innåt roterade fötter

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Miss M

Hej hej

jag undrar om det finns någon här som har erfarenhet av innåt roterade fötter på sina barn eller på sig själv . Egentligen heter det väl klumpfot men jag tycker inte att det låter speciellt kul.
Min dotter föddes med detta, speciellt på vänster fot och har blivit behandlad sen hon föddes och är i dag 14 månader nu syns det knappt att hon har haft problem:)
Hon går så det ryker:banana:
Är det nån annan som har erfarenheter kring detta?
Skulle vara roligt att höra
 
Sv: innåt roterade fötter

Min dotter är nu 5.5 år och hon föddes med "klumpfötter", läkarna gipsade henne bara några timmar efter förlossningen från höfterna och ner till tårna.

Hon var gipsad i 6 veckor och vi var inne och bytte gips 2 ggr i veckan i början, sedan fick hon skenor och efter det så fick hon ha speciella skor (kommer inte ihåg vad de hette) på sig.

Hon är helt ok nu förrutom att några av hennes tår på båda fötterna ligger på eller under varandra.
Hon skall snart för återbesök för att se om det behövs en operation för att rätta till tårna, men hon har ännu så länge inget obehag av det.

Man kan inte så något av hennes felställda fötter numera och hon rör sig som vem som helst.
 
Sv: innåt roterade fötter

Det kallas "klubbfot" eller ännu hellre PEVA-fot, och är betydligt mer än bara inåtrotation i fötterna. (PEVA= Pes equino-varus adductus)

I de flesta fall kan det åtgärdas med gipsning. Man gipsar om två gånger i veckan till en början. I knepigare fall kan man behöva operera, i första hand genom att förlänga hälsenan.

Så gott som alla barn blir helt besvärsfria, men görs inget kan man få rejäla problem att gå.
 
Sv: innåt roterade fötter

Vad roligt att höra att det gick så bra!

På min lilla så är vänsterfoten lite mindre men dock inte ens en hel strl och kan, när hon inte står på den vilja dra den lite innåt men det är inte mycket. Hon kapde hälsenan när hon var 5 veckor och gipsades ett tag och sedan hade hon vanliga plastskenor dygnet runt, sen bara på natten, nu har hon ingenting. Vi har fått ett par ortopediska skor som är stadiga runt vristen och lite högre.

Jag vet inte om hon hade något stort fel eller stort är klart att det var men det har gått väldigt snabbt och bra att behandla så vitt jag vet, jag kommer inte riktigt överens med vår ortopedläkare och vi ska inte tillbaka förrän i september, vi var där i april:( man vill juh gärna veta hur foten ligger till. Och man orar sig för ev fler operationer
 
Sv: innåt roterade fötter

Ok:angel: jag har alltid hört klumpfot men tycker att det låter hemskt det beskriver inte direkt vad det är, jag säger då hellre att foten haft en felställning,
Jag hoppas att lillan blir helt besvärs fri i framtiden.

Det jag ångrar är dock att vi framförallt jag skulle ha pratat med nån om hennes problem i början (förrutom våran ortoped) så har man sluppit lite gnagande tankar hela tiden.Som förstagångs förälder och allt Har en förmåga att trycka ner sånt i skorna:(
men men gjort är gjort och det gick det med
Nu går hon och petar och drar i allt hon kommer åt och skiner ikapp med solen vad mer kan man önska:love:

Tack för svaren!
 
Sv: innåt roterade fötter

Miss M skrev:
Ok:angel: jag har alltid hört klumpfot men tycker att det låter hemskt det beskriver inte direkt vad det är, jag säger då hellre att foten haft en felställning,

Ja, klumpfot är en gammal benämning som beror på hur den obehandlade foten såg ut efter ett par år. Och obehandlade fötter förekommer knappast i den rika delen av världen längre.

Oftast räcker det att fortsätta med skenor. En ny operation är inget att vara orolig för - men det är ju lätt för mig att säga, som brukar sitta i andra änden av kniven.
 
Sv: innåt roterade fötter

Jag är född med klubbfot på 70 talet och fick skenor.

Jag har alltid tyckt att det var jobbigt att gå och blev trött efter ett litet tag. (mina föräldrar tvingade ut oss på långpromenader och tog aldrig någon hänsyn till till vårt tempo. Dom tyckte att jag var jobbig:))

Det blev dock bättre när jag började rida vid 7 årsålder och kunde träna upp musklerna i vaderna.

När jag var 16 slutade jag att rida och började köra och då fick jag problem igen, samtidigt som jag började stuka fötterna och vikten ökade stadigt. Så jag hamnade i fällan att det var jobbigt att gå igen.

Sen jag träffade min man har han fått mig att tycka att det är roligt att gå och nu går jag obehindrat. Det känns bra.

Så mitt råd är att ha koll på att dom inte har ont när du är ute och går och gör promenaderna trevliga!
 
Sv: innåt roterade fötter

VI fick inte ens reda på att det fanns dem som blev opererade ytterligare en gång efter hälsenekapningen och vad det kunde innebära...

jag hoppas att det ska vara bra nu men man vet ju aldrig
 
Sv: innåt roterade fötter

Lillan har presic börjat att gå men hon har inte visat nån tendens på att det skulle vara ont eller ens obehagligt att gå och hon är stadig på fötterna, men jag kan tänka mig att man kan ha lätt för att vricka fötterna

Ridnigen är ju suverän att stärka både vadmuskulaturen och hälsenan
Lillan har redan nu visat ett stort häst intresse hon kan knappt slita sig från grannhästarna så det verkar lovande(för en annan som är återfallsryttare och häst tjej:) )

Vad kul att du tycker det är roligt att promenera igen:)
 
Sv: inåtroterade fötter

Miss M skrev:
VI fick inte ens reda på att det fanns de som blev opererade ytterligare en gång efter hälsenekapningen och vad det kunde innebära...

jag hoppas att det ska vara bra nu men man vet ju aldrig

Det är säkert jättebra, om hon går utan problem - det är ju det viktigaste, inte hur fötterna ser ut.
Om ytterligare operationer behövs finns det ett par att välja på, beroende på vad som behöver korrigeras. Ofta väljer man att vänta ett tag innan man beslutar om en ny operation behövs.
 
Sv: innåt roterade fötter

Nej hon går helt utan problem med fötterna raka det enda hon kan göra är att liksom knipa ihop stortån som om man nypertag i golvet;)
men det kan juh ha med att hon nyss börjat gå kanske

Rörligheten finns både uppåt och i utåt rotation över 90 grader på båda fötter

Tack för svaren!
*tacksam*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 769
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 027
Senast: Elendil
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 922
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 212
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp