installning av föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Betts
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 099
B

Betts

Nu har vi några alternativ- som förstagångsfölägare. hingstföl asvh

Uppfödaren vill gärna skilja av vid fem månader, jag gärna vid 7. Vi ska diskutera detta mer sen men..

alternativen nu vid avskiljningen är att
1. vi tar med stoet hem några månader så att jag får bestämma när fölet ska avvänjas.

2. avskiljer fölet vid fem månader (ett rätt kraftigt föl redan nu snart 4 månader gammal) och stallar in antingen på lösdrift med en annan ung häst, eller box med ung häst.

3. stallar in lösdrift/box med ponny, äldre än 4 år.

4 stallar upp på annan gård med andra unghästar fem månader gammal lösdrift eller box.

Vi har alltså inga hästar hemma, och knappt stall heller, men hage och stor gård med möjligheter. Tänkte köpa en treåring..:) ....:rofl:

Problematiken blir att vi kan bara ha två hästar, hur blir det för ett föl när man tar ut den ena? Panik? Vänjer dem sig inom en snar framtid eller skapar man ett ångestfyllt monster resten av livet som inte kan gå själv?

Uppfödaren vill inte ha föl i box, då han tror att fölet ska skada sig så han förlorar inkomst. Antagligen vill han skilja sto o föl på betet, med följd att fölet lär ha rejäl ångest över transport och avskiljning..känns riktigt fel.

Jag tycker det är dilemma, men det kanske är såhär det är?

Sv: installning av föl

När jag avvänjer stoppar jag in sto med föl i en box ett par dagar och sedan tar jag bort stoet.
Jag ser givetvis till att det inte finns någonting som fölen kan skada sej på. Jag har än så länge inte producerat några ångestfyllda hästar! :)
Jag har dock köpt föl som jag hämtat rakt från betet och stoppat upp i transporten. Väl hemma står de i egen box första året.
Inte heller de har blivit ångestfyllda och svårlastade som äldre individer.

Jag skulle låna hem sto och föl och försöka hitta en lösdrift med andra ston och föl. Skilja av när jag ansåg det lämpligt och sedan låta fölet gå kvar med de andra fölen alt. låna in ett till föl av samma kön och ha dem tillsammans hemma. Det är positivt för fölet att ha jämåriga lekkamrater men även någon äldre, stabil "uppfostrare".
Varför kan ni bara ha 2 hästar? Är hagen nog stor och man bygger en rejäl ligghall finns ju möjlighet att ha fler.

Just nu finns det inget stall byggt, och hagen är inte byggd, men marken finns för ca 4-5 hästar.

Så helst vill vi ju inte börja råbygga något oplanerat till fler än max två hästar. Vi flyttar till gården denna veckan nämligen.

Senare har vi tänkt att både ha två egna boxar/lösdrift plus tre inackorderingar. Senare som till hösten 2008.

Jag ska träffa uppfödaren imorgon och diskutera avvänjningen. Känns nästan som att stoet ska med hem, eller att vi har fölet fullt försäkrat och han inte behöver ta några risker i samband med installning i november. I mitten på december är fölet 6 månader.
Kan man se på ett föl om det klarar en avvänjning som femmånaders?

SLU rekommenderar ju 7-8 månader, då känns 5 månader väldigt dumt om man vill ha bästa förutsättningar för sitt föl i tillväxt och friskhet o styrka.

/bekymrad.

Vi står i ett stall där ägaren har stor vana vid uppfödning. Vårat femmån. föl står i box bredvid mamma nattetid, oc är tillsammans med mamma i hage dagtid. Efter nyår skiljer vi dom åt på heltid. då är hon åtta månader.

Skriver som jag skrev i den andra tråden .
Läs på flyinge.se under avel o sport-avvänjning av föl.
Mycket bra o läsvärd "artikel".
Om stress, hållbara föl, mjölk mm mm...
Den lever jag efter iaf...

Jo men en ordentlig ligghall har ni alltid användning för oavsett om ni sedan väljer att ha hästarna på stall eller lösdrift. Hoppas det löser sig för dig!

Ja, fast vi kommer ju bara fylla upp stallet med halm, alltså inte bygga en ligghall.

Jag önskar det gick att resonera med uppfödaren om nya moderna forskningsrön, så att han kunde börja skilja fölet vid 6 månader dagtid eller nattid, och vi kan hämta det i januari när det är 7 månader. Men så kommer det inte att bli. Och efter att vi var där igår känns det som att vi inte kan ta hem stoet. Möjligtvis att vi står för fölets försäkring de två månader det blir installning november december. Då kanske han går med på att behålla fölet hos sig.

Jag har jobbat på stuteri själv och där funkade det fint med uppstallning nattid på fölligghallar, 10 föl i varje hall, sto o hingstar åtskilda. Sen gick de i hage med stoet dagtid en månad för att sen skiljas helt vid 7 månader där några skickades till kolgjinis unghästlösdrift och resten stannade kvar.
Det var väldigt bra hanteringsmässigt och att de stod uppbundna vid sin krubba tills alla ätit upp ev kraftfoder. morgon o kväll, då tappade de inte i hull. Stona kallade i max två dagar, fölen knappt alls.

Men så är ju inte fallet här :)

Erbjud honom att göra klart köpet och att du betalar en symbolisk hyra mot att fölet får stå kvar ett tag till. Det borde han väl gå med på?

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 773
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
861
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
7 007
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka