifa passar in i det också då hon faktiskt ÄR en ridhäst. Vill jag däremot SATSA på western får jag ta och skaffa mig en ko häst.

Dock var jag mer nyfiken på vad som kan stoppa islänningen lite o.s.v Se lite hur det är där ute med raggsockorna under westernsadeln.

Men skall jag "satsa" på något med henne blir det islandsridning, det hon är skapt för. Fast det har jag ju redan skrivit.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 577
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 566
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 480
Senast: IngelaH
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 663
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30