Inre organ från ko

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 948
G

Gisburne

Vilka delar av en ko kan hundar äta? Fick förfrågan om jag ville ha ett par lungor idag, samt en "tjurmuskel". :o Om jag tar emot dem, vad ska jag göra med dem? Ska "muskeln" sträckas ut och torkas på nåt sätt? Mina vovvar är vana vid BARF och har genom åren fått ett antal ben direkt från slaktaren, vilket har gått bra att tuggga på. (Det enda krånglet är väl att de bråkar om vems ben som är vems.)

Samma slaktare ska slakta en tjur till nästa vexka och undrade om jag ville ha något mer, t.ex. luftrören. (Hjärta, lever och njurar är redan tingade, så de får jag inte.) Vad hade ni velat ha?

Sv: Inre organ från ko

Enligt familjens tidigare hundar kan man äta allt på en ko. Allt vi grävde ned grävde hundarna upp igen. Komage är kanske inte att rekommendera dock för det luktar riktigt illa.

När vi bara hade vår schäfer någon gång på 70- talet så fick hon mald komage rå med råris. Det luktade inte gått men herregud vad hunden åt.

Jag skulle helt klart tacka ja till luftstrupe, lungor och "tjurmuskel". Vommen skulle jag också ta om jag fick. Egentligen brukar väl det mesta gå bra att ge.

Skölj och torka vommen så har du världens bästa och nyttigaste hundgodis. Det är i tarmluddet som alla näringsämnena samlas.

Kan nämna att när vi skjutit älg detta år, så har slaktplatsen direkt översvämmats av Thailändska bärplockare, som tagit reda på alla rester från sönderskjutna lungor till tarmar och vom.
De har, när de fått ta skallarna, rensat dem på allt inkl. hjärnan och ätit upp. Sedan de flått och tagit reda på hjärnan har de grillat resten av skallens ben och käkar, och sedan gnagt av benen.

Jodå, jag vet vad "tjurmusklen" är för nåt, har precis skurit den i två delar... :o (Tog den och lungorna från slaktaren.) Har ju två hundar som måste få lika mycket att tugga på. Kan man ge dem den rå eller ska man torka den först?

Allmänt:
Lungorna styckade jag i 10-talet bitar, la i frysen. Gav vovvarna en liten bit var och de svalde dem utan att ens tugga, så det var nog hyfsat gott. :) Men inte kan de väl äta lungor varje dag? Eller spelar det ingen roll?

Har tjurar vom?

Jag missade att det stod att de hade grillat skallen, så först undrade jag varför i hela friden de satte sig och gnagde på det råa skallbenet! :D "Hur gott kan det vara på en skala?!" :rofl:

Om man ska torka olika kött/organ så ska de in i ugnen länge. Det kan ta allt emellan ett par timmar upp till 8-9 timmar beroende på tjocklek. Blir det inte tillräckligt torrt håller det sig inte. Man bör ha 50-65 grader i ugnen. Absolut inte över 75 grader, då blir det kokt istället för torkat. Förvara det sen i kylen i plastpåse.
Man kan torka allt: tjurmuskel (ja det är snoppen), kött, lungor, lever, hjärta, vom, strupe och mer därtill. Titta i hundbutiken eller på Ica Maxi där finns en massa olika sorter färdigtorkat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?
  • Falsterbo horse show byter namn
  • Bildtråd
Tillbaka