Inbakad fläta?

Crossline

Trådstartare
Någon som sitter på en toppen-tutorial eller det ultimata knepet för att göra inbakade flätor?

Skulle så gärna vilja kunna göra både en och två på min dotter, men trots att hon har stort tålamod med mina försök får jag inte till det. Jag kan fläta hästsvansar jättefint ju? Men barnhår är mycket svårare. Vissa kan ju till och med göra inbakade på sig själv, hur lyckas man med det?!

Någon som sitter på en toppen-tutorial eller det ultimata knepet för att göra inbakade flätor?

Skulle så gärna vilja kunna göra både en och två på min dotter, men trots att hon har stort tålamod med mina försök får jag inte till det. Jag kan fläta hästsvansar jättefint ju? Men barnhår är mycket svårare. Vissa kan ju till och med göra inbakade på sig själv, hur lyckas man med det?!
Jag kan göra en på mig själv, inbakad eller utbakad, men tyvärr har jag inga tips och vet inte hur jag lärde mig.

Barnhuvuden är rejält mycket hopplösare än hästsvansar och när jag gör inbakad på barnet halkar den ned men blir helt ok, det är dock väldigt stabilt hår på barnet.

På ett barn med finare hår blir det genast extremt mycket svårare och nästan omöjligt (jag har provat det med). Tänker att kanske måste man ha ngt stabiliserande i håret om det är väldigt fint, så att det inte larvar runt så in i norden. Så jag tänker att något medel/kräm som gör att barnets hår blir mindre flygigt och slingrigt inte är så dumt och går säkert att köpa. (om man hade väldigt lockigt skört hår ser jag att folk tex har sheasmör el liknande, men det passar nog inte flygigt)

(Jag skulle väldigt gärna vilja kunna göra två på mig själv, så håller spetsade öron i tråden.)

Men om jag ändå ska tipsa, jag börjar inte högst upp i pannan utan nedanför en bit, där huvudet går nedåt, inte uppe på hjässan och man kan börja med ganska stora nya grepp hår tills man lärt sig. Det tänker jag såklart är "nybörjarvarianten" och jag har inte kommit längre, men någonstans måste man ju börja.

Senast ändrad:
Jag gör inåtbakad och utåtbakad på mig själv hur lätt som helst men har inga direkta instruktioner. Om din dotters hår glider, prova att spraya vatten innan du flätar så blir det stadigare. Det finns också produkter du kan köpa hos frisören.

(nytvättat hår är ju värst. Som en som tvättar håret en gång i veckan skulle jag tex inte få en fin fläta första dagen och flätan skulle bli finare ju längre veckan dröjde... Men "alla" tvättar ju håret varje dag så det tipset skippade jag o lite olja i brukar jag ha, men på fint barnhår kan det nog bli för mycket.)

Vad är det du tycker är svårast med flätandet? Är det att hålla reda på själva flätan, att det inte blir jämnt, ”bubblor” i håret, att det glider? ☺️

Jag gör utbakad fläta på mig själv och det är min "gå hemma och skrota med flottigt hår frisyr" 😅. Som någon annan redan skrivit, nytvättat hår går inte. Och barnhår är nästan omöjligt att fläta om barnet inte har tjockt hår som inte flyger eller glider omkring. Jag tycker att det är svårast längst upp eftersom håret ligger ner där, kanske är enklare om barnet kan ligga i en säng med huvudet utanför allt hår blir hängande nedåt, som på en hästsvans om du förstår hur jag menar. Och något att spraya i håret för stadga.

Svarar alla. Själva hårtypen är inget större problem, och skulle jag vilja h mer stadga vet jag precis vilka produkter som skulle kunna underlätta :) vi gör alla möjliga frisyrer annars, och då är hennes hår väldigt samarbetsvilligt, förutom virvlarna förstås…

Problemet är nog mer min teknik, det ser inte rätt ut, så någonstans gör jag ju fel. Svårt att förklara i text… jag tycker det är svårt att få till början också, sen blir det gärna bubbligt också. Gör ett försök varje kväll, så kanske poletten trillar ner sen. Ska testa era tips!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 455
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 604
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 234
Senast: Whoever
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 646
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar