I vilka sammanhang använder du hjälm och väst?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Är bara lite nyfiken på hur andra gör.
I vilka situationer använder ni hjälm och väst? Och hur motiverar ni det?

Jag kan ju börja.
Hjälm:
- All ridning

Väst:
- Vid hoppträning över 50 cm
- På hopptävling

Använder också handskar alltid, oavsett årstid. Detta dock pga. eksem på händerna...

Använder inte hjälm i någon hantering från marken, ej heller vid longering/tömkörning. Använder inte heller väst vid dressyr. Anledning till detta då? Att jag inte använder hjälm vid longering/tömkörning har jag väl egentligen inget särskilt bra svar på, mer än att jag är 18 år och får göra som jag vill... Sen att jag inte använder hjälm vid annan markhantering, typ i stallet och så är för att jag tycker det är helt onödigt. Väst använder jag inte i dressyr för att jag helt enkelt inte är uppväxt med att man "ska" göra det. Borde väl använda den vid uteritt egentligen, varför jag inte gör det har jag väl inte heller något direkt svar på... Att jag inte använder det vid typ longering/tömkörning är för att jag tycker det är overkill.
Kanske framstår som rätt dumdristig enligt vissa, men litar trots allt på min häst. Och självklart kan det alltid hända saker, han skulle kunna sparka mig i huvudet när jag kratsar hovarna, eller stegra sig över mig så han sparkar mig i bröstet när jag longererar. Men jag anser att de riskerna är så försumbart små att jag inte beaktar dem. Händer det, får det hända.
 
Väst har jag ingen.

Hjälm vid ridning, körning, tömkörning nu även vid hantering från marken med 3 åringen som bara har blivit hanterad sedan slutet av september.
 
Hjälm och väst vid all uppsutten ridning samt vid tömkörning/longering. Spräckta revben gör förbaskat ont och det undviker jag gärna om jag kan. Hjälmen får tala för sig själv :)
 
  • Handskar
    Vid all typ av ridning/longering/tömkörning. Har flått upp händerna med lina en gång och utsätter mig aldrig för det igen.
  • Hjälm
    Så fort jag sitter på hästen.
  • Väst
    Vid "förhöjd risk" (löjligt egentligen, vad som helst kan hända när som helst) Men jag har västen vid terrängträning eller när hästen fått vila och skall sättas igång (=rodeo) eller om jag rider hästar jag inte känner samt unghästar.
 
Hjälm - all uppsutten aktivitet, vid arbete från marken om jag anser att risken för olyckor är förhöjd

Handskar - i det mesta arbetet, uppsuttet som från marken. Slipper gärna att trasa upp huden...

Väst - endast då det är krav, t ex terrängträning eller galoppträning. Ser ingen anledning till det vi övrigt arbete. Undviker numera att rida hästar som jag från början vet är opålitliga (till skillnad mot förr, men inte hade jag väst då heller :angel:) och min avramlingshistorik visar att jag använder huvudet som landningsställ 9/10 gånger, såatteh..... Nope.
 
Senast ändrad:
Hjälm och handskar:
Alltid vid ridning och arbete från marken.

Väst:
Vid ridning då jag bedömer "förhöjd risk". På ridlektioner vid all hoppning oavsett nivå, samt även vid dressyr på vissa av hästarna som är lite opålitligare än andra. När jag rider hyrhäst utanför lektionssammanhang använder jag nästan aldrig väst, enbart då hästen är extra pigg och explosiv (typ... 2 ggr per år i snitt).
 
Hjälm
Alltid uppsatt och vid körning. Kan inte tänka mig att rida utan.
använder även hjälm vid markträning av hästar jag inte känner.

Väst
Aldrig och aldrig använt. Dumt egentligen. Liter av klaustrofobi och tycker det är skitjobbigt att vara "instängd" i en väst. Blir alldeles stel och orörlig även om det bara sitter i panik i hjärnan. Skaffar jag mig unghäst el liknande i framtiden kommer jag dock tvinga på mig själv en av säkerhetsskäl.
 
Hjälm och handskar - alltid. Uppsuttet eller på töm spelar ingen roll.

Väst: när jag kommer ihåg den. Eg alltid vid terränghoppning, men jag slarvar.
 
Hjälm - Vid all ridning och försöker även alltid ha på mig den när jag longerar hästen just för att jag blivit sparkad i ansiktet en gång redan med brodd... Inget jag vill uppleva igen. Man har ändå en utsatt situation i longering när hästen kan kicka väldigt lätt, vissa hästar känner sig pressade när man driver på, ibland blir de för glada och bockar osv. Min häst gillar att leka och hoppar därför runt en massa i början.

Väst - Jag äger ingen väst i nuläget då jag sålde den när jag lämnade tillbaka min förra häst. Men jag rider inte mycket och när jag rider så är det på min unghäst som är under inriding, så jag borde nog skaffa en. Jag tror inte heller jag skulle hoppa utan väst, men sånt sysslar jag inte med längre. ;)
 
  • Handskar
    Alltid vid ridning och longering.
  • Hjälm
    Vid ridning och viss longering. Beror på vilken häst som ska longeras.
  • Väst
    Använder den i princip aldrig. Stoppade ner den i en låda när jag fyllde 18 år eftersom den inte behövs på tävling längre.
 
Handskar - oftast vid ridning men glömmer dem ibland. Förr hade jag alltid handskar på men har av någon anledning slutat med det.

Hjälm - alltid på vid ridning, annars används den inte.

Väst - äger ingen och har aldrig gjort. Känner mig hysteriskt stel och instängd i väst så jag har helt enkelt låtit bli att köpa någon.
 
Handskar: Vid allt arbete i stallet förutom det som kräver lite finess.

Hjälm: All ridning.

Väst: Vid hoppning på terrängbana.
 
Handskar: Egentligen vid all hantering som inte är ren skötsel, som att borsta, sadla och liknande. Har inte heller handskar om jag bara leder hästen till och från hagen. Har bränt upp handflatan vid longering när hästen slängde sig åt andra hållet och jag inte hade handskar, och aldrig mer.

Hjälm: Samma som ovan. Jag har inte hjälm om jag bara borstar eller leder fram och tillbaka till hagen. Annars är den på.

Väst: Vid all ridning. Jag tillhör dels en generation som fick lära sig att rida med väst redan som barn, dels har jag flugit av riktigt ordentligt och sett vad det kan göra, och dels sitter jag på en unghäst som inte är helt säker ute i naturen.
 
Handskar: Egentligen vid all hantering som inte är ren skötsel, som att borsta, sadla och liknande. Har inte heller handskar om jag bara leder hästen till och från hagen. Har bränt upp handflatan vid longering när hästen slängde sig åt andra hållet och jag inte hade handskar, och aldrig mer.

Hjälm: Samma som ovan. Jag har inte hjälm om jag bara borstar eller leder fram och tillbaka till hagen. Annars är den på.

Väst: Vid all ridning. Jag tillhör dels en generation som fick lära sig att rida med väst redan som barn, dels har jag flugit av riktigt ordentligt och sett vad det kan göra, och dels sitter jag på en unghäst som inte är helt säker ute i naturen.
Jag tillhör den generation som började rida när det inte fanns något som liknade en väst i ryttarsammanhang och fick lära mig den hårda vägen så att säga. Jag är så tacksam att det finns bra västar och att man kräver det i många sammanhang så det blir naturligt för ungarna att använda den. Personligen älskar jag min väst och känner mig numera naken utan den (precis som när man upptäcker att man råkat glömma att byta från mössa till hjälm när man sitter upp).
 
Jag tillhör den generation som började rida när det inte fanns något som liknade en väst i ryttarsammanhang och fick lära mig den hårda vägen så att säga. Jag är så tacksam att det finns bra västar och att man kräver det i många sammanhang så det blir naturligt för ungarna att använda den. Personligen älskar jag min väst och känner mig numera naken utan den (precis som när man upptäcker att man råkat glömma att byta från mössa till hjälm när man sitter upp).

Eller hur? Min tränare tvingade mig att sitta en kort stund utan väst på en dressyrträning i våras, för att hon ville visa skillnaden på min sits när jag inte hade västen. Det kändes lika fel som om jag skulle ridit runt i trosorna. O_o Men jag förstod i alla fall att min gamla väst var en katastrof för min sits, det har blivit mycket bättre när jag köpte en ny. Idag är de ju så mjuka och följsamma, så de märks knappt inte jämfört med de där stenhårda historierna vi red i på ridskolan i slutet på 90-talet.
 
Hjälm- Vid all ridning , lastning av bökiga hästar, vid hingsthantering,hästar som rullat fast.

Väst-Vid all ridning utom dressyrtävling ,ibland vid lastning o unghästhantering,
 
Hej!

Hjälm vid all ridning.
Väst vid hoppning och uteritt (även om jag fuskar när jag rider barbacka på min egen häst) och ridning på okänd häst. Jag är inte van vid väst än och känner mig rätt låst i dressyren med den på.

/Lavinia

Är bara lite nyfiken på hur andra gör.
I vilka situationer använder ni hjälm och väst? Och hur motiverar ni det?

Jag kan ju börja.
Hjälm:
- All ridning

Väst:
- Vid hoppträning över 50 cm
- På hopptävling

Använder också handskar alltid, oavsett årstid. Detta dock pga. eksem på händerna...

Använder inte hjälm i någon hantering från marken, ej heller vid longering/tömkörning. Använder inte heller väst vid dressyr. Anledning till detta då? Att jag inte använder hjälm vid longering/tömkörning har jag väl egentligen inget särskilt bra svar på, mer än att jag är 18 år och får göra som jag vill... Sen att jag inte använder hjälm vid annan markhantering, typ i stallet och så är för att jag tycker det är helt onödigt. Väst använder jag inte i dressyr för att jag helt enkelt inte är uppväxt med att man "ska" göra det. Borde väl använda den vid uteritt egentligen, varför jag inte gör det har jag väl inte heller något direkt svar på... Att jag inte använder det vid typ longering/tömkörning är för att jag tycker det är overkill.
Kanske framstår som rätt dumdristig enligt vissa, men litar trots allt på min häst. Och självklart kan det alltid hända saker, han skulle kunna sparka mig i huvudet när jag kratsar hovarna, eller stegra sig över mig så han sparkar mig i bröstet när jag longererar. Men jag anser att de riskerna är så försumbart små att jag inte beaktar dem. Händer det, får det hända.
 
Hjälm, väst och handskar vid all ridning. Är också uppvuxen när man inte använde väst (förutom de som tävlade fälttävlan ungefär) och i början kändes det ovant, men nu kan jag inte vara utan den. Känner mig väldigt naken utan. Däremot kan jag tycka att den påverkar min sits lite, så nån gång när jag ridit helgkurs i ridhus har jag fuskat och skippat den. Har även varit fåfäng på den enda tävlingen jag hittills varit med på (islandshäst) och red utan väst. Dumt för där borde det ju vara ökad risk jämfört med i paddocken hemma.

Brukar även ha hjälm och handskar och ibland väst när jag longerar. Men oftast inget av det om jag jobbar annat från marken som lite ftihetsdressyr och tricks. Hur logiken går där vet jag inte riktigt ;)
 
Hjälm: Vid all ridning.. Vid hantering på backen om jag anser att det behövs..

Väst: Aldrig, äger ingen, aldrig använt en.. Har ridit in/hoppat in flertalet hästar och jag har varit med om två rejäla ridolyckor där västen enligt läkarna skulle ha gjort skadorna ännu värre.. (olyckor -04 & -11).
Skulle givetvis ta på mig en väst den dagen jag får för mig att utöva grenar där det krävs!

Handskar: Vid all hantering på backen, aldrig vid ridning..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
785
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 048
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
523
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 788
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp