I vilka sammanhang använder du hjälm och väst?

Alltid handskar vid allt som inte är hästskötsel, under sommarhalvåret alltid skor med stålhätta i stallet. Vinterskorna har ofta tjock gummi på ovansidan.

Hjälm vid all ridning och vid riskaktiviteter som hopsläpp av hästar. Skulle kännas helknasigt att sitta utan även om det så bara var för att ta foton.

Väst vid all ridning utom dressyrtävlingar och någon enstaka träning. Förr red jag utan när jag red dressyr, men efter en omkullridning på dressyrbanan och ett par andra tillbud har jag statistiskt sett större anledning att använda västen på banan än när jag rider ut ... Hoppar gör jag knappt längre, varken på bana eller i terrängen, men om jag börjar igen kommer jag att köpa en airbagväst. Jag har redan blivit skadad för livet en gång, och det hade jag gissningsvis sluppit om jag hade haft airbagväst över den vanliga.
 
Hjälm har jag vid ridning samt vid handbetäckning av häst.

Väst har jag aldrig, egentligen främst av idiotiska bekvämlighetsskäl.

Handskar har jag alltid höst, vinter och vår, då mina händer inte tål kyla. Kan även ta på i skyddssyfte vid lastningsträning eller lastning av stökig häst. Skulle egentligen vilja ha handskar som skydd vid skoningar också, sömstick i fingrarna är inte jättekul. :p
 
Hjälm vid ridning, men inte vid övriga aktiviteter, såsom longering och lastning etc.
Handskar har jag nästan jämt förutom sommartid, inte minst för att mina händer blir väldigt torra annars.
Väst har jag aldrig.
 
Hjälm och väst vid all ridning. Ibland vid promenader med galna konvalescenter med.
Hjälm vid hantering av stökiga hästar eller promenader/tömkörning/longering med unga/ystra hästar.
Handskar: Vid all markhantering där jag håller i någon slags lina (grimskaft, töm, longerlina, etc), undantaget sommartid vid enbart insläpp/utsläpp.
 
Jag är förresten också upplärd innan det fanns väst. Och hjälmarna flög före en själv om man åkte av.

Hindrar mig inte från att använda det som finns. Åker sällan av, men har en permanent ryggskada från en av de sällsynta flygturerna. Tack vare väst. Utan väst hade jag inte varken ridit eller gått mer. Om jag ens överlevt...
 
Alltid hjälm vid ridning och alltid handskar.
Väst äger jag ingen.
Vid övrig hantering, longering ect använder jag inte hjälm. Bara vid hästar som jag vet kan sparka.
 
Oftast har jag hjälm vid ridning men visst händer det att jag rider utan också. Beror lite på vad jag ska hitta på, vid tävling har jag hatt. Ibland har jag hjälm vid longering beroende på vilken häst jag ska longera/tömköra.

Väst har jag inte ens provat. Det har liksom inte blivit av. Tanken har dock slagit mig att nästa gång jag ska rida in en unghäst kanske det är dags att ha väst på också...man blir ju inte direkt yngre och kroppen är väl inte så smidig längre :crazy:...Jag hör alltså till generationen där väst inte ens var uppfunnet och hjälm var en hårdplastkruka klädd med sammet och hakbandet var av resår...O_o
 
Hjälm - vid all ridning.
Väst - aldrig... Har en uråldrig variant som jag inte har lyckats vänja mig vid. Borde köpa en ny i smidigare modell och försöka lära mig att ha den på åtminstone vid uteritt och hoppning.
Handskar - vid ridning bara på vintern när det är för kallt för att vara utan, och vid lastning, longering eller liknande hantering av mer vilda hästar.
 
Oj, om jag skulle ha hjälm vid all hingsthantering skulle jag behöva gjuta fast en väst på skallen. Har fyra unghingstar...
Men sunt är det.Sen beror det på om det är en åring använder jag inte hjälm men en könsmogen hingst då tycker jag att man kan använda hjälm eftersom de behöver inte vara dumma i sig men hormonerna spelar ....
 
Men sunt är det.Sen beror det på om det är en åring använder jag inte hjälm men en könsmogen hingst då tycker jag att man kan använda hjälm eftersom de behöver inte vara dumma i sig men hormonerna spelar ....
Vill påstå att det beror på individen häst.
Min femårige hingst brukade jag leda genom att slänga grimskaftet om halsen på honom som en ögla, med respektive ände i handen. Sedan gick jag och hingsten följde med.
Jag gör likadant nu när han är kastrerad.
Och jag gör likadant med min fyraåriga hingst.

Båda dessa får väl ses som könsmogna, men de är så löjligt snälla att det inte finns anledning att dramatisera med skyddsutrustning.
Kan tilläggas att jag ägt båda sedan de var små och de är ganska präglade på mig och vet vilka regler som gäller.
Och nej, jag tror inte att alla hingstar kan hanteras på det sättet av alla människor.
Men det finns fler människor än jag som kan hantera fler hingstar än mina på det sättet utan att det händer något.
"explosioner" finns liksom inte på kartan här hemma.
 
Vill påstå att det beror på individen häst.
Min femårige hingst brukade jag leda genom att slänga grimskaftet om halsen på honom som en ögla, med respektive ände i handen. Sedan gick jag och hingsten följde med.
Jag gör likadant nu när han är kastrerad.
Och jag gör likadant med min fyraåriga hingst.

Båda dessa får väl ses som könsmogna, men de är så löjligt snälla att det inte finns anledning att dramatisera med skyddsutrustning.
Kan tilläggas att jag ägt båda sedan de var små och de är ganska präglade på mig och vet vilka regler som gäller.
Och nej, jag tror inte att alla hingstar kan hanteras på det sättet av alla människor.
Men det finns fler människor än jag som kan hantera fler hingstar än mina på det sättet utan att det händer något.
"explosioner" finns liksom inte på kartan här hemma.

Läste en artikeln gör ett antal år sen om en man som hade ett fint förhållande precis som du till sin hingst i många år.Tills en dag han slog ner honom i hagen o han var glad han överlevt.Tycker man ska ha respekt för hingstar o tänka ett steg längre.Annars är det kul att du har så fina lätthanterliga hingstar
 
Läste en artikeln gör ett antal år sen om en man som hade ett fint förhållande precis som du till sin hingst i många år.Tills en dag han slog ner honom i hagen o han var glad han överlevt.Tycker man ska ha respekt för hingstar o tänka ett steg längre.Annars är det kul att du har så fina lätthanterliga hingstar
Jag antar att jag ska tacka för omtanken.
Eller så ska jag bli lite stött över att du försöker uppfostra mig.
 
Läste en artikeln gör ett antal år sen om en man som hade ett fint förhållande precis som du till sin hingst i många år.Tills en dag han slog ner honom i hagen o han var glad han överlevt.Tycker man ska ha respekt för hingstar o tänka ett steg längre.Annars är det kul att du har så fina lätthanterliga hingstar

Man ska absolut vara medveten om att en hingst är en hingst, och när de får ett hormonpåslag kan de reagera på ett helt annat sätt än en valack eller ett sto. Men det finns gott om fall där folk blivit sparkade i huvudet (och inte alltid överlevt) när de gått ut och fodrat i hagen. Där snälla ston/valacker plötsligt huggit i ansiktet istället för att pussas osv.

Att känna sin häst, läsa sin häst och att varken nonchalera de risker som finns men heller inte sätta allt på mekaniska skydd, och att helt enkelt anpassa efter situationen - det tror jag blir bäst. Oavsett vad det är för kön på hästen.
 
Man ska absolut vara medveten om att en hingst är en hingst, och när de får ett hormonpåslag kan de reagera på ett helt annat sätt än en valack eller ett sto. Men det finns gott om fall där folk blivit sparkade i huvudet (och inte alltid överlevt) när de gått ut och fodrat i hagen. Där snälla ston/valacker plötsligt huggit i ansiktet istället för att pussas osv.

Att känna sin häst, läsa sin häst och att varken nonchalera de risker som finns men heller inte sätta allt på mekaniska skydd, och att helt enkelt anpassa efter situationen - det tror jag blir bäst. Oavsett vad det är för kön på hästen.
Kan inte sägas bättre än så.
 
Hjälm vid så gott som all ridning. Undantaget korta barbackapass på ridbana/ridhus eller i hagen.
Använder inte väst, men handskar om det är kallt.

Hoppar inte, och hanterar normalt bara två hästar som jag känner mycket väl.
 
Men sunt är det.Sen beror det på om det är en åring använder jag inte hjälm men en könsmogen hingst då tycker jag att man kan använda hjälm eftersom de behöver inte vara dumma i sig men hormonerna spelar ....
Hingstarna har inte ensamrätt på hormoner och humör.
Här kan jag säga att det är betydligt högre risk att gå in i någon av stohagarna med en höpåse än att hantera någon av hingstarna. Det är levande flyktdjur, du kan aldrig räkna med en häst till 100% oavsett kön. Dock minimerar man ju riskerna rejält med att kunna läsa av djuren.
 
Hingstarna har inte ensamrätt på hormoner och humör.
Här kan jag säga att det är betydligt högre risk att gå in i någon av stohagarna med en höpåse än att hantera någon av hingstarna. Det är levande flyktdjur, du kan aldrig räkna med en häst till 100% oavsett kön. Dock minimerar man ju riskerna rejält med att kunna läsa av djuren.

Nä klart hingstar inte har ensamrätt.Jobbat med stoflock på lösdrift o det är inte o leka med.Men jag har tänkt mer på när de hanteras en och en.Klart att ett sto kan vara oberäknad men det har hänt fler incidenter med hingstar när jag arbetat med dem då jag tycker de har större behov att ha koll på omgivningen och därför glömmer bort oss människor vid hantering.
 
Hjälm - vid all ridning och körning
Någon enstaka gång utan vid barbackaridning i grimman...
Handskar - alltid, även vid skötsel, mockning och fodring
Väst - aldrig, har inte ens provat någon
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
785
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 048
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
523
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 788
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp