Intressant statistik

Sv: Intressant statistik

hehe.. mördarmaskinen PomPom slår till när man Minst anar det!

*allmänt*

Rätt intressant att läsa "slutklämmen" faktiskt. Men jag måste få säga att ska jag någonsin dö av en hundattack så ska det vara som den 83åriga tanten som blev omkullslagen av en glad schäfer. Faktiskt.

..förvånande med "strypolyckorna" där hundarna var passivt inblandade.. Och glatt överraskad över Catahoulans låga siffror, det trodde jag inte.

och faktiskt förvånad över att fastän schäfern tydligen var 16% av hela hundbeståndet så hade de förvånansvärt låga siffror.. (dömmer "overseas"schäfrar rätt mkt på att kanadensiska och amerikanska vänner till mig aktar sig Noga för att kliva ut ur bilen om det är en lös schäfer på gården - trotts att de är hundvana och sysslar med coyotejakt)

Men du måste ju ändå medge att det inte är hundens fel? Det är ägaren som gör hunden! Min hunds föräldrar har ALDRIG kampat och de kommer aldrig att göra det heller, samma gäller min hund! Men om man får valpar efter en kampad tik så kan det säkert hända att valparna får med sig ett dåligt psyke!

Förstår jag dig rätt om du menar att "kamphundar" med dåligt psyke kampar, och de med bra psyke inte kampar?

haha visst har jag koll på vad jag har i kopplet. min hund kan gå lös och han lyder jättebra! säkert bättre än många golden, labradorer osv. trots att han bara är valp!!

Men hon kan faktiskt vara mycket busigare och envisare än min pitbull!

Nästan alla valpar kan gå lösa och följer sin ägare jättefint. Sen tycker jag det är konstigt att du skriver att din pitbull.... Hade du inte en blandras? Varför kalla den pitbull och inte amstaff? Fundering jag kom att tänka på bara när jag läste ditt inlägg. Sen tycker jag många andra här inne har kommit med bra och RIKTIG fakta om Amstaffens och pitbullens bakgrund.

Jag skulle gärna se att hundkörkort skulle tillämpas på ett flertal "tuffare" raser :

Amstaff
Pitbull
Rottweiler
Fila
Staff

+ många fler .

/ C staff ägare :)

Jag skulle gärna se att hundkörkort skulle tillämpas på ett flertal "tuffare" raser :

Amstaff
Pitbull
Rottweiler
Fila
Staff

+ många fler .

Det hade definitivt inte varit fel.
Å andra sidan, tycker jag att alla ska genomföra någon form av test innan de får skaffa hund/barn, men är nog jäkligt svårt att utforma tyvärr...

Jo det skulle inte gå att genomföra tror jag.

Tycker också att alla hundraser kräver att man tagit hundkörkort, gradering så man kan "köra upp" för olika raser :)

Min dröm ;)

Amstaff
Pitbull
Rottweiler
Fila
Staff

+ många fler .

Jo, jag har läst hela dokumentet.

Jättebra idée, tyvärr kommer det hjälpa föga. T.ex. det finns lagar och förordningar runt vapeninnehav och framförande av fordon, dock dödas varje år x antal med båda lagliga och illegala vapen och människor kör fulla och för fort fast man inte får. Problemet är inte att få till en lag om det utan vem ska bestämma och vilka raser som det ska finnas "körkort" för, vem ska betala för hela kalaset och vad vill du att du och jag avstå för att få till stånd en kontroll av en sån lag, vill du att polisen ska ha hand om kontrollen, de har ju inget att göra nu så de blir säkert glada att få lite arbete.

Vet du varför de hundarna kallas för kamhundarna? Har du läst om hur de är i böcker och liknande? De är avlade för kamp och har det i sig. De kan plocka fram det, oavsett uppfostran. Sedan kan jag hålla med om att det mår bättre hos de som kan sin sak och inte hos sådana som inte kan någonting om hundar.

Det där är skit snack har själv renrasig pitbull och jag blir så j***a trött på allt prat om att dom skulle ha så fruktansväet mke kamp. Och du kanske ska sätta dig och läsa på lite mer. dom är från början framavlade som boskapshundar. Och det har med uppfostran att göra. Som sagt hur många Pittisar har du uppfostat och ägt?

Seriöst, är du dum i huvudet?
Pitbull har avlats till kamp, och det avlas än idag så avlas de och används i hundkamper.
Det är ren och skär fakta.

Däremed inte sagt att de inte kan vara trevliga, för många av dem är jättetrevliga gosegrisar. Men är man så naiv att man inte vet vad man har i kopplet så ska man fan inte ha nån.
Och ja, jag har träffat flera hundra oliak amstaff, pitbull och korsningar däremellan och med gudvetvad, både folksk elgrisar och hundar som använts i hundkamper - men 100tals ärr över hela kroppen.

Vad är det som är så hemskt att de avlats för kamp? Jag har själv hundar som är avlade till VAKT, emot MÄNNISKOR - det är inget jag sticker under stol med eller skäms över.
Däremot så måste jag veta och förstå att det är mycket troligare att mina hund kan bitas än en cavalier gör det.

Ursäkta, är du dum i huvet? Dessa hundar var från början inte menade att användas till kamp.
Det är boskapshundar.! Men p.g.a av att det är enormt uthålliga, snabba, smidiga och modiga så passar dom bra till kamp. Men det var ej det de var menade att göra. Ängar mitt liv åt dessa hundar vilket jag inte tror att du gör. Läs lite mer nästa gång, eller ännu bättre om du ska käfta med folk som har dessa hundar, ta kontakt med någon som verkligen kan denna typ av hund. !!!!!!!!!!!!

självklart tycker jag att det är hemskt med att en hund avlas fram för kamp. Men från början är amstaffen inte avlad för kamp, gå in på amstaffklubbens hemsida och läs rashistorien. jag kanske inte var tydlig i förra inlägget att jag menade just amstaffen. Pitbullen användes i hundkamper, det vet jag, men de användes även som gårds, familje och sällskapshundar! Och NEJ jag är inte dum i huvudet! Sen vet jag mycket väl om att de används ofta i hunkamper här, jag har också (precis som du) träffat stackare som varit ärrade över kroppen. Men du måste ju ändå medge att det inte är hundens fel? Det är ägaren som gör hunden! Min hunds föräldrar har ALDRIG kampat och de kommer aldrig att göra det heller, samma gäller min hund! Men om man får valpar efter en kampad tik så kan det säkert hända att valparna får med sig ett dåligt psyke!

Läsa på lite om genetik, någon? :angel:
Och även om sin egna ras. Det är människor som förnekar och inte förstår vad de har i kopplet som utgör den största faran.

Och det har med uppfostran att göra. Som sagt hur många Pittisar har du uppfostat och ägt?

MEN GUD, varför ska det vara så j*vla svårt att läsa lite om genetik och vad det innebär innan man ens skaffar hund?! Sätt dig ner själv och läs, *** i ******e.

Det var intressant läsning! Lättläst också, det är vi tacksamma för.
Är det någon som vet om det är på G någon nyare forskning då denna är från 2006 - och finns det färska siffror för oss nordbor?

Sedan en tid tillbaka är raserna i samlingsbegreppet "Kamphundar" totalförbjudna här i Norge. Jag har per dags datum inte funnit några siffror på hur/om detta har påverkat tidigare statistisk. Det som jag dock vet har blivit ett problem är; att det smugglas en hel del av dessa hundar nu istället - till många hundar skrivs det falska intyg osv. Detta är ett mörkertal.

Det är svårt att finna det rätta svaret i sådana här diskussioner. Framförallt när forumet mister sin respekt. Jag misstänker att flertalet personer drar sig från att delta. Vart går egentligen gränsen för hur man får tilltala en annan människa? Tilltalar ni andra IRL som dumma i huvudet, svär, grupperar ihop ironiska samtal? Möjligen att jag är överkänslig, men snälla människor; har ni ingen högre gräns att börja kasta skit på varandra för en hunddiskussion? Jag blir grymt besviken och tycker att ALLA borde ta ansvar för att utveckla en bra diskussion istället!

Vad säger t ex Moderator?

Exakt vad jag skrivit i massor med trådar. Varför ska man skaffa sig en hund som kan innebära problem o då kanske så stora problem att man inte reder ut dom. men till skillnad för dom raserna du räkna upp så är det ju högst troligt att man bara kan njuta av sin tillvaro med hunden o aldrig behöva vara speciellt orolig över att den ska bli galen mot andra hundar o.s.v.

Men det är ingen hittilis som gett mig ett enda svar på varför man skaffar en kamphund till sällskaps hund.

Vore lika dumt av mig o skaffa en golden när jag ska arbeta med han i skydd lär bli svårt.

Jag har en såkallad kamphund. En renrasig Pitbull som du kanske skulle säga att jag har som sällskapshund. Jag tränar spår, bevakning, rallylydnad och lydnad med honom. Min pojkvän har även han en pitbull (kullsyskon) som han tränar skydd med. anledningen till att vi valde den här rasen är att de är lättlärda, lojala och riktiga allround hundar som man kan träna i stort sätt allting med. Och du som tränar skydd borde ju veta att i t.ex USA är pitbull väldigt populära som skyddshundar. Dom är dock svåra att träna skydd med då dom har en motvilja att bita människor. Man har nämligen i avelsarbetet inte använt hundar som visat agressivitet mot männiksor. Dom är även underbara spårhundar då dom är smidiga och kan ta sig fram överallt och även extremt uthålliga. Dom kan spåra 5-6 timmar på raken utan långa pauser.
Detta är en ras som kräver mycket mental träning och man måste veta vad man har i kopplet. Men får dessa hundar allt dom behöver så är det underbara hundar som skulle gå genom eld och vatten för sina ägare.
Dom har visserligen fått dåligt ryckte men det beror på all köksuppfödning och att man blandar in så många raser och att folk enbart köper dessa hundar för deras utseende och för att de har det rycktet i vårat samhälle som de har.
Men som sagt, jag valde denna ras för att det är en allround hund, uthålliga och lojala. Mina två går superbra med andra hundar och barn och människor, Men dom har också fått en bra start i livet, och dom har bara varit hos mig (uppfödaren). Hoppas du fick svar på din fråga.
P.s detta är ej en renodlad sällskapshund.

åH med din förklaring om rasen lättar min dimma o ska nu beställa ett gäng såna låter ju helt underbara:confused:

Köra skydd med en Pitbull lär ju vara som att gräva Zues kanalen med spade man kommer ingenstans.

Bättre o köpa en hund som man senare kan visa upp på plan också än o stå o lära den bita folk bara. Har han liten apparat så han måste visa hur cool han är med hunden eller varför kör han skydd med en PB?

Köra skydd gör man av anledningen endra för TJH eller för tävling inge annat.
Sen tävlar man inte eller har dom som TJH då blir det oftast tattarskydd man glömmer bort lydnaden som ska till och ordning o reda för det ska ändå aldrig bedömas av nån domare.

Sen ja visst populära att ha som skydd/vakthundar ja gansters o trailertrash ja som har dom som vakthundar vid hemmet där diverse kriminellt sker. Så de är inte så vanliga i IPO världen eller nån annan skyddsdel heller. som du vill tro. Finns nåt enstaka ex som är TJH.

Inte för inte rasen förbjuds mer o mer även i deras ursprungsland..

Det är väl bara att konstatera att de mest oseriösa / oerfarna hundköpare skaffar sig en pit bull / amstaff / rottweiler. Undrar varför?

Ingen heavy rocker köper väl en cockerspaniel eller en mopps...

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 386
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Rastgården/hundparken jag brukar besöka är i storlek av halvannan fotbollsplan. Men var för ett tag sedan till en större stad i...
Svar
13
· Visningar
945
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 325
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 207
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?
  • Falsterbo horse show byter namn