Inbrott, nervös hund

proxygirl555

Trådstartare
Vi hade inbrott i våran ägenhet för några dagar sedan. Mina 2 hundar var ensamna hemma. Som tur e så hände det inte ngt med dom. Jag har en labradorhanne på 13 år, o en rottisblandrastik på 1 år. Hon har vart jättetrevlig att ha med att göra. Kan vara lite vaktig, men slutar direkt när man säger till henne. Men efter inbrottet så är hon väldigt nervös, skäller o morrar för minsta ljud, har svårt för annat folk. Detta hände på bara en kort stund medans i***ttjuven var här inne. Hur ska jag göra för att få tillbaka hennes självkänsla igen? Att lita på män? Jag vet inte om inbrottstjuven gjorde ngt emot henne. Om han slog henne eller ngt. Sorry, för ett litet krångligt inlägg.. Jag hade nyss en gubbe här som skulle kolla på badrummet o tiken ville knappt släppa in honom :crazy:

mvh sandra :o

Sv: Inbrott, nervös hund

Det verkar som om inbrottstjuven har gjort något mot tiken.

Prova med att alla som kommer har godbitar i handen och i övrigt ska de ignorera henne helt. Meningen är att hon själv ska söka kontakt och gå fram och hämta godiset. Besökaren ska fortsätta ignorera bara stå stilla och ge henne godiset. Kommer hon senare och vill ha mera godis ska hon få det. Söker hon ytterligare kontakt så kan besökaren prova att klia mellan frambenen utan att vifta runt med armar och händer och utan att titta henne i ögonen, beröm och mer godis.

Eftersom hon är cirka 1 år kan händelsen ha påverkat henne så att hon kommit in i en "spökålder".

Tänk på att hundar lever i nuet. Din hund vet ju inte att du vet något om inbrottet. Instiktivt kanske du tycker lite synd om henne, eller behandlar henne lite annorlunda efter händelsen.

Så jobba mycket med dig själv och var tydlig mot hunden, släpper den inte in någon som ska in kliver du naturligtvis emellan och styr upp hunden.
Placera hunden på sin plats, med kravet att den ska vara kvar där utan att tjafsa. Viktigt att du utstrålar lugn och tydlighet och berömmer när hon håller klaffen och ligger still.
Jag skulle rekommendera att du studerar lugnande signaler för hundar, finns en bok om ämnet, eller läs på nätet.
Då har du extra verktyg att säga till din hund att den här mäniskan är verkligen inget för henne att bry sig om, och besökare är mattes uppgift att ta hand om, inte hundens.

Det Dpmatte rekommenderar skulle jag sedan köra som steg två, men enbart om hunden signalerar lugn och ro, inte annars.

Senast ändrad:

Vilken modig tjuv som går in fast det är två hundar i lägenheten:eek:

Jag har alltid tyckt att det känns lite tryggt att ha hund, även om han älskar folk, så vet ju inte främlingar det:cool:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 871
Senast: Dino
·
Övr. Hund Min hanhund, 4 år, har av någon anledning svårt för min bror. Hunden är en omplacering så det är mycket möjligt att något hänt tidigare...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 549
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 588
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka