Invänjning av annat hö

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Arablife
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 444
A

Arablife

Försökte söka, men hittade inget om det här.
Om en häst fått hö hos tidigare ägare och även ska få hö hos den nya ägaren, måste man ha en invänjningsperiod på det nya höet (pga andra värden) eller är det helt onödigt?
Bara något som jag funderade på igårkväll :smirk:

Sv: Invänjning av annat hö

Det är det bästa! själv är jag så klantig att jag glömde detta igår och körde slut på fjolårshöet och började abrupt nästa dag med det nya fast att jag lätt hade kunnat ha en smidig övergångsperiod. :o
De kan ju bli lösa i mage av det nya höet som de inte är vana vid.

Det beror på om du har en känslig häst eller inte. Min gamling har jag aldrig behövt vänja in. Inga som helst problem. Men fångisen är en helt annan sak. Hans mage reagerar direkt och han blir lös. För säkerhets skull skulle jag nog om jag hade möjlighet prova mig fram ett par veckor.

Ok, men då kanske det är bäst att passa på att köpa med sig några balar av den förra ägaren då.
Ska nämligen köpa häst snart och funderade lite över hur det där funkar :)
Förresten! Har hört att man ska ge e-vitamin när man kör foderbyte. Detta för att underlätta det hela. Stämmer det?
Tack för svaren!

Köp med dig några balar du och kör en mjuk övergång av höet.;)
Jag har oxå för mig att e- vitamin ska vara bra vid foderbyte och "stress" som gärna blir då hästen flyttar och byter stall och miljö helt.:p
Lycka till med din nya häst:banana:

Måste man ha lika lång invänjningstid för grovfoder som för kraftfoder?
Hade för mig att det är mer känsligt med kraftfoder.
Någon som vet?

Förlåt om jag blir jobbig, men även om man ska byta från hö till hösilage?;)

Mycket viktigare om man vänjer hästen från hö till hösilage har jag fått lära mig. "Skitbra" tips med bakjästen. Jag har just nu två hästar som äter bakjäst. Den ena fånghästen har aldrig varit så kall om sina hovar och min gamling har äntligen blivit normal i sin mage.

Mycket viktigare om man vänjer hästen från hö till hösilage har jag fått lära mig. "Skitbra" tips med bakjästen. Jag har just nu två hästar som äter bakjäst. Den ena fånghästen har aldrig varit så kall om sina hovar och min gamling har äntligen blivit normal i sin mage.

Bakjäst har jag ingen erfarenhet av att ge.
Menar ni sådana små gula paket som man använder till bull- och brödbak? Och ska man ha den till söt eller sur deg? :)
Och hur ger ni det? Ska man späda ut det i ljummet vatten eller klumpar man bara ner det med kraftfodret?
Hur mycket ger ni?
Många frågor, men det är lika bra att fråga på så man lär sig något ;)

Bakjäst har jag ingen erfarenhet av att ge.
Menar ni sådana små gula paket som man använder till bull- och brödbak? Och ska man ha den till söt eller sur deg? :)
Och hur ger ni det? Ska man späda ut det i ljummet vatten eller klumpar man bara ner det med kraftfodret?
Hur mycket ger ni?
Många frågor, men det är lika bra att fråga på så man lär sig något ;)

Ja små gula paket:)

Vilken du tar spelar ingen roll, sötdegsjästen har egentligen inte ens betydelse för baket:o bara för plånboken.

Jag ger en paket om dagen, smular ner den i kraftfodret som jag ger blött och rör om.

Om du ger kraftfodret torrt så rör ner jästen i lite vatten och häll över, om ett tag kan du bara smula ner jästen direkt när hästen vant sig vid smaken.

(Till en shettis räcker det nog med en halv om dagen:))

Man kan också ge foderjäst , bra för magen och även lite proteintillskott om man har lågt värde i höet.

Jag ger ett fjärdedels paket om dagen till gamlingen (som inte har fång) och ett halvt paket om dagen till fångisen. Ger jag mer tycker jag mig ha märkt att åtminstone fångisen blir lite lösare i magen. Har provat mig fram fyra veckor nu och tycker att detta är ganska lagom.

Jag har läst att det ska räcka med ca ett kvarts paket till en ganska stor häst. Jag ger den mängden till mina ponnyer och det verkar OK. Den ena har haft fång så det är ju svårt att veta om det egentligen hjälper. Den andra har haft problem med magen och har varit bra sedan jag började med jästen. Han blev sämre för ngn vecka sedan och gav då dubbel dos några dagar, nu är han bra igen.
OBS jag antar att det handlar om bakjäst det är det jag har skrivit om.

Ja då, det handlar om bakjäst och jag tror att du har helt rätt att det räcker med ett kvarts paket. Tror att jag läste någonstans ett inlägg av HH där hon rekommenderar ett femtedels paket om dagen som underhållsdos. Jag har experimenterat mig fram till min dos själv genom try and error. Fångisen får mer för att han är just fångis och har haft fång i våras och tydligen något litet återfall i slutet av juli, början av augusti, som jag inte märkte av.

Jag har läst samma som du vid flera tillfällen. Minns inte hur många kg häst hon pratar om bara att den vägde betydligt mer än mina. Jag tycker att det är lättare att dela ett paket på fyra än på fem så jag gör så. Jag vet inte om det är skadligt att ge dem mer, ingen aning. Men många här skriver att de ger dem mer. Efter vad jag förstår är det visad effekt av 10 gram.
Min hade fång för ettår sedan som jag inte märkte av. hon har klarat sig än så länge.

Nej, det är tydligen inte alls skadligt. Någon hade fått rådet med bakjäst av sin veterinär som tydligen sagt att det bara är att skyffla in. Det skulle dock inte jag göra själv. Tror nog att lagom av allting är bäst och som sagt när jag gav mer tyckte jag att bajset blev lösare igen.

Har för mig att dosen HH skrev om var för en stor häst, typ halvblod, skulle väl tro runt sexhundra kilo. Mina två killar ligger runt 500 kilo skulle jag tro.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
606
Senast: Kristall10
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 165
Senast: Roheryn
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 078
Senast: corzette
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka