Intressant statistik

Sv: Intressant statistik

Amstaffen är en rätt trevlig aktiv sällskapshund. Sympatisk storlek och lättskött päls Oftast rätt lagom aktivitetsnivå, och de är tämligen lättlärda - om än djävligt envisa. De är hårdhudade(tål att man snubblar på dem) och brukar vara rätt milda i sättet. många av denn jag har träffat har varit väldigt trevliga mot männsikor (dock med ett par rejäla undtag)
Det negativa är att de har ökad benägenhet för hundagression, och att de är extremt envisa, och med rejält kamplust.

Det är ingen ras som tilltalar mig personligen, men jag kan se att folk som vill en sportig sällskapshund, att jogga med, dra en kärra osv

haha visst har jag koll på vad jag har i kopplet. min hund kan gå lös och han lyder jättebra! säkert bättre än många golden, labradorer osv. trots att han bara är valp!! Eftersom ni aldrig har träffat just min hund så tycker jag inte att ni ska uttala er om honom!

Om jag vill ha en gosehund så har jag det. jag har en papillon också. och hon är så gosig så. Men hon kan faktiskt vara mycket busigare och envisare än min pitbull!

jag håller med om att det är en trevlig sällskapshund. Dom är väldigt lättlärda. de brukar användas i så kallad Weight pulling, där de drar vikter (inget fdarligt eller så) och det finns en speciell klubb för det. sen så är de väldigt bra spårhundar, agility, dressyr. ja allt möjligt.

självklart tycker jag att det är hemskt med att en hund avlas fram för kamp. Men från början är amstaffen inte avlad för kamp, gå in på amstaffklubbens hemsida och läs rashistorien. jag kanske inte var tydlig i förra inlägget att jag menade just amstaffen. Pitbullen användes i hundkamper, det vet jag, men de användes även som gårds, familje och sällskapshundar! Och NEJ jag är inte dum i huvudet! Sen vet jag mycket väl om att de används ofta i hunkamper här, jag har också (precis som du) träffat stackare som varit ärrade över kroppen. Men du måste ju ändå medge att det inte är hundens fel? Det är ägaren som gör hunden! Min hunds föräldrar har ALDRIG kampat och de kommer aldrig att göra det heller, samma gäller min hund! Men om man får valpar efter en kampad tik så kan det säkert hända att valparna får med sig ett dåligt psyke!

Jag HAR läst amstaffens standard och historia, förmdoligen bättre än vad du har.
Från början var det samma ras, men den splittrades in i två då de ena ville hålla på med utställning och de andra med working dogs.(läs kamp) Dessutom så lät UKC att Amstaffen reggades som pitbull. Det har även förekommit fusk i sverige, där man tagit in Pitbulls och fått den reggade som amstaff (Det är därför det idag krävs blodtypning på valpar)

Givetvis så är det inte hundens "fel" att den används i hundkampet. Däremot så måste man vara medveten om vad hunden har i sitt genetiska bagage.
Även om en Bordercollie aldrig har SETT ett får tidigare så är den genetisk disponerad för att valla. Det samma gäller pitbulls.

Sen kan det här låta lite provaktivt, Men vad säger att din hunds föräldrar som "aldrig har kampat" är bättre mentalt en annan hund som har kampat? Det finns det inga garantier för.
Sen så kan man ta sig en titt på regesteringsiffrona. Det förekom både amstaffs och pitbulls i sverige innan 90talet, men det var mycket få, och de märktes knappt.
Sen "exploderade" intresset. Och det avlades på vilken skit som helst. Bara de hade allra minst likhet med pitbull. Och inte sällan på hundar som var totalt värdelösa mentalt.

haha visst har jag koll på vad jag har i kopplet. min hund kan gå lös och han lyder jättebra! säkert bättre än många golden, labradorer osv. trots att han bara är valp!! Eftersom ni aldrig har träffat just min hund så tycker jag inte att ni ska uttala er om honom!
!

Nej du har ingen koll på vad du har i kopplet. Du verkar tro att det är så enkelt som "om man är snäll emot hunden så bli den snäll" Vilket inte alls är hela sanningen.
Om inte rasen spelar någon roll så kan du ju använda en greyhound till att apportera sjöfågel, eller en tax för att valla får.

Ja, det är möjligt att din hund är snäll och lydig. Nåt annat har jag inte påstått. Däremot så det troligare att han har lättare för att hamna i slagsmål än din Cavalier, och NÄR det händer - ja då blir skadorna STORA.
Varför tror du att det säljsa breakingsticks?

Och att utala dig om att din hund är snäll och lydig när den bara är valp är rätt komiskt och lite naivt

På svenska amstaffklubbens hemsida står det;
för att citera rakt av "American staffordshire terriern härstammar från hundar som tillkom "INTE" för att slåss med andra hundar utan för att hantera och hålla fast boskap."

Att hunden härstammar från raser som inte var framavlade för att slåss med andra hundar säger ingenting om amstaffens syfte.

Citat:
Ursprungligen postat av Superstaar Visa inlägg
På svenska amstaffklubbens hemsida står det;
för att citera rakt av "American staffordshire terriern härstammar från hundar som tillkom "INTE" för att slåss med andra hundar utan för att hantera och hålla fast boskap."

Att hunden härstammar från raser som inte var framavlade för att slåss med andra hundar säger ingenting om amstaffens syfte.

Sen behöver man vara medveten om att det ligger i Amstaffklubben (SKK) Intresse att försöka distansiera sig ifrån kampbakgrunden. De försöker hårt med att rentvätta amstaffens dåliga rykte. Precis som vissa rasklubbar för ett par små, långhåriga raser inte berättar att hundarnas upgift i templen även var att äta liken (mycket ärorik begraving)
För att få reda på mer än den "polerade ytan" så bör man titta på andra källor.

Precis!

Det är att maskera hundrasens syfte och ursprung, vilket jag inte förstår meningen med. Att känna till rasens syfte är ju a och o för att kunna hantera den. Jag är ju vinthundsägare och måste förhålla mig till att jag har en hundras som ska lägga ned och döda småvilt. Större vinthundar lägger naturligtvis ned större vilt (eller sådant de uppfattar vara vilt). Det är varje vinthundsägares förbenade skyldighet att hålla sin hund så att den inte skadar sådant den uppfattar som vilt. För en större vinthund kan det t.ex. vara en liten hund. Min hunds pappa blev t.ex. dödad av en Borzoi på det sättet.

Har man en hund som är framavlad för hets och kamp så har man ett motsvarande ansvar att i vardagen hålla hunden borta från situationer som uppmuntrar till kamp och hets.

Jag hoppas förresten att du inte uppfattade mitt inlägg som ett påstående om att amstaffs inte är framavlade för kamp.

Det är ägaren som gör hunden! Min hunds föräldrar har ALDRIG kampat och de kommer aldrig att göra det heller, samma gäller min hund! Men om man får valpar efter en kampad tik så kan det säkert hända att valparna får med sig ett dåligt psyke!

Så du menar att man skulle kunna anväda t.ex. min dvärgschnauzer till vallning? Visst skulle det kanske gå men det finns raser som är avlade till att valla som har det naturligt i sig, detta finns inte hos mina dvärgar. Det är istället enormt bra råttfångare eftersom de är avlade för detta. Ägarna kan självklart styra till en viss del men vissa saker är faktiskt sådant man avlat fram.
Och att neka till att pitbulls är avlade för kamp sedan lång tid tillbaka är bara löjligt. Bättre att man vet att det är så och att man ser till att det inte händer något.

Något som är extremt intressant är att se den kovänding SKK har gjort i frågan.
Jag hade en hundsport från 80 el. början på 90 talet. Som hade en artikel och de farliga "mördarhundarna" som borde förbjudas. Och som helst borde avlivas på studs. De hade interjuvat en person som importerat två stycken. Och SKK's inställning var glasklar.
Allt medan åren gick, hysterin blommade ut och rasförbuden började hagla världen runt, och så småningom började Pbhysterin att mattas av men rasförbuden fortfarande är på tapeten( Inte i sverige, då lagen ändrats) så låter det helt annorlunda ifrån SKK håll.
Numera anses det vara ett ägarproblem (vilket ioförsig håller med om). Och rasförbud är inte alls lösningen, och de anser att problemen bara skulle öka med ett rasbförbud.

Vad tror ni kovändningen beror på?
Jo, SKK uptäckte att det inte bara är "den farliga mördarrasen pitbull" som ligger risigt till när förbuden uptsår - utan även tex Rottisen, tosa, amstaff som alla är skkgodkända......

Nu kan ja bara uttrycka mig i rasen amstaff som för vissa ingår i kategorin "kamphundar". Denna ras intresserar mig väldigt mycket och jag har kollat upp lite rashistoria och så på den. På svenska amstaffklubbens hemsida står det;

Jag blev såklart tvungen o kolla upp staffen oxå (staffordshire bull terrier) eftersom ja hade för mig att den hemma i England kallas för The Nanny dog. Och såhär stod det på deras hemsida;

"Staffords har sina rötter i Black Country som ursprungligen är ett specifikt kolgruveområde, men numera ett samlingsnamn för de väldiga gruv- och industriområdena i och runt Birmingham, Staffordshire och Midlands.
Dessa områden var oerhört tättbefolkade och barnrika och i sådana miljöer var det förstås
ett krav att hundarna var absolut pålitliga och då inte minst mot barn.
Inte för inte kallas de “The Nanny Dog” hemma i England.
Varje ansats till aggressivitet mot människor ledde till att hundarna togs bort helt enkelt.
"

Jag tror faktiskt att en hel del sitter i den som håller i kopplet, dessa raser som går under "kamphundar" för många är nog hundar som reagerar lite extra på situationer, men med rätt människa som håller i kopplet så ska det inte vara nå problem, klarar man inte av dessa raser ska man helt enkelt inte ha nån. Man får hem sin valp när den är runt 8 veckor, du kan då påverka den en massa. Så med rätt kunskaper är dessa raser underbara hundar oxå. Iaf vad jag tror och har märk.

Också att hålla fast boskap räknas som en sorts kamp.

Och det är alltså inte så att staffen anvädes för hundkamp i de områdena? Troligen fattiga områden, där hundslagsmål torde vara ett billigt nöje? Jag påstår inte att någon av de här raserna ska vara aggresiva mot människan, för de har aldrigs avlats för att kampa mot människr, eller anfalla mäniskor. Men faktum kvarstår att de har avlats för kamp mot andra djur.

Om man läser lite vidare så framgår klart att det inte var fråga om hålla fast utan att verkligen kampa med tjurar o andra djur. Jag har tillräckligt stor erfarenhet av djurhantering inklusive slakt för att säker kunna säga att en tjur inte blir lättare att hantera för att den har en hund hängande i mulen!
Att hetsa hundar på andra djur har förekommit från romarnas tid o ev har dagens hundar en del av sin härstamning som kamphundar så långt tillbaka.
Diskussionen med förnekande o faktaförvrängande gör mig ännu mer övertygad om vilken tickande bomb hundarna utgör i dessa naiva o okunniga köpares händer!
PL

Vet du varför de hundarna kallas för kamhundarna? Har du läst om hur de är i böcker och liknande? De är avlade för kamp och har det i sig. De kan plocka fram det, oavsett uppfostran. Sedan kan jag hålla med om att det mår bättre hos de som kan sin sak och inte hos sådana som inte kan någonting om hundar.

Jag har både läst i böcker och träffat många på riktigt och då väljer jag att gå efter min egen uppfattning istället för att ta det som står i böcker. Dom är inte avlade för kamp från början vilket du borde veta om du läst i böcker?! Och det finns ingen anledning att se ned på folk som äger amstaff eller liknande hundar som kan hantera dom, men dom som däremot andänver dom till kamp kan ju inte ha ngt alls i huvudet, sen har väl även rottisar använts en hel del till sådana ändamål även om dom inte varit direkt avlade för det, eller har jag fel? Och en annan sak jag bara vill påpeka att det visst är viktigt att veta som ägare till en sånhär ras att om det blir ngt mellan ens egen hund och en annan hund så blir det oftast värre med en ras av denna typ inblandad än om det skulle vara två hundar av ngn annan ras. Och superstaar försöker inte på ngt vis förneka att det är tuffa hundar och att om det smäller med dom så gör det det på riktigt. Men ja den här debatten kan ju pågå hur länge som helst, och jag skriver inte detta för att jag vill bli påhoppad av alla andra i tråden så bespara mig det, TACK.

Du verkar inte kunna säskillt mycket om dessa hundar! som många andra här inne har skrivit så är dom INTE avlade för att kampa!! Jag har själv en pitbull/amstaff som är världens kelgris, skulle inte skada en fluga ens :love: sen att han ser ut som en pitbull gör ju att folk tror att han är farlig. men det är han absolut inte. Dessa hundar är väldigt känsliga och vill gärna vara matte/husse till lags. om en idiot då uppfostrar vovven att slåss med andra hundar är det inte konstigt att den blir knäpp. Sox (min ptb) älskar andra hundar och när vi möter hispiga hundar på stan eller vart vi än går, så brukar han gå tyct och fint...så jag tycker inte att man ska dra alla över en kant. det är ägaren som gör hunden!! Länkar till bilder på min Pit om det är någon som vill se :)

men allvarligt!! ge dig nu. varför sitta och blunda om vad du har för hund??
detta har jag citerat från http://www.pitbull.se/?page_id=31

Vad är en “AmStaff”?
På 1930-talet gick det en serie på biograferna i USA som hette “Little Rascals”. Den handlade om några busungar med en busig hund, “Petey the Pup”, en vit “Pitbull” med en (ditmålad) svart ring runt ena ögat. Detta gav upphov till ett sk “Lassiesyndrom” i USA; “Alla” ville ha en sådan liten hund. AKC fick upp ögonen för rasen och 1936 valde man ut 50 st renrasiga American Pitbull Terriers (kravet ställdes att hundarna skulle vara renrasiga i 3 generationer, med UKC-stamtavla för överföring och godkännande i AKC-registret). AKC döpte hunden till Staffordshireterrier för att undvika förväxlingar med den engelska “kusinen” Staffordshirebullterrier. Tilläggas skall att stamböckerna sedan dess har öppnats ett antal gånger för att kunna korsa in nytt blod i Am.Staffen, samt att man i USA kan ta en AKC-registrerad Am.Staff och registrera den som “Pitbull” i UKC. Det går
dock ej att göra det motsatta. Det anses att raserna separerades 1936 i och med registreringen av rasen Am.Staff i AKC. Varför är då Am.Staffen registrerad och godkänd i Sverige -men inte “Pitbull”? Det har att göra med att SKK arbetar inom ramen för Federation Cynologique Internationale (FCI), och därmed endast får ha samarbete med en (1) nationell kennelklubb inom varje land. FCI godkänner och samarbetar med AKC, men inte UKC, ADBA eller någon av atskilliga mer eller mindre obskyra kennelregisterförare i USA.

så som du ser så är en amstaff en pitbull egentligen. och en pitbull är en kamphund... hur kan man ens blunda för detta när man skaffar denna ras??? skäms du över det?? eller är det för att du inte har kontroll??
och snälla du - din hund är ju bara valp än som du skrev - inte konstigt att den är gosig och snäll fortfarande!!!
och sen är det inte konstigt att han gillar människor - alltså man avlar inte på "kamphundar" som är aggresiva mot människor. dom ska älska sin matte och sin familj - men kampa mot tex hundar och andra djur - vilket ger en viss hundaggresvivitet. men ALDRIG att dom får vara aggressiva mot människor. - det är där det största ägarproblemet kommer in - att felaktiga ägare får sina hundar att attakera mäniskor - vilket helt strider mot kamphundens natur.

Amstaffen är en rätt trevlig aktiv sällskapshund. Sympatisk storlek och lättskött päls Oftast rätt lagom aktivitetsnivå, och de är tämligen lättlärda - om än djävligt envisa. De är hårdhudade(tål att man snubblar på dem) och brukar vara rätt milda i sättet. många av denn jag har träffat har varit väldigt trevliga mot männsikor (dock med ett par rejäla undtag)
Det negativa är att de har ökad benägenhet för hundagression, och att de är extremt envisa, och med rejält kamplust.

Det är ingen ras som tilltalar mig personligen, men jag kan se att folk som vill en sportig sällskapshund, att jogga med, dra en kärra osv

det ska man vara väl medveten om - om man ska ha denna ras. jag är mycket väl medveten om att jag har en kamphund, mne jag gör så gott jag kan för att dämpa kamplusten och att förebygga hundagressivitet. min skall kastreras fortast möjligt för att dämpa hanhundstänkandet. jag är på BHK regelbundet för att få hjälp med min hund (inte för att vi har problem nu - han är ju bara 5 månader) men jag vill få så mycket hjälp jag kan få så att jag kan jobba med att dämpa dessa beteenden.

sen skrev du escodobe att du inte förstår att man skaffar denna ras som "gosras" men försod en som ville ha den som sport hund. och jag kan bara svara för mig själv - att jag ville ha båda delarna. det är som du sa en hund som behöver måttligt med aktiviteter och är sportig. så jag tyckte denna hund var perfekt för mig då den är lättlärd, envis - gillar att jobba med envisa djur(där av bara ston:D ), den är lättskött (eftrsom jag har två kineser redan som kräver rätt mycket skötsel) jag tycker det är en väldigt vacker hund som har utstrålning, perfekt storlek, men framförallt - den är alltid glad och älskar sin familj - men då fick jag även dras med att den är avlad för kamp. vilket jag ioch för sig inte tycker är helt fel heller - eftersom vi är ute mycket och friluftslever (åker skoter, skidor, pulka, rider osv - det är en envis ras som gör det den skall - och att den kan dra mig på skidor etc. det är ju en bra draghund åxå)
men jag har iafl valt att ta till mig deras kampegenskaper och göra något bra av dem och inte dölja dem - och det hoppas jag att alla som har kamphundar åxå gör snart!!!

Senast ändrad:

Det var inte jag som skrev att man inte skaffar rasen som goserasm det var nån annan.
Som sagt, det var jag som skrev att det är en sportig sällskapsras.

sen kan jag bara säga att jag valde att ha en blandras - jag har en blanding med staff i - vilket var medvetet. detta för att dämpa kamplusten lite och för att få ännu mera av faniljekärheten i min hund.

citerat från www.ssbtk.net

Staffords har sina rötter i Black Country som ursprungligen är ett specifikt kolgruveområde, men numera ett samlingsnamn för de väldiga gruv- och industriområdena i och runt Birmingham, Staffordshire och Midlands.
Dessa områden var oerhört tättbefolkade och barnrika och i sådana miljöer var det förstås
ett krav att hundarna var absolut pålitliga och då inte minst mot barn.
Inte för inte kallas de “The Nanny Dog” hemma i England.
Varje ansats till aggressivitet mot människor ledde till att hundarna togs bort helt enkelt.

Staffordshire Bull Terrier är alltså avlad för tillgivenhet och vänlighet och användningsområdet är sällskap och utställningar.
På senare år märks allt fler Staffords också i agility och lydnadssammanhang.

Bland de inmönstrade hundarna och än idag kan viss ras- eller rastypiskhet märkas.Dels Bullterrier, i vars register tidigare en del av de “nydöpta” Staffordarna funnits, Engelsk mastiff
och Engelsk Bulldog samt sist men inte minst korsningar mellan dessa och troligen några andra raser.
Flera källor anger till exempel Whippet!
Kravet för inmönstring var på den tiden liksom idag inget annat
än art hunden skulle uppfylla standardens krav.
På dessa färg-, storleksmassigt och genetiskt mycket olikahundar
är alltså Staffordshire Bull Terriern byggd.

så vad jag har förstått så jar staffen aldrig varit avlad för kamp - medan amstaffen och pitbullen är det.

nähä.. nä d var det någon anna. men det var nån som skrev att dom inte kunde förstå varför man skaffar rasen som sällskapsras. att mna skulle skaffa golden eller labbe istället.
då var mitt första inlägg riktad till den angående varfrö man skaffar en amstaff utan att kampa med den..

jag håller med om att det är en trevlig sällskapshund. Dom är väldigt lättlärda. de brukar användas i så kallad Weight pulling, där de drar vikter (inget fdarligt eller så) och det finns en speciell klubb för det. sen så är de väldigt bra spårhundar, agility, dressyr. ja allt möjligt.

okej - vet du varför dessa hundar drar vagnarna dom väger runt 600kg?? inte för att det är kul direkt - utan för deras matte går framför dem och leker med deras kamptrasa!!! :smirk: så det är inte ett kampbeteende??? :o det är endast pga deras kamplust och envishet som dom drar dessa vagnar.

sen kan jag säga att jag tycker att WP är näst intill djurplågeri...även om hundarna verkar tycka att det är "kul" så tycker jag inte att det är särsklit rättvist. har du sett filmer från det???

jag har tre filmer jag vill visa dig - säg till om dessa hundar inte har kamplust. den första är en hund som bara visar sin kamplust - de andra är fån WP.

kamplust??

WP

WP

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 386
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Rastgården/hundparken jag brukar besöka är i storlek av halvannan fotbollsplan. Men var för ett tag sedan till en större stad i...
Svar
13
· Visningar
945
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 329
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 207
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden V