Igångsättning!

G

Golvvovve

Hej på er!

Blir förmodligen igångsatt inom de närmsta dagarna. Har gått över tiden ca 2 veckor nu. Lite läskigt tycker jag! :crazy:
Finns det några andra igångsatta här på forumet och vad har ni för erfarenheter av det?! Stämmer det att värkarna blir intensivare än vanligt? Mvh G!
 
Sv: Igångsättning!

Jag blev igångsatt med gel på livmodertappen. Första omgången fick jag vid 11 på förmiddagen, jag var då öppen 2 cm.

17.30 fick jag andra dosen gel. Jag hade bara känt lite sammandragningar fram tills dess.

21.30 började vattnet sippra och jag fick lite mensvärk.

Efter det ökade mensvärken successivt och övergick till förvärkar. Värst hade jag det mellan 01.00 och 03.00. Vid 03.00 stod jag inte ut längre och fick kalla på bm. Det konstaterades då att jag var fullt öppen och sedan föddes första barnet 04.45 och andra 05.30.

Detta var min första förlossning så jag har ingenting att jämföra med. Men jag tror nog inte att detta kan uppfattas som fort utan ett mer normalt förlopp.

Jag har bara positiv erfarenhet av igångsättningen och skulle inte tveka om jag återigen hamnade i en situation där det var ett alternativ.

Lycka till! :)

/Timsetim
 
Sv: Igångsättning!

Jag blev igångsatt för ett år sedan pga havandeskapsförögiftning.

Först försökte de med dropp, men det fungerade inte. Då tog de hål på fosterhinnorna, så vattnet gick. Jag tyckte det var väldigt obehagligt, mest eftersom jag var så oförberedd och ovetande. Jag visste inte hur de skulle göra, så jag kunde inte förbereda mig mentalt.

Men de använde en lång plaststav, typ som en virknål, som de använde för att ta hål med. Tyvärr var inte den vass nog, så istället använde de en sådan här elektrodgrej de senare fäste i barnets huvud. Sedan knäppte det till innuti mig när det gick hål på hinnorna, och sedan forsade vattnet ut. Och efter en kvart fick jag första lätta värken, sedan trappades det upp vartefter. Vid tre på eftermiddagen började de, och sedan fick jag första krystvärken vid nio och sonen är född 21.21.

Det gjorde inte ont, men det var obehagligt.
 
Sv: Igångsättning!

Jag blev igångsat eftersom jag hade gått 2dygn efter att vattnet hade gått. Jag var öppen 1cm hela tiden och det hände inte mera. Droppet sattes 10 på fm och värkarna kom efter bara några minuter. Jag började inte öppna mig ordentligt förrän vid 15tiden, sedan är Max född 16.49. Värkarna var mycket kraftiga när dom kom igång, men jag vet inte hur dom ska vara eftersom jag bara har ett barn.

Men det var effektivt. Om värkarna blir för kraftiga eller kommer för tätt så dras droppet ner. Jag hade värkar med en minuts mellanrum ett tag. Då drogs droppet ner, och värkarna lugnade sig.
 
Sv: Igångsättning!

Jag blev igångsatt förra sommaren då vattnet sipprat i tre dygn utan värkar. De lade nåt piller vid livmoderhalsen (postin?) två ggr. Jag fick lite förvärkar under en timme när jag var ute och promenerade som sen försvann HELT. Vart såå besviken och irriterad. Eftersom klockan hade blivit kväll så fick jag en sovdos och morgonen efter lagom till frulle så fick jag värkar, sen öppnade jag mig 10 cm på 2,5h, och efter ytterligare 2h av krystvärkar var hon ute. Om man bortser från mina svaga krystvärkar så var det verkligen en drömförlossning - allt gick snabbt och smidigt.

Blir ev. igångsatt om en vecka denna gången också pga av stor bebbe, hoppas att det går lika smidigt som sist.
 
Sv: Igångsättning!

Ok! Tack för era svar, det verkar ju gått bra för de flesta. När jag var på kontroll häromdagen sa underläkaren att det var vanligare med snitt och sugklocka vid igångsättningar. :crazy: Nu har det knipigt och knipigt i magen sen i går kväll så man hoppas ju att det kanske är på G av sig självt. Kanske blir en 1 Maj bebis!:)
Mvh G!
 
Sv: Igångsättning!

Jag blev igångsat eftersom jag hade gått 2dygn efter att vattnet hade gått.

Samma för mig. Jag fick först gel som inte verkade och sen efter ett tag dropp. Då gick det rätt så fort. Det är ju svårt att veta hur det varit om jag inte blivit igångsatt, om det skulle vara lika "lätt" som förra förlossningen men jag tror inte det gjorde så jättstor skillnad.

Lycka till :)
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 520
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
0
· Visningar
216
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
513
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 818
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp