I vilka sammanhang använder du hjälm och väst?

Är bara lite nyfiken på hur andra gör.
I vilka situationer använder ni hjälm och väst? Och hur motiverar ni det?

Jag kan ju börja.
Hjälm:
- All ridning

Väst:
- Vid hoppträning över 50 cm
- På hopptävling

Använder också handskar alltid, oavsett årstid. Detta dock pga. eksem på händerna...

Använder inte hjälm i någon hantering från marken, ej heller vid longering/tömkörning. Använder inte heller väst vid dressyr. Anledning till detta då? Att jag inte använder hjälm vid longering/tömkörning har jag väl egentligen inget särskilt bra svar på, mer än att jag är 18 år och får göra som jag vill... Sen att jag inte använder hjälm vid annan markhantering, typ i stallet och så är för att jag tycker det är helt onödigt. Väst använder jag inte i dressyr för att jag helt enkelt inte är uppväxt med att man "ska" göra det. Borde väl använda den vid uteritt egentligen, varför jag inte gör det har jag väl inte heller något direkt svar på... Att jag inte använder det vid typ longering/tömkörning är för att jag tycker det är overkill.
Kanske framstår som rätt dumdristig enligt vissa, men litar trots allt på min häst. Och självklart kan det alltid hända saker, han skulle kunna sparka mig i huvudet när jag kratsar hovarna, eller stegra sig över mig så han sparkar mig i bröstet när jag longererar. Men jag anser att de riskerna är så försumbart små att jag inte beaktar dem. Händer det, får det hända.

Jag är upplärd på den tid det inte fanns väst.
Så jag tror det är del i varför jag inte har det. Jag jobbar med häst, mycket problemhästar och unghästar. Det är så många timmar som jag inte haft det och varit beroende av att lära mig lösa problem utan att jag skadas. Så jag har lärt mig läsa av hästarna och lösa saker avsuttet via olika system.
Jag är nog lite rädd att ändra fungerande koncept.
Jag har inte åkt av på runt 10 år. Det har nog gjort mig lite för orädd också.
Jag rider dressyr. Det är väl också del i det.

Handskar har jag alltid. Hjälm i stort sett alltid. Det kan slarvas med någon gång på hästar jag kan väl.
Jag har dock bättrat mig i att använda hjälm oftare.
 
Hjälm: Vid ridning, körning, tömkörning, longering, samt vid hantering av stökiga hästar. (Slarvar dock lite när det är shettisen som ska longeras/tömköras.)

Handskar: I stort sett hela tiden jag är i stallet, dock inte enbart pga säkerhet utan även för att jag ogillar att bli smutsig om händerna.

Väst: Vid hoppning och längre uteritter.

Skor/stövlar med stålhätta har jag också vid all hästhantering. Brutna tår är så ajjigt ;).
 
Hjälm - alltid vid ridning.

Väst - aldrig.
Har inte hittat någon som passar min kroppsbyggnad - kort och tjock.
Och sen som nedan....
Jag är upplärd på den tid det inte fanns väst.
Så jag tror det är del i varför jag inte har det.
 
Hjälm - alltid uppsuttet, ibland vid longering och tömkörning om jag anser att det kan gå lite livligt till.

Handskar - alltid uppsuttet och vid tömkörning och longering.

Väst - om jag hoppar, vilket jag typ aldrig gör. I somras tog jag på den för att jag skulle rida ut på stubben med lite laddad häst, men upptäckte att det inte gick så bra i min djupa dressyrsadel. Vid ridning av min unghäst skippar jag också västen då det för mig är en större säkerhet att vara smidig än att ha västen på mig.
 
Hjälm vid ridning lastning och Tömkörning.
Väst vid uteritter och hoppning då jag känner för det.
Handskar alltid i stallet och vid ridning.
 
Hjälm: Alltid då jag sitter till häst.

Handskar: Alltid i stallet och ridning/hantering, utom då jag behöver fingerfärdighet som ett par handskar inte kan ge eller måste blöta ner händerna. Ja, jag är handskfreak. Detta gäller så gott som året runt.

Väst: Jag har inte hittat någon som jag kan tänka mig att använda. Alla är så sjukt obekväma och jag är uppvuxen utan väst, så vanan har aldrig infunnit sig. Nu rider jag mest dressyr och ingen av hästarna jag rider bockar, även om de kan bli rädda och slänga sig. Hittills har jag suttit kvar. Båda skuttar ganska mjukt. Men skulle jag få möjlighet att återuppta hoppningen (vilket jag hoppas) så får jag väl anstränga mig att hitta en väst jag kan stå ut med.
 
Hjälm vid ridning, tömkörning, longering osv. Inte när vi bara går på promenad.
Väst vid all ridning i dagsläget.
Handskar alltid, det gör så j*kla ont att hålla kvar i t.ex. ett grimskaft om hästen blir rädd.
 
Jag är också upplärd på tiden då det inte fanns väst att tillgå men nu när jag köpte mig en unghäst tänkte jag att det var dags att skaffa en. Blev väldigt glatt överraskad eftersom västen är bekväm och följsam, inte alls som jag hade tänkt mig men det har säkert hänt mycket på den fronten de senaste åren. Varmt blir det dock men det är ju en bonus nu på vintern.

Nuförtiden använder jag alltså hjälm, väst och handskar vid ALL hantering förutom skötsel.
 
Hjälm och handskar vid ridning, longering, tömkörning, lastning mm.

Väst har jag alltid vid hoppning, oftast vid uteritter och sällan vid trim på banan. Beror lite på häst och omgivning.
 
Rider inte just nu men såhär såg det ut tidigare i år innan hästen såldes.

Hjälm nästan vid all ridning. Ska jag bara skritta ut kan det hända att jag skippar den.

Väst aldrig.

Handskar typ jämt, mest för att skydda gelénaglarna :p
 
Hjälm: i stort sett alltid vid ridning (har hänt att jag haft keps på mig och då liksom glömt att det inte var hjälmen som satt på skallen, korkat, jag vet).

Väst: äger ingen och har aldrig gjort. Uppväxt på den tid då väst inte fanns.
 
Hjälm- Vid all ridning , lastning av bökiga hästar, vid hingsthantering,hästar som rullat fast.

Väst-Vid all ridning utom dressyrtävling ,ibland vid lastning o unghästhantering,

Oj, om jag skulle ha hjälm vid all hingsthantering skulle jag behöva gjuta fast en väst på skallen. Har fyra unghingstar...
 
Hjälm: Vid all ridning
Väst: Jag använder min nästan jämt, ibland när jag rider dressyr rider jag utan. Min väst är så skön så jag tänker knappt på den. Köpte väst efter jag hade fått en spricka i ett revben och har använt den sen dess :)
 
Hjälm:
Ridning, lastning, longering, visa häst vid hand, ta in från hagen

Väst:
på denna häst vid all ridning, börjar fasa ut den nu men alltid alltid vid hoppning, uteritt eller efter vila

handskar har jag vid lastning och longering, ibland vid ridning och intag från hagen
 
Är bara lite nyfiken på hur andra gör.
I vilka situationer använder ni hjälm och väst? Och hur motiverar ni det?

Jag kan ju börja.
Hjälm:
- All ridning

Väst:
- Vid hoppträning över 50 cm
- På hopptävling

Använder också handskar alltid, oavsett årstid. Detta dock pga. eksem på händerna...

Använder inte hjälm i någon hantering från marken, ej heller vid longering/tömkörning. Använder inte heller väst vid dressyr. Anledning till detta då? Att jag inte använder hjälm vid longering/tömkörning har jag väl egentligen inget särskilt bra svar på, mer än att jag är 18 år och får göra som jag vill... Sen att jag inte använder hjälm vid annan markhantering, typ i stallet och så är för att jag tycker det är helt onödigt. Väst använder jag inte i dressyr för att jag helt enkelt inte är uppväxt med att man "ska" göra det. Borde väl använda den vid uteritt egentligen, varför jag inte gör det har jag väl inte heller något direkt svar på... Att jag inte använder det vid typ longering/tömkörning är för att jag tycker det är overkill.
Kanske framstår som rätt dumdristig enligt vissa, men litar trots allt på min häst. Och självklart kan det alltid hända saker, han skulle kunna sparka mig i huvudet när jag kratsar hovarna, eller stegra sig över mig så han sparkar mig i bröstet när jag longererar. Men jag anser att de riskerna är så försumbart små att jag inte beaktar dem. Händer det, får det hända.

Hjälm ALLTID när jag rider och när vi lasttränar unghästarna
Handskar ALLTID vid all hantering året runt.
Väst aldrig - har ingen. Inget jag är stolt över.
 
Hjälm har jag nog nio gånger av tio när jag rider. Aldrig vid andra typer av aktiviteter om det inte är upplagt för katastrof (och då brukar jag avstå från aktiviteten).

Väst, numer aldrig. Hade det jämt förut men det var inte för att jag var rädd för att skada mig utan för att jag var rädd för att rida. Den funkade lite som en livlina eller hur jag ska förklara. Sedan när jag kände mig säkrare slutade jag att använda den och nu är det länge sedan.

Handskar, nästintill alltid.
 
Är bara lite nyfiken på hur andra gör.
I vilka situationer använder ni hjälm och väst? Och hur motiverar ni det?

Jag kan ju börja.
Hjälm:
- All ridning

Väst:
- Vid hoppträning över 50 cm
- På hopptävling

Använder också handskar alltid, oavsett årstid. Detta dock pga. eksem på händerna...

Använder inte hjälm i någon hantering från marken, ej heller vid longering/tömkörning. Använder inte heller väst vid dressyr. Anledning till detta då? Att jag inte använder hjälm vid longering/tömkörning har jag väl egentligen inget särskilt bra svar på, mer än att jag är 18 år och får göra som jag vill... Sen att jag inte använder hjälm vid annan markhantering, typ i stallet och så är för att jag tycker det är helt onödigt. Väst använder jag inte i dressyr för att jag helt enkelt inte är uppväxt med att man "ska" göra det. Borde väl använda den vid uteritt egentligen, varför jag inte gör det har jag väl inte heller något direkt svar på... Att jag inte använder det vid typ longering/tömkörning är för att jag tycker det är overkill.
Kanske framstår som rätt dumdristig enligt vissa, men litar trots allt på min häst. Och självklart kan det alltid hända saker, han skulle kunna sparka mig i huvudet när jag kratsar hovarna, eller stegra sig över mig så han sparkar mig i bröstet när jag longererar. Men jag anser att de riskerna är så försumbart små att jag inte beaktar dem. Händer det, får det hända.
Alltid hjälm vid ridning, aldrig väst. Kan lägga till att jag inte hoppar öht och har en äldre otroligt säker häst.
 
Handskar om jag leder icke ledvana hästar eller hästar som kan sätta sig på tvären i transporten så inte så ofta.

Har även alltid säkerhets stigbyglar och rider aldrig ut med fast luva på kläder.
 
Jag har hjälm när jag rider, kör, longerar, tömkör och löshoppar. Det är risksituationer där jag tycker att jag bör skydda huvudet. Hamnar jag i en situation (tex leder en sprallig häst, stressad häst vid lastning) där jag känner mig tveksam, så åker hjälmen på då också.

Väst har jag på mig när jag hoppar eller rider galoppjobb.

Överlag har jag varit förskonad mot skador, men det tror jag främst beror på att jag läser av situationen innan någonting händer samt främst hanterar mina egna hästar som jag har disciplin på.
 
Alltid hjälm vid all ridning. Har det ibland vid någon extrem situation som inte är ridning, men har inte tänkt på att jag borde ha det vid tömkörning t ex.

Väst har jag när jag rider in unghästar. Är så gammal att det inte fanns på min tid, har en sedan många år men har haft svårt att vänja mig vid den. Planerar att köpa en ny nästa år då jag tänkte börja terränghoppa med unghästen.

Handskar är det värsta jag vet, jag tycker att jag inte kan hantera saker om jag har något på händerna. T o m på vintern när det är många minus sliter jag av mig handskar och vantar utan att tänka på det, för jag tycker att de är i vägen. Kom på att jag alltid har handskar när jag lastar min envisa gammeltant som gärna reser sig och kastar sig. Hon har aldrig skadat någon och har en imponerande kroppskontroll så jag är aldrig orolig, bara oerhört irriterad på henne.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
782
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 048
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
523
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 788
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp