Hyra stall hos en med djurförbud

Hillcrest

Trådstartare
Det är så att min kompis hade tänkt hyra ett stall, men personen som äger gården och stallet har djurförbud.
Min kompis som är ute efter ett stall kommer ha hand om in & utsläpp. Foder och allt. Och personen som har djurförbud kommer inte ha nåt med hästarna att göra utan vill mer ha hjälp med att beta ner markerna osv.

Någon som vet om det går?

Onödiga kommentarer ignoreras.
 
Skrivs det ordentliga papper är ju den med djurförbud enbart som uthyrare av marker och har således inga djur.

Men kolla med länsstyrelsen.
 
Så vet jag det har fungerat på ett ställe. En person fick djurförbud.
Hen skrev över alla djur på en släkting. Och allt fortsätter i stort sett som förut. Myndigheterna säger att de inget kan göra eftersom personen inte äger djuren längre. Dessutom ska de inte längre vistas i det stallet. (fast varför ligger det färsk dynga på dyngstacken då?.....)

Så fråga länsstyrelsen men mitt stalltips är att det kommer att gå alldeles utmärkt.

Dvs så länge det är kopplat enbart till personen och det inte är byggnader och anläggning som ansetts olämpliga??
 
Vart nyfiken och började kolla lite på dom olika länsstyrelsernas hemsida.

"Länsstyrelsen kan även omhänderta djur om den som har djuren exempelvis inte följer ett eller flera förelägganden som myndigheten har meddelat, om djurhållaren är dömd för djurplågeri eller har ett djurförbud. I dylika fall behöver inte djuren vara utsatta för ett lidande vid omhändertagandet för att Länsstyrelsen ska få besluta om omhändertagande."

"
Ett djurförbud innebär att man inte får

  • äga djur
  • utfodra eller vattna djur
  • rasta djur
  • vårda eller sköta djur
  • arbeta med eller träna djur
  • transportera djur
  • ha ett faktiskt inflytande över hanteringen av djur.
En överlåtelse rent ägarmässigt till någon annan är inte tillräckligt. Däremot kan man umgås med någon som har djur och man får klappa djuren och så vidare. Om man ändå har hand om ett djur kan Länsstyrelsen omhänderta djuret, även om man inte äger det. Det kan också åtalsanmälas som ett brott mot djurskyddslagen. Om djurförbudet gäller ”tillsvidare” gäller det tills beslutet upphävs."


Du ville inte ja onödiga kommentarer så jag hoppar den personliga åsikten om det hela och skriver bara åsikt om det jag citerade från länsstyrelsens hemsida!

Jag hade nog varit försiktig från första början och tagit reda på varför det finns ett djurförbud. Och ha ett extremt tydligt kontrakt med ägaren av stallet som man kan vissa upp för länstyrelsen.
Länstyrelsen lär nog vara fort på plats om grannar ser att någon med djurförbud har hästar på gården igen...
men som sagt, det bästa tipset är att ringa länstyrelsen i rätt län och se vad dom säger :up:


Uppdatering: såg nu att andra hunnit förre med liknande svar.
 
Det bör inte vara ett problem om hela stallet ska hyras och hyresvärden inte har något med hästarna att göra. Viktigt att skriva papper och vill man vara lite proaktiv kan man ju kontakta Länsstyrelsen och förklara läget samt skicka in kopia på hyresavtalet.
 
Ska kontakta Länsstyrelsen under morgondagen, vi är väl informerade varför personen har djurförbud och vad som gick snett då jag känner en familjemedlem till personen som äger gården. Så jag tackar för era svar :)
 
Ska kontakta Länsstyrelsen under morgondagen, vi är väl informerade varför personen har djurförbud och vad som gick snett då jag känner en familjemedlem till personen som äger gården. Så jag tackar för era svar :)

Du har fått bra svar i tråden. Hoppas det blir bra för din kompis /dig själv om så skulle vara att det gäller din egen situation :)
 
Ni måste ju också kolla så att stallet är godkänt för att hålla hästar i. När någon får djurförbud är det ju vanligt att även utrymmena där djuren hålls har fel och brister.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 727
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 423
Senast: Smurfoff
·
Hemmet Jag planerar att flytta till Stockholm eller någonstans i närheten, tidigast den 1/12, och alternativet att hyra en omöblerad lägenhet...
Svar
1
· Visningar
355
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 550
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp