Info om följand fullblodshingstar önskas!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cyllene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 567

Cyllene

Trådstartare
Moulin, Dolman, Mahrhu och Magnet.

Nu är jag inne på ett nytt område för mig, så ni får gärna hjälpa mig med allt ni vet och alla era egna åsikter och erfarenheter.

Mvh C

Sv: Info om följand fullblodshingstar önskas!

Vi har ett sto på gården med Moulin som morfar. Hon har gått löp tills hon var 6 (eller 7 tror jag) - och sprungit in i runda slängar 500 tusen.

Hon har en väldigt trevlig exteriör och gångarter för hbl avel - så nu har hon fått bli avelsmärr.

Moulin var en engelsk hingst med ypperligt bra stam på fädernet (ridsportmässigt vilket är mitt intresse vad gäller fullbloden) Han var e. Mill Reef som iochförsig är en smått legendarisk hingst även inom galoppsporten men som även förutom inslaget av Nasrullah kom ur Princequillos linje på fädernet.
Princequillo e. Prince Rose är en hingst som åter och åter dyker upp bakom begåvade hopphästar med fullblodsinslag.
Sverigeaktuelle Roven är te.x en hingst ur Princequillos linje.
På mödernet kommer Moulin delvis ur franska linjer där t.ex hingsten Rialto dyker upp.
Rialto låg även bakom Modernes mödernelinje (mormors farfar) och man finner även hingsten Mahmoud som dels lämnat många goda avkommor inom galoppsporten men även var en nära släkting till Nasrullah.

Dolman gissar jag på att du menar den som verkat i Sverige. Han var linjeavlad på Swynford och Swynfords son Blandfords linjer.
Återigen mycket ypperliga blodslinjer för ridsport. Men du finner även Nearco och hingsten Dante som nog i Sverige är mest känd som farfarsfar till Hill's Double och även som bakomliggande din favorit ;) Lauries Crusador. Hill's Double är dessutom ytterligare en del av förgreningen efter Prince Rose pappa till Princequillo.

Mahrhu är efter Mahmoud som själv var efter Blandfordsonen Blenheim så där har jag ju redan gett lite info. På mödernet var han linjeavlad på St Simon som anses som en av de stora vad gäller ridsportförvärvning.
Morfar till Mahrhu är hingsten Phalaris som förutom sin egen storhet även speciellt levt vidare via sönerna Fairway och Pharos som förövrigt var helsyskon. Det fanns minst sex helsyskon i kombinationen Phalaris u. Scapa Flow.

Magnet finns det flera stycken av men en som verkat i Sverige och som jag inte vet så mycket om:o

Det här är den Magnet som verkat i Sverige
http://www.pedigreequery.com/magnet2

Kuriosa, halvblodshingsten Magnet Kyff 155 hette först bara Magnet men fick tillägget Kyff (var e Kyffhäuser) för att han inte skulle blandas ihop med fullblodshingsten.

Mahrhu lämnade bl a Grey Mahrhu xx och Sweet Mahrhu xx, som båda användes i halbvlodsaveln, samt icke godkände sonen Söderslätt xx som användes en del i halvblodsavel här i Stockholmstrakten.
Grey Mahrhu finns i Nactus. Sweet Mahrhu fanns i Bellini.

Tur att du kan städa upp vad gäller deras inblandning i svenska halvbloden;)

Det där var samma Magnet som jag kollade på men hans stam säger mig inte faktiskt inte så mycket.

Det tål att sägas igen, dina och mina kunskaper ihop täcker väldigt mycket;)

Jag har precis köpt en gamma bok om fullblodsavel från slutet av 30-talet. Där står antagligen om Magnets meriter och annat intressant!

Morfar till Mahrhu är hingsten Phalaris som förutom sin egen storhet även speciellt levt vidare via sönerna Fairway och Pharos som förövrigt var helsyskon. Det fanns minst sex helsyskon i kombinationen Phalaris u. Scapa Flow.

Nu börjar vi snacka namn jag känner till. Jag är ju farfar till Phylaris! ;)

Jag tar tacksamt emot all info. Jag har "nästan" köpt ett fullblodssto med den här stammen! Hur man nu nästan köper en häst vet jag inte riktigt, men uppenbarligen har jag lyckats med det också! :)

Jag har fått reda på att Wind Dream QT (e Goldlöwe) som blev bästa gångartssto i Västervik på 3-årstestet är ue Moulin!

Vad heter hästen? Vill du inte skriva ut kan du ju alltid PM:a!
Det kan ju finnas annat smått och gott att bröta i där bakom:p

Om det är det stoet jag gissar som du är spekulant på har hon Temimble längre bak i stammen. Han lämnade Daladier xx som gav dressyregenskaper. Daladier hade flera remonter som exporterades till Schweiz, sonen Wolfdietrich var med i OS, har för mig att han tog medalj?

Mormor var helsyster med Sweet Mahrhu.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 823
Senast: Thaliaste
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 334
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 368
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 981
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka