Igångsättning och gallor

S

Sammie

Min häst har varit konvalescent efter en skada på djupa böjsenans förstärkningsband på v.f. Detta är nu läkt efter ca 4 månader och hon sätts igång enligt schema med intervall skritt 2 min, trav 2 min. Vi är nu uppe i 18 minuter trav, och ökar med två minuter varannan dag. Innan skadan hade jag bara haft henne (ett femårigt sto av ädel modell, ca 170 mkh) i tre veckor. Hon har haft påtagligt torra ben innan skadan. Nu under igångsättningen har hon fått gallor på frambenen, inte jättestora men ändå. Jag leder henne ca 15 minuter på morgonen, och de går inte ner. Hon står i princip lindad jämt fram. Hon går inte i hage än.

Någon som har erfarenheter av gallor vid igångsättningen? Hur man ska tänka osv. Kan tilläggas att hon är mkt pigg och framåt i arbetet, tyvärr ej helt balanserad... Hon rids i 20x40 ridhus, skrittas utomhus.

Sv: Igångsättning och gallor

Rent spontant kan det mycket väl vara att hon står stilla och inte i hage. 15 minuter är ganska lite rörelse för att få igång cirkulationen..
Sen kan det vara om hon får mkt protein under vilan.
Kan vara flera olika. Men jag skulle ta det ganska lugnt om hon inte är öm eller halt och vänta tills hon får komma ut och röra sig som en häst ska :)

öm vet inte riktigt hur du kan undvikat...
men ville bara rekomendera magnet "armband"elle vad man skulle kunna kalla det,är ett band som har magneter i sig som du sätter runt hästens ben där det behövs sänker svullnader och bearbetar bort gallor (ökar blod omploppet) det funkar gätte bra till att få bort dom!:bump:

Varför står hon jämt lindad? Det löser inte problemen, linda några nätter, för att sen låta henne vara utan ett par innan du lindar igen. annars skapar du bara bandageberoende där hästen kommer fylla igen benen så fort den inte får bandage.
Kan tänka mig att gallorna kommer försvinna ju mer du kommer igång med träningen, och när hon kommer ut i hage. Femton minuters promenad är inget mot en dag i hagen :)

Hon står lindad på veterinärens inrådan. Hon rör sig totalt 15 min skritt + ca 1 timme skritt/trav per dag. Gallorna går nu ner vid ridning så jag bedömer inte det som ett så allavarligt problem längre..

Nu är det nästa grej, igår upptäckte jag att hon andades kraftigt efter en kort tids "arbete" (vi pratar inga tunga arbetspass här, hon får inte ens gå på böjda spår). Det kommer lite flöde ur näsborrarna och när jag tar in henne så "flank-andas" hon, alltså mer flåsar. Hon var inte i toppkondis, knappt grundriden, innan jag köpte henne. Man jag märkte aldrig att hon var i såhär dålig kondis! Hon verkar inte alls hängig i övrigt, ser jättefin ut i kroppen m.m Alltså inga tecken på nån sorts infektion eller ngt. Skumt!

Ni verkar vara snabbt i gång efter eran skada.:)
Min har haft samma skada, fast förstärkningsbandet var nästan helt av+ att gaffelband och ytliga böjsenan var skadad också.

Detta hände okt-07 och han är helt igång nu, men får ännu inte gå i stor hage på halt underlag. Gallig blev min aldrig, men han fyllde i ordentligt i senskidan och gör fortfarande i perioder. Däremot går de ner vid rörelse.

Enl min vet så kan man aldrig linda för att ge stöd, utan lindan är till för att de inte ska slå på sig över senskadorna så de får en ny blödning.

Sedan skadan hände har min Back On Track på varje natt, alltid lindad ute som skydd, men en tjock bomullspadd och en fleece linda ovanpå.

Kolla om din häst har feber, för den kan ju ha drabbats av en förkylning som inte har med skadan och ingångsättningen att göra.

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 116
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 319
Hästvård Min häst har fått en griffelbenfraktur som upptäcktes av en slump. Det dåg bra ut och den hade läkt ihop bra så ingen op krävdes 😊 Det...
Svar
7
· Visningar
962
Senast: Elise4321
·
Hästvård Hästen släpptes på sommarbete. Har sannolikt trampat snett och fått en kotledsvrickning på ett av frambenen. Veterinär har kollat och...
Svar
17
· Visningar
2 503
Senast: Mirabilis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30