Inavel??? HjÄlp!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare DOGGEN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 7 735
D

DOGGEN

hej! min cockerspaniel tik och hennes han valp på 7månader parade sig idag. kan han vara könsmogen redan? (han lyfter ej på benet än) de satt fast.
om man gör "abort" men hon ändå får valpar.. kan de bli missbildade då?
hur skulle du göra? tacksam för svar .

Sv: Inavel??? HjÄlp!

Oavsett huruvida det skulle kunna bli missbildade valpar bör du ge abortspruta för att minimera risken att det blir valpar öht. Om det skulle födas valpar bör de tas bort omedelbart innan tiken får ta hand om dem så ta omedelbart kontakt med vet och gör abort. Hälsningar Zuck

Ungarna, om det blir några, kommer inte att bli missbildade. Antar att det inte finns någon tidigare inavel på dem.
Har själv råkat ut för detta med två hundar fast då ett syskonpar. När det upptäcktes att tiken var dräktig var det för sent för abort. Valparna var helt ok.
Vet. hittade inga fel på dem och de blev även registrerade.
Djur är inte jättekänsliga för inavel.

Har det nyss hänt så ta henne till vet och ge henne en abortspruta om vet anser att det behövs.

ok. tack så mkt! är så rädd att inte sprutan ska hjälpa bara.. har hört att de inte är 100% säkra.

tack! är bara jätte rädd att sprutan inte ska hjälpa! har hört att de inte hjälper till 100 %

Bara en fråga, berättade du för valpköparna att föräldrarna var syskon? Jag hade aldrig någonsin köpt en sådan valp, då jag inte vill bidra till sådan avel..

När jag gav min tik abortspruta, berättade min vet. att man kan ge dem en sån nästintill under hela dräktigheten, jag antar att du inte såg att hon var dräktig bara dan innan?

Framförallt finns det väl ett hälsoprogram för cocker som jag antar att inte en sju månader ung hane är klar med innan parning så varför ens diskutera att få valparna registrerade?

Tänkte jag med, för jag såg inte att jag diskuterat att valparna ska bli godkända.

Tycker det är konstigt att SKK godkänt det, då de förespråkar att avla för friska och sunda hundar.

Ungarna, om det blir några, kommer inte att bli missbildade. Antar att det inte finns någon tidigare inavel på dem.
Har själv råkat ut för detta med två hundar fast då ett syskonpar. När det upptäcktes att tiken var dräktig var det för sent för abort. Valparna var helt ok.
Vet. hittade inga fel på dem och de blev även registrerade.
Djur är inte jättekänsliga för inavel.

Har det nyss hänt så ta henne till vet och ge henne en abortspruta om vet anser att det behövs.

Får jag bara fråga hur det gick att regga dom? om man kollar på avelsdata så "godkänner" dom ju inte inavelsgrad över 6%? förklara gärna:)

Får jag bara fråga hur det gick att regga dom? om man kollar på avelsdata så "godkänner" dom ju inte inavelsgrad över 6%? förklara gärna:)

Jo, de godkänner - fast de sätter ett litet utropstecken efter den "planerade" parningen. Det enda de inte godkänner är väl just syskon- samt mor/son far/dotterparningar?

Till TS; ta en abortspruta! Om de inte är 100% säkra, så är de inte långt ifrån det procenttalet.

*kl*

Lustigt att den här tråden dök upp... Satt på Hunddata och kikade lite på dp-tikar och hittade en som är resultatet av en syskonparning och som gått vidare i avel. Men den föddesantingen -99 eller -93, och då kanske det var tillåtet med syskonparning..?

Blev lite fundersam.

Och om det hade varit jag hade jag tagit bort valparna i samma ögonblick de föddes.

Min tik blev tjuvparad hos tidigare ägaren. Hon har inget i aveln att göra, inte heller hannen. Inte heller var hon mogen för det. Abortsprutan tog inte, så valparna avlivades vid födsel av veterinär på plats istället.

Är du medlem i SKK är det ett brott mot SKKs grundregler och registreringsbestämmelserna för rasen (hanen för ung för HD-röntgen) med en sådan parning. Du kan välja mellan att spruta henne direkt, hon kommer då att löpa om igen så då får du passa bätttre på hanen. Eller väntar du 4 veckor , gör ultraljud för att se om hon är dräktig och sprutar henne då.

*kl*

Lustigt att den här tråden dök upp... Satt på Hunddata och kikade lite på dp-tikar och hittade en som är resultatet av en syskonparning och som gått vidare i avel. Men den föddesantingen -99 eller -93, och då kanske det var tillåtet med syskonparning..?

Blev lite fundersam.

Denna regel har bara funnits sedan 2006.

hej! min cockerspaniel tik och hennes han valp på 7månader parade sig idag. kan han vara könsmogen redan? (han lyfter ej på benet än) de satt fast.
om man gör "abort" men hon ändå får valpar.. kan de bli missbildade då?
hur skulle du göra? tacksam för svar .

Jodå, din lille hane kan mycket väl skjuta skarpt. Det är dock av många anledningar inte lämpligt att låta kullen födas. Till att börja med inavelsgraden. Även om det inte blir Quasimodos av dem finns det alltid gendefekter som man inte vill dubbla. I en mor/son parning ökar risken enormt eftersom tik och hane där bär på 50% gemensamma anlag. Är då någon/några av dessa gemensamma anlag oönskade får förmodligen flera av valparna dem i dubbel uppsättning. Inte roligt för den valpköpare som drar en nitlott... Det är också anledningen till att det inte längre är tillåtet.

Eftersom tiken har haft minst en kull tidigare antar jag att hon är häsloundersökt enligt hälsoprogrammet, men har du DNA-testat henne för prcd-PRA? Ungefär hälften av alla cocker spaniel som är testade till dags dato är anlagsbärare i enkel eller dubbel upplaga. I.o.m att det nu finns ett DNA-test behöver det inte födas några fler hundar som utvecklar sjukdomen, men det kräver att alla valpar som föds har minst en konstaterat fri förälder.

Hanen är vid 7 mån ålder långt ifrån färdig, vilket gör att man inte har en aning om vad han blir när han blir stor. Först vid 2 år när den psykiska mognaden kommer kan man säga om han mentalt är bra avelsmaterial. Bara det är en anledning att inte låta kullen födas - även om de inte var släkt. Han har dessutom ingen möjlighet att klara de mest grundläggande hälsotest för avel pga att han inte är tillräckligt gammal.

Personligen tycker jag även att det är taskigt mot tiken att låta henne få 2 kullar på raken. Släkt med hanen eller ej. Idag finns det så bra abortsprutor att det inte ska behöva födas oplanerade kular.

Hur kan man vara så dum att man har sin hane, även om den inte är så gammal, ihop med sin tik som löper?

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 386
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 153
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 206
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 078
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka