Inavel??? HjÄlp!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare DOGGEN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 7 735
Sv: Inavel??? HjÄlp!

Djur är inte jättekänsliga för inavel.

Djur är lika "känsliga" för inavel som människor (människan är också ett djur). En förälder-barn-parning är alltid riskabel eftersom de två individerna delar en väldigt stor del av arvsmassan. Är det en mor-son-parning är det sannolikt än mer riskabelt eftersom de även har samma mitokondrie-DNA.

Inga individer är genetiskt perfekta, alla bär på defekter av något slag så en sådan här parning är alltid riskabel och även fast man inte får några direkt synligt defekta valpar så snöper man den genetiska variationen ordentligt och det påverkar tex. immunförsvaret negativt.

TS: Jag skulle utan tvivel apruta tiken.

Sv: Inavel??? HjÄlp!

Bara en fråga, berättade du för valpköparna att föräldrarna var syskon? Jag hade aldrig någonsin köpt en sådan valp, då jag inte vill bidra till sådan avel..

När jag gav min tik abortspruta, berättade min vet. att man kan ge dem en sån nästintill under hela dräktigheten, jag antar att du inte såg att hon var dräktig bara dan innan?

Självklart berättade jag detta. Vi har också skrivit kontrakt på att hunden under inga omständigheter får användas i avel.

Jag så inte att hon var dräktig förrän det var en ca vecka kvar av dräktigheten. Anledning? Jag låg på uppvaket efter en operation när tiken hade möte med sin bror. Kom hem från sjukhuset gjorde jag en vecka innan jag upptäckte tillståndet. Tyvärr fick jag inte träffa hundarna förrän efter en vecka.
Åkte direkt till vet när jag upptäckte eller rättare sagt misstänkte vad som hänt. Vet och jag kom överens om att låta tiken föda valparna och sedan hålla stadig kontakt för att se hur valparna artar sig.
Det var inget fel på dem. Ringde till SKK och frågade om det ens var idé att skicka in ansökan. 'Skriv ett brev och förklara situationen tillsammans med ansökan', blev deras svar. Trodde aldrig att de skulle bli reggade men en dag låg avin i brevlådan.

Tips till TS är ändå att spruta tiken.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 386
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 153
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 206
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 078
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka