Intressant statistik

Gnist

Trådstartare
Vad säger ni om detta?

Jag är för min del inte ett dugg förvånad över detta resultat :cool:

LÄNK till statistiksidan

Sv: Intressant statistik

Jag vart förvånad på vissa raser men kamphundarna hade man ju räknat att de skulle legat i toppen.. :angel: Fattar inte hur man vill ha en sådan hund.

men varken amstaff eller staff finns med - eller räknar dom dom som pitbull eller nåt annat??? :confused:kan ju inte namnen på de raser som är översatta till amerekanska..:o hade vait kul å se statistiken på just dem.
sen rottweiler tyckte jag hade högre siffra än jag väntat mig...

sorglig statestik.. :crazy:

Senast ändrad:

Är faktiskt lite förvånad vad gäller rottweilern som jag i grunden alltid betraktat som en tâmligen harmlös ras men ofta i fel ägares händer.

Trodde nog att doberman skulle vara värre!

Jag vart förvånad på vissa raser men kamphundarna hade man ju räknat att de skulle legat i toppen.. :angel: Fattar inte hur man vill ha en sådan hund.

Har du ngn gång träffat en hund av en ras som många kallar kamphund? Tex amstaff? Det har jag, flera st och alla jag har träffat har varit underbara hundar och som bara varit vänligt inställda till människor. Det är inte hundarna det är fel på egentligen det är dom som äger dom som gör dom till vad dom blir. Om du hade träffat en hund av raserna som du kallar för kamphundar som hamnat hos rätt ägare hade du nog inte heller blivit särskilt förvånad ;) och du hade nog kunnat förstå hur man kan vilja ha en sådan hund, för dom flesta är väldigt kärleksfulla individer =).

Senast ändrad:

Intressant, men inte förvånande.
Jag hade däremot ett par sidor men mycket intressant fakta om hundbett, och med ingående fakta om vilka som blev bitna,hur och var osv.

Det visade sig att de vanligaste som blev bitna var hundägare själva,oftast under hundsagsmål.
och småpojkar som blev bitna av familjens eller nån nära bekants hund (tex grannens)

Är faktiskt lite förvånad vad gäller rottweilern som jag i grunden alltid betraktat som en tâmligen harmlös ras men ofta i fel ägares händer.

Trodde nog att doberman skulle vara värre!

Rottweilern är mycket populärare vlket säkert bidrar till den siffran.
Dobermans har en tendens till att "agera innan de tänker" vilket resulterar överslagshandlingar eller omriktat beteende.
Doberman är min favoritras, men det finns många mentalt urusla indevider.

Å andra sidan så har rottweilers ofta mer kamplust, vilket gör att de inte ger sig i första taget.

Doberman: One miniature pinscher apparently joind two pit bull terriers in attacking a child.

:o :angel:
Förlåt, men jag som har rasen blir lite full i skratt, det är faktiskt inte allt för förvånande. :o :rofl:

Jo jag undrar lite om hundkunskapern hos den som sammanställt resultaten
"east highland terrier...."
Och sedan så undrar jag vilket pucko som har korsat MOPS och ROTTWEILER?!
Och jag har mycket sällan sett en pitbull med kuperad svans.

Senast ändrad:

Jag har blivit biten av en Dvärgpincher!! De är ettriga galningar! Han ville INTE få på sig sin tröja. Jag fick ropa till chefen i panik så han fick rädda mig från råttan med symaskinständer...

En annan dp/chihuahua korsning här på min gata har TRE gånger attackerat min rottweiler! Han har varit löst och flyger fram och hugger min rottis i ansiktet flera gångern innan jag lyckas bli av med odjuret.

Det är verkligen knäppa hundar. :o Säger jag som har en själv. :rofl: När man sett dvärgpinscherkillarna som vi har här uppe som är i värsta åldern så. Dom tvekar inte en sekund i att kasta sig in i maktkamper och vilda slagsmål. Det bryter ut slagsmål var och varannan sekund, sen busar dom glatt och ett tag senare är det några andra som blir oense om nåt och så flyger dom ihop. Dom är som korsningar mellan stridstuppar och attackråttor.
Inte helt lätta att styra upp heller alla gånger. Tror många med dvärgpinscher sliter sitt hår emellanåt. Så även jag.
Nu är jag glad att min börjar bli gammal och vis och oftast faktiskt riktigt klok.

Intressant läsning. Jag blev först förvånad att husky låg så pass högt men när man läser långt ner på sid fem så får man en bra förklaring. Påpekas bör alltså att man inte enbart tittar på siffrorna utan läser hela rapporten.

Har du ngn gång träffat en hund av en ras som många kallar kamphund? Tex amstaff? Det har jag, flera st och alla jag har träffat har varit underbara hundar och som bara varit vänligt inställda till människor. Det är inte hundarna det är fel på egentligen det är dom som äger dom som gör dom till vad dom blir. Om du hade träffat en hund av raserna som du kallar för kamphundar som hamnat hos rätt ägare hade du nog inte heller blivit särskilt förvånad ;) och du hade nog kunnat förstå hur man kan vilja ha en sådan hund, för dom flesta är väldigt kärleksfulla individer =).

Vet du varför de hundarna kallas för kamhundarna? Har du läst om hur de är i böcker och liknande? De är avlade för kamp och har det i sig. De kan plocka fram det, oavsett uppfostran. Sedan kan jag hålla med om att det mår bättre hos de som kan sin sak och inte hos sådana som inte kan någonting om hundar.

Men det såg lite lustigt ut när de skrivit statistiken även på blandraser. De skrev tex bara schäferblandning eller chowblandning osv. Dessa blandningar har väl även annat i sig!? Tex labrador, rottis, golden, pudel osv.

Visst, många av dem är skittrevliga hundar, och tex amstaffen är en utmärkt "aktiv sällskapshund". Inte en rasgrupp som tilltalar mig personligen - men jag kan se att varför de är populära.

De har dock lätt för att vara känsbundet agressiva, men det delar de med en hel del andra raser
Däremot så måste man vara medveten om vad man har i kopplet. Precis på samma sätt som om man har en hund som är avlad för jakt eller vakt. Man har en hund med sjujkäkla kamplust, en envishet över det mesta och de är hårdhudade.

Ett aber är att raserna drar till sig en mängd olämpliga ägare, och att det har avlats på vilken skit som helst, syskonparningar,blandraser, mentalvärdelösa hundar, agressiva hundar osv.

Dessutom så förekommer det (dock i liten utsträckning i Sverige) att de andvänds och avlas för hundkamper. Idag. Det är dock betydligt mer utbrett i en del andra länder och kretsar.
Så att säga att det är ett utdött fenomen (vilket många gör i sådna här diskussioner är tyvärr önsketänkande.

Men det såg lite lustigt ut när de skrivit statistiken även på blandraser. De skrev tex bara schäferblandning eller chowblandning osv. Dessa blandningar har väl även annat i sig!? Tex labrador, rottis, golden, pudel osv.

I många fall så skrev de vad blandraserna var. Tex rottis/mops:rofl:
I de fall de bara är upgifet tex huskymix kan det bero på att härstammningen är okänd, tex en tjuvparning.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 386
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Rastgården/hundparken jag brukar besöka är i storlek av halvannan fotbollsplan. Men var för ett tag sedan till en större stad i...
Svar
13
· Visningar
945
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 326
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 207
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka