Hyra stall plats, rättigheter

nice and happy

Trådstartare
Om man hyr stall plats o har kontrakt på boxen. Så ska ägaren arrandera ut stallet. Kan den som arranderar kasta ut folk för att den vill ha in sina hästar där? Eller hur funkar det?
 
Beror på hur avtalet ser ut. OM du bara hyr box utan andra tjänster av stallägaren kan du möjligtvis ha ett hyreskontrakt för lokal och då är det andra villkor.
 
  • Gilla
Reactions: Mim
Beror på hur avtalet ser ut. OM du bara hyr box utan andra tjänster av stallägaren kan du möjligtvis ha ett hyreskontrakt för lokal och då är det andra villkor.

Ja det är kallhyra. Är ett vanligt hyres kontrakt med 3mån uppsägnings tid.
Så det måste väl betyda att dem som arranderar kan kasta ut vem dem vill?
 
Nja, det kan vara lokalhyra du har och som kan ge besittningsrätt eller vad det heter.
Kolla upp vad ditt kontrakt säger och sök trådarna här på buke. ;)
 
Har du ett kontrakt med rätt att säga upp(uppsägningtid) så kan den DU hyr av nu säga upp er..

Så om den som ska arrendera hela stallet får ju säga till den som ägare stallet som ni hyr av att säga upp er så ni flyttar lagom tills personen skall börja hyra hela stallet.

Men personen som kommer hyra har ni ju inge kontrakt mellan så denna kan ju inte säga upp er.


Såhar vi gjort i mitt stall som jag ska ta över, stallägaren har sagt upp alla inhyrda i stallet med 3 månaders uppsägningstid.
När uppsägningstiden gått ut så kan jag börja ta över stallet
Så jag får vackert vänta 3 månader... rätt skall ju va rätt.

När jag söker runt så gäller besittningsskydd bara bostad.. hittar inget om stallplats och läser om andrahandskontrakt bara för bostad.



Men i ett stall,, vem tusan vill stå kvar i ett stall bara för man nu skulle ha rätten på sin sida?
Och först betala typ 75000 i rättegångskostnader

Skulle du sova gott om natten då??
man vet ju aldrig vad stallägaren skulle kunna hitta på... ooopps råkade visst en tråd gå av i hagen ooops hästarna rymde.
Eller oops boxdörren gick upp å hästen råååkade äta massa torr betfoor?
Det finns folk till allt så skulle inte känna mig säker alls.
Eller ha ont i magen varje dag man åker ut för att vara rädd för att träffa på stallägaren som är superotrevlig,
Och stallägaren som kommer chockhöjja stallhyran, jävlas med att göra supersmåhagar så ens häst inte alls får de ett superbra liv.
Vägrar ta in och ut din häst eller fodra så du får åka ut 4 ggr om dagen för detta, samt att stallägaren får med alla andra i stallet mot en och man är totalt urmobbad i stallet och "glömmer" att sätta på och ta av täcke på din häst lite väl ofta glömmer ge den mat osv) ... hallå vem vill utsätta sig och sin häst för detta frivilligt??
Jag skulle inte lita på en jäkel i stallet iaf.. så då måste man åka och släppa ut sedan åka å ge lunsch sedan åka och ta in och sist åka och släppa in. Blir ju ohållbart i längden.


Tycker man de är roligt att ha de så bara för man nu envist SKA stå kvar för man har rätt?? om man u har de=)
Nä en normal vettig människa som vill sin häst bästa flyttar ju självklart sin häst sedan kan man tycka vad man vill om stallägaren.




Det skall va kul att ha häst eller hur??.. man ska åka ut efter jobbet och LADDA energi och inte göra sig av med all energi,
 
Hittade följande text när jag googlade;

"Med ett hyresavtal för en boxplats gäller hyreslagstiftningen, vilket medför ett starkt skydd för hyresgästen - och ibland oanade konsekvenser för hyresvärden. Den uthyrda boxen kan i vissa fall räknas som lokal och då inträder 9 månaders uppsägningstid. Finns det en liten lägenhet på loftet till det uthyrda stallet har hyresgästen besittningsskydd efter nio månader.

Fördelen med ett hyresavtal är att hyresvärden inte har något ansvar för hästen, alltså vårdplikt.
Det har däremot den som tagit på sig att släppa ut hästarna eller kanske fodra. I ett så kallat uppstallningsavtal inträder vårdplikten automatiskt."

http://www.atl.nu/hast/viktigt-skriva-avtal-som-stalluthyrare

Varför man vill stå kvar ett stall man inte är välkommen i vet inte jag, men kan tänka mej flera anledningar; hittar ingen ny plats alt. ny plats ligger för långt bort, har inte möjlighet att flytta häst just nu eller vad som helst.
Vissa människor behöver ingen annan anledning än att dom inte är välkomna, då ska dom prompt stå kvar. :meh:

Sen finns det lika många sidor som personer i en historia. ;)
 
Och hur/vad gäller om man inte har skrivit något avtal då? svårt å ha besittningsrätt när man inte kan bevisa att man ens få stå på gården..
Stallägaren kan ju bara säga och hävda att de aldrig sett en och varit borta 1 vecka på semester och när han/hon kom hem stod ni i stallet utan lov.
 
Och hur/vad gäller om man inte har skrivit något avtal då? svårt å ha besittningsrätt när man inte kan bevisa att man ens få stå på gården..
Stallägaren kan ju bara säga och hävda att de aldrig sett en och varit borta 1 vecka på semester och när han/hon kom hem stod ni i stallet utan lov.

Det finns väl en tråd om det har jag för mej, en bukefalist som hyrt ut hus och hage, hyresgästerna hade hittat stallet och flyttat in hästar och nu har dom besittningsrätt. :meh:

Ngn som vet vilken jag tänker på?:confused:
 
Och hur/vad gäller om man inte har skrivit något avtal då? svårt å ha besittningsrätt när man inte kan bevisa att man ens få stå på gården..
Stallägaren kan ju bara säga och hävda att de aldrig sett en och varit borta 1 vecka på semester och när han/hon kom hem stod ni i stallet utan lov.

Nu kan du inte vara allvarlig. Det är ju inte särskilt svårt att bevis att man stått 9 månader i samma stall. Hovslagare, kompisar, veterinär, bud - det måste ju rimligen finnas folk som kan intyga att man stått där de månader man uppger.

Du behöver inte bevis att det finns ett skriftligt avtal. Du behöver bara göra klart bortom tvivel att du faktiskt stått i stallet så länge.
 
Det finns väl en tråd om det har jag för mej, en bukefalist som hyrt ut hus och hage, hyresgästerna hade hittat stallet och flyttat in hästar och nu har dom besittningsrätt. :meh:

Ngn som vet vilken jag tänker på?:confused:
Hittat och hittat, @Inte_Ung har/hade hyresgäster som stallade in sina hästar trots att de hyrde lösdrift.
 
Det finns väl en tråd om det har jag för mej, en bukefalist som hyrt ut hus och hage, hyresgästerna hade hittat stallet och flyttat in hästar och nu har dom besittningsrätt. :meh:

Ngn som vet vilken jag tänker på?:confused:


Kan ju omöjligt tro att någon bara kan flytta in hos en utan lov och sedan ha lagligt rätt att bo kvar.. Om de är så ifall... LÄTT att jag kommer storma in på närmaste hästgård i min stad och säga..
Heeeeej ...här bor jag nu bara så ni vet.. besittningsrätt och hela kittet så bara gilla läget!!:D

Nä de funkar ju inte så.... de är ju olaga intrång så de heter duga.
 
Nu kan du inte vara allvarlig. Det är ju inte särskilt svårt att bevis att man stått 9 månader i samma stall. Hovslagare, kompisar, veterinär, bud - det måste ju rimligen finnas folk som kan intyga att man stått där de månader man uppger.

Du behöver inte bevis att det finns ett skriftligt avtal. Du behöver bara göra klart bortom tvivel att du faktiskt stått i stallet så länge.

Vem har sagt om några 9 månader?? kan inte hitta de i MITT exempel iallafall
 
Kan ju omöjligt tro att någon bara kan flytta in hos en utan lov och sedan ha lagligt rätt att bo kvar.. Om de är så ifall... LÄTT att jag kommer storma in på närmaste hästgård i min stad och säga..
Heeeeej ...här bor jag nu bara så ni vet.. besittningsrätt och hela kittet så bara gilla läget!!:D

Nä de funkar ju inte så.... de är ju olaga intrång så de heter duga.

De befann sig redan på gården (lösdrift) men tog stallet i besittning också. Inget att göra något åt. På rättslig väg i alla fall.

F ö kan du ju läsa om att det inte går att bli av med olagliga ockupanter, se bl a här: http://www.sydsvenskan.se/malmo/far-inte-forbjuda-taltlagret-pa-sorgenfri/
 
Och min fråga är har man rätt till besittningsskydd som inhyrd om man står i ett stall utan ett kontrakt?:)
nu skall vi hålla oss till vad lagen säger OCH kryphålen säger och inte vad man tycker=)

Om jag står utan kontrakt och går till polisen och säger jag vill stämma min stallägare för den vill att jag flyttar menjag har rätt att stå kvar..
Okej har du ett kontrakt frågar dom.. Ehhh nä men muntligt avtal.. okej säger polisen kan du bevisa de?
Ehh nä men jag svääär på min mors grav de är sant.

Sorry bevis annars händer inget.

har jag däremot ett avtal ja då är de nått helt annat och jag kommer troligen vinna i en domslut om att få stå kvar pga besittningsskydd.
MEN vad innebär detta i praktiken???

Kan man som stallägare då säga i god tid att stallhyran kommer höjjas med 100% dessutom kommer de numera övergå till kallhyra och den hage som ingår är 3x3 meter stor. Vatten och el gick sönder och kommer inte lagas för de ingår inte numera i kallhyran. För att de skall lagas får hyresgästen betala en avgift på 5000 kr och ytterligare 5000 för vatten.

Ja nu hittar jag ju bara på lite exempel här men vill ha mer klart vad som man kan göra som stallägare för att få bort hyresgäst som har besittningsrätt..


Eller är de bara å ge upp och för all framtid så länge hyresgästen vill kommer stå kvar och alltid kräva mig att jag sköta ut och in och att jag aldrig kan flytta från min gård för jag förever är fast i detta avtal som neverever kan sägas upp av mig oavsett hur illa hyresgästen beter sig eller inte betalar hyran?
Ja du man är ju bra dumihuvudet om man som stallägare INTE skriver bort besittningsskydd i sina avtal måste jag ju säga om de nu är så illa!!!!

Eller kan man säga upp en hyresgäst med besittningsrätt som inte har betalat stallhyran eller missköter sig på andra sätt?
okunnigt folk?
 
Är det inte så att den som hyr ut/äger stallet/boxarna skal säga upp hyrestagarna med tre månaders varsel innan arrendator/köpare får besittningsrätt till egendom/lokal om denne väljer att arrendera ut / sälja och/eller eventuellt skriva in i arrende/säljkontraktet att nuvarande hyresgäster har besittningrätt enligt hyreskontraktet?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 750
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 031
Senast: sorbifolia
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Mia_R
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 424
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp