Inackordering eller köpa en till egen sällskapshäst?

Hepzheba

Trådstartare
Min foderhäst som jag har haft som sällskap till min ridhäst i några år ska flytta tillbaka till sin ägare och jag är nu i valet och kvalet om jag ska köpa en billig häst/hitta ny foderhäst eller om jag ska hyra ut stallplatsen. För- och nackdelar tycker jag nog att det finns med båda, men jag vill höra lite hur ni som har inackorderingar tänkte. Eller hur ni som väljer att inte ha inackorderingar har tänkt. Vad är det, för er, som väger tyngst till att ni har valt det ni valt?

(Vet inte om jag har valt rätt prefix :3)
 
Min foderhäst som jag har haft som sällskap till min ridhäst i några år ska flytta tillbaka till sin ägare och jag är nu i valet och kvalet om jag ska köpa en billig häst/hitta ny foderhäst eller om jag ska hyra ut stallplatsen. För- och nackdelar tycker jag nog att det finns med båda, men jag vill höra lite hur ni som har inackorderingar tänkte. Eller hur ni som väljer att inte ha inackorderingar har tänkt. Vad är det, för er, som väger tyngst till att ni har valt det ni valt?

(Vet inte om jag har valt rätt prefix :3)

Jag har ett stall med åtta boxar, jag har sex hästar själv, och därmed två tomma boxar, men jag skulle inte vilja ha någon annan här dagligen, jag har fått en del förfrågningar då jag bor 5 minuters skrittväg från ett ridhus. Jag vill göra precis som jag vill när jag vill i mitt stall, utan att vara beroende av någon, eller att någon annan ska vara beroende av mig. Mina hästar kommer t ex inte in exakt samma tid vintertid, de fodras inte heller exakt samtidigt, och de har fri tillgång på grovfoder i hagen där alla hästar går i samma hage, något som kanske inte passar en inackordering. Ska man rida kan det vara trevligt med sällskap, men det är också en del extra jobb som uthyrare, och man får anpassa sig med inackorderingar. Vid behov har jag hästkunniga grannar som kan hjälpa mig om jag skulle behöva åka bort någon gång, annars kan det vara praktiskt att ha inackordering av det skälet.

Om du skaffar ny egen hästkompis, välj då en med ungefär samma foderbehov som din egen häst. Många skaffar en billig shettis, sedan blir det ofta problem i hagarna med fodret både sommar och vinter om hästarna har olika foderbehov.
 
@rebus på vilka sätt får man som stallägare anpassa sig, tycker du?
Om det blir en egen pålle så blir det förmodligen en travare då de verkar finnas billiga.
Största skälet till att jag tänker på inackordering är nog just att man kan åka bort lättare. Sen vi flyttade har vi inte varit borta mer än en natt när hästarna har stått inne just för att det är svårt att hitta någon som kan mocka och sånt.
 
Jag ser både för och nackdelar med inackorderingar.
Bra inackordering = Jättetrevligt
Dålig inackordering = Jättejobbigt

Att få en bra eller dålig inackordering kan man till stor del styra själv genom att vara ärlig när man berättar om sig själv och alla sina regler och även genom att kolla upp den tilltänkta inackorderingen ordentligt.
Nu är jag inackorderad och det är verkligen toppenbra :)
Vi är stallägarna, jag och en till inackordering och alla har samma grundsyn.
Stallägaren var noga och tydlig med vad som gäller när jag letade stallplats och det finns inga större utrymmen för att ändra på någonting. Mig gör det inget eftersom vi har lika grundsyn och jag tycker att allt sköts bra.

Om det blir eget stall för mig igen ska jag ha inackorderingar, dock inte mer än typ 2 stycken då jag kommer vilja ha lite hjälp ibland och ibland är det trevligt att ha sällskap i stallet och på ridturen.
Men det kommer att krävas att vi är tämligen lika. Tex vill jag träna och tävla lite, och vill i sånt fall ha in någon som också håller på så att vi kan ha glädje av varandra. Ren skogsmulle som rider någon gång ibland har jag ingen större glädje av.
 
Ja, det kan vara mycket man får anpassa om man har otur och den inackorderade inte visar sig vara den man trodde när man efter ett tag väl lärt känna varandra. Jag har tidigare stått inackorderad, så några exempel på sådant som folk hade olika meningar om , utfodringstider, utsläppstider, vem som ska stå i spolspiltan och hur länge ( jag har t ex bara en spolspilta), vilken hage hästen ska gå i, förståelse för att man vilar vissa hagar vissa perioder, krav på att ridbanan i stort sett alltid ska vara nyharvad, hinder framme/inte framme på ridbanan, ja, listan kan göras hur lång som helst tror jag. Visst finns det bra inackorderade som man kan ha hjälp av, men för mig så uppväger inte det att jag inte bara kan göra allt när jag känner för det utan att behöva ta hänsyn till någon annan. Nu har jag somsagt hästfolk som grannar som ställer upp vid behov, vilket gör det enkelt för mig att välja bort inackorderingar.

Har man samma syn på hästhållningen, som pulkaskurk skriver, så brukar det gå bra, men hur vet man det innan man provat? Det finns väldigt många olika åsikter om hur man ska göra i vissa situationer, det ena behöver inte vara mer rätt eller fel än det andra, men det skapar ofta spänningar och frustration om man har helt olika åsikter om hur man "ska" göra.
 
Ja, det kan vara mycket man får anpassa om man har otur och den inackorderade inte visar sig vara den man trodde när man efter ett tag väl lärt känna varandra. Jag har tidigare stått inackorderad, så några exempel på sådant som folk hade olika meningar om , utfodringstider, utsläppstider, vem som ska stå i spolspiltan och hur länge ( jag har t ex bara en spolspilta), vilken hage hästen ska gå i, förståelse för att man vilar vissa hagar vissa perioder, krav på att ridbanan i stort sett alltid ska vara nyharvad, hinder framme/inte framme på ridbanan, ja, listan kan göras hur lång som helst tror jag. Visst finns det bra inackorderade som man kan ha hjälp av, men för mig så uppväger inte det att jag inte bara kan göra allt när jag känner för det utan att behöva ta hänsyn till någon annan. Nu har jag somsagt hästfolk som grannar som ställer upp vid behov, vilket gör det enkelt för mig att välja bort inackorderingar.

Har man samma syn på hästhållningen, som pulkaskurk skriver, så brukar det gå bra, men hur vet man det innan man provat? Det finns väldigt många olika åsikter om hur man ska göra i vissa situationer, det ena behöver inte vara mer rätt eller fel än det andra, men det skapar ofta spänningar och frustration om man har helt olika åsikter om hur man "ska" göra.

Det där är ju ändå sånt som till mångt och mycket går att förutse.
I samband med att jag hamnade i nuvarande stall var jag även till ett annat stall och där blev jag ordentligt intervjuad och fick med mig papper om hur de sköter stallet.
Där stod det nog om så gott som alla situationer som kan uppstå och hur de gör då och vad som gäller.
Antingen gillar man det och passar in, eller så tycker man att det är för mycket regler och passar inte alls in.
Själv älskar jag regler så det passade mig alldeles ypperligt bra även om reglerna inte var exakt skrivna i sten utan kunde ruckas något på lite beroende på vilka som står i stallet men på det stora hela var det det som gällde.
Det stallet har extremt sällan problem med inackorderingar eftersom de är så noga i sin rekrytering.
 
Det där är ju ändå sånt som till mångt och mycket går att förutse.
I samband med att jag hamnade i nuvarande stall var jag även till ett annat stall och där blev jag ordentligt intervjuad och fick med mig papper om hur de sköter stallet.
Där stod det nog om så gott som alla situationer som kan uppstå och hur de gör då och vad som gäller.
Antingen gillar man det och passar in, eller så tycker man att det är för mycket regler och passar inte alls in.
Själv älskar jag regler så det passade mig alldeles ypperligt bra även om reglerna inte var exakt skrivna i sten utan kunde ruckas något på lite beroende på vilka som står i stallet men på det stora hela var det det som gällde.
Det stallet har extremt sällan problem med inackorderingar eftersom de är så noga i sin rekrytering.

Jag kan hålla med om att de stall jag stod i som hade mest tydliga regler, och helst nedskriva, fungerade också bäst eftersom folk då visste vad som gällde. Det var större inackorderingsstall som nog hade koll på det mesta, och de hade även lagt ner mycket tid och möda på att få fram ganska så heltäckande kontrakt.
I dag så har jag antagligen blivit för bekväm för att alls anpassa mig efter andra gällande stall och hästar. Det är roligt med folk att snacka häst med, men det gör jag en hel del annars, så jag känner därför inte behovet av inackordering och sedan att jag vet vad det kan innebära.
TS: man får noga väga för- och nackdelar med inackorderingar, väljer du inackordering så skriv ett kontrakt där du tar med så mycket som möjligt.
 
Senast ändrad:
@pulkaskurk hur gjorde stallägaren där du står nu med "intervju"?

Jag kom dit med hjälp av rekommendationer från deras grannar (som även är mina närmsta vänner) som de samarbetar en del med.
Annars hade de inte tagit in någon till inackordering.
Hade inte mina vänner haft överfullt med hästar hade jag hamnat där så de hade i förväg talat om mycket hur jag, min sambo och hur min häst är.
Sen hördes vi först på telefon och han var väldigt tydlig med vad han hade att erbjuda och det var så som han har det nu och att det är det som gäller.
Sen åkte jag och sambon för att titta på platsen och även känna av varandra som personer och hur det stämde med kemin.
Kemin var mycket bättre irl än via telefon då han på telefon var ganska barsk.
Nu när vi lärt känna varandra så har vi en mycket trevlig relation :)

Varje gång det har skitit sig för mig i stall så har det varit när stallägare inte varit tydliga och hållt sin linje utan det är för mycket gör som du vill och då blir det kaos.
Så jag föredrar helt klart det här tydliga och koncisa som han gav mig, vilket gör att jag också kan bete mig på ett sånt sätt som han föredrar så ingen behöver bli irriterade på varandra.
 
Min foderhäst som jag har haft som sällskap till min ridhäst i några år ska flytta tillbaka till sin ägare och jag är nu i valet och kvalet om jag ska köpa en billig häst/hitta ny foderhäst eller om jag ska hyra ut stallplatsen. För- och nackdelar tycker jag nog att det finns med båda, men jag vill höra lite hur ni som har inackorderingar tänkte. Eller hur ni som väljer att inte ha inackorderingar har tänkt. Vad är det, för er, som väger tyngst till att ni har valt det ni valt?

(Vet inte om jag har valt rätt prefix :3)

Jag har valt att ha två hästar för att inte behöva anpassa mig till någon annan.

Nu har jag även hästarna hemma och har börjat få lite förfrågningar om inackordering, men det är ytterst få jag skulle vilja ha här. Det skulle vara kul med sällskap om man hittar någon likasinnad men annars är det så otroligt skönt att bara behöva sköta sina hästar utan att behöva ta hänsyn till någon annan.
Dessutom ligger lösdriften, hage och skötselplats väldigt "nära inpå" resten av hus och trädgård, det känns skönt att ha det för sig själv.
 
@pulkaskurk Det låter ju jättebra! Jag har redan tänkt att om jag ska ha inackordering så vill jag skriva ned så mycket som möjligt innan om vad som gäller och så, men är ju ändå rädd att sånt ska ignoreras. :S
 
@pulkaskurk Det låter ju jättebra! Jag har redan tänkt att om jag ska ha inackordering så vill jag skriva ned så mycket som möjligt innan om vad som gäller och så, men är ju ändå rädd att sånt ska ignoreras. :S

Alla idioter kan man ju inte friskriva sig från.
Men jag tror ändå man skrämmer många oseriösa och oliksinnade om man kan presentera många skriftliga regler.
Den som gillar några sidor med regler kommer nog att fungera bra förutsatt att kemin också stämmer.
 
@pulkaskurk Det låter ju jättebra! Jag har redan tänkt att om jag ska ha inackordering så vill jag skriva ned så mycket som möjligt innan om vad som gäller och så, men är ju ändå rädd att sånt ska ignoreras. :S

om du ens funderar i de banorna är du dömd att misslyckas i din egen osäkerhet.
Självklart måste du ha ett skrivet kontrakt och inget du bara totat ihop lite allmänt. Kontrakt ang. hyresavtalet i sig, och sen bilaga i detalj om vad som gäller i stallet. Det viktiga där är ju att när du totar ihop ngt sånt innebär det också att du SJÄLV måste förhålla dig till det, dvs du bör inte helt plötsligt sen börja ändra grejer i din roll som hyresvärd, så just därför vikten av att du verkligen har allt skrivet och det är genomtänkt hur du vill och ska ha det. Du är INTE en seriös stallägare om du inte har koll på vad du vill i stallet och hur du vill ha det, och har ett skrivet förkunnande om detta som skrivits på i samband med kontrakt, och sen om du dessutom sen själv börjar ändra på dina egna regler. Då ska man inte hyra ut öht, det är dömt att misslyckas och väldigt fel gentemot inackorderade hyresgäster dessutom så självklart kommer det isåfall bli konflikt eller bäddar för det.
Din rädsla för att det skulle ignoreras ger mig lite varningsflagg i fråga om din egen roll - det ignoreras inte om du är trygg i din roll som stallägare. Skulle det göra det så säger du upp inacken. Så pass "enkelt" är det utifrån det, men det gäller ju i grunden att du är redo utifrån det att ta det scenariot, dvs har koll på vad det kan innebära att ha inhyrda, och är förberedd på det.
 
Med tanke på mina tidigare erfarenheter, så hade jag hellre haft en egen häst...

Hade någon av mina BRA hyresgäster velat komma in med häst hade jag sagt JA till inhyrt, men tyvärr verkar marknaden med icke-bra ha ökat...
 
Med tanke på mina tidigare erfarenheter, så hade jag hellre haft en egen häst...

Hade någon av mina BRA hyresgäster velat komma in med häst hade jag sagt JA till inhyrt, men tyvärr verkar marknaden med icke-bra ha ökat...

Har man inga skrivna kontrakt öht så blir det rätt bäddat för att misslyckas som sagt, enligt vad du sen länge erfarit men fortfarande fortsatt med inga skrivna kontrakt.
 
Tror tyvärr inte att skrivna kontrakt alltid hjälpt... Dock bör man KOLLA upp ev hyresgäster NOGA!

(Och jo, jag HAR haft kontrakt i några fall, tyvärr inte kollat upp alla hos KF... )
 
Tror tyvärr inte att skrivna kontrakt alltid hjälpt... Dock bör man KOLLA upp ev hyresgäster NOGA!

(Och jo, jag HAR haft kontrakt i några fall, tyvärr inte kollat upp alla hos KF... )

Ett väl utförligt kontrakt kommer man långt på.
Sen bör man såklart kolla upp och intervjua eventuella hyresgäster noga för att minska riskerna ytterligare.
Men det kommer ju ofta med lite erfarenheter så man vet vilka avgörande frågor man ska ställa och att man tänker igenom noggrant vad man vill ha för sorts hyresgäst och vad man absolut inte vill ha för sorts människa i sitt stall.
 
Tror tyvärr inte att skrivna kontrakt alltid hjälpt... Dock bör man KOLLA upp ev hyresgäster NOGA!

(Och jo, jag HAR haft kontrakt i några fall, tyvärr inte kollat upp alla hos KF... )

Nej det hjälper inte mot att få felrekryteringar det kan alla få och får emellanåt oavsett rutin osv, men det hjälper bra nog att ändå ha ngt skrivet i jmf med det du erfarit, det vet du ju nu sen länge dessutom? Du ska ALLTID skriva kontrakt. Jag förstår inte öht varför det skulle vara ngt som tullas på i argument att det kan ändå gå fel osv? Det går fel hela tiden - med folk som har kontrakt - nu pratar jag arbetsmässigt, avtalsmässigt, allmänt, hela tiden i hela världen runt. Inte häst i sig. Men utifrån det så ALLTID skriver man kontrakt! Förstår inte hur det öht är en fråga?
KF har jag aldrig ngnsin sett som ngt jag öht lagt som ngn punkt.. Som sagt - det krävs lite känsla och erf och om man inte har det vilket inte alla har men för guds skull så gäller ju samma - skrivet kontrakt. Då slipper du ju minst 90 procent av dina dåliga erfarenheter och i övrigt ang. det jag skrivit.
 
Jag står som ensam inackorderad i ett litet stall. Stallägaren sköter allt praktiskt (fodringar, täckesbyten, utsläpp, mockning osv). Hon tycker det är bra eftersom allt blir skött som hon vill och när hon vill. Jag tycker det är bra eftersom jag slipper ;)
Vi har kontrakt på vad som ingår, vilka utrymmen och lite så. Jag pluggar och hon jobbar lite olika skift så sällan vi är i stallet samtidigt (händer kanske någon dag/vecka). Tar gärna med hennes dotter på ridtur ute.

Hjälper till i stallet när det behövs och bodde där i 2,5 veckor när stallägaren + familj var på semester utomlands. Tror att vu bpda hittat en win-win situation faktiskt :bow:
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 152
Senast: Svartkatt
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
6 402
Senast: Guldaskig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 354
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 601
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp