Hurtta storlekar

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare sussiloo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 5 567
S

sussiloo

Någon som har ett hurtta-täcke och som vet hur deras storlekar fungerar?

Rygglängden ska tydligen vara lite knepig har jag hört?

Är det bra täcken i övrigt?

Tack tack! :)

Sv: Hurtta storlekar

Täckerna är bra. Men storlekstabellerna är helt obegripliga. Fördelen är att de finns i olika modeller beroende på hur hunden är skapt, det är få andra täcken/overaller.

Dom har en ganska bra storlekstabell HÄR, täckena tror jag inte är så svåra att få i rätt storlek då det bara är rygglängden som ska vara rätt, däremot overallerna finns ju i flera storlekar på beroende på rygglängd, benläng osv. Vill man ha Hurtta till sin hund så skulle jag nog ändå åka till en återförsäljare i närheten och prova ut ett täcke/overall. Har ingen egen erfarenhet av Hurtta täcken/overaller men jag har sneglat ganska mycket på den vind och vattentäta fleeceoverallen.

Dom har en ganska bra storlekstabell HÄR, täckena tror jag inte är så svåra att få i rätt storlek då det bara är rygglängden som ska vara rätt, däremot overallerna finns ju i flera storlekar på beroende på rygglängd, benläng osv. Vill man ha Hurtta till sin hund så skulle jag nog ändå åka till en återförsäljare i närheten och prova ut ett täcke/overall. Har ingen egen erfarenhet av Hurtta täcken/overaller men jag har sneglat ganska mycket på den vind och vattentäta fleeceoverallen.

Jag har 2 Hurttatäcken.
För skojs skull jämförde jag med storlekstabellen.
För min ena hund anges maxstorleken till 55 och där har jag 65.
För den andra hunden anges maxstorleken till 70 och där har jag har 85.
Sen beror det ju på när man använder täcken. Jag sätter bara på dem när hundarna skall ligga i bilen under träningspass.
85-täcket är för stort för promenader då det skulle bli nerkissat (hanhund), men är bra i bilen.
Så det bästa är väl att ta sig till en affär och prova.

Ja men precis. Enligt tabellen på nätet så ska en pudel och ridgeback ha samma storlekar... Det verkar helt ologiskt. Rygglängden verkar inte heller stämma. Alltså ett täcke i stl 55 har inte rygglängden 55 cm...

Vill helst slippa dra med honom in i butiken men det får kanske bli så ändå. Kan ta med hans andra täcke in annars så får man iaf rätt rygglängd.

Samma med Back on Track, min hund har stl 49 cm (och då är det något för stort) fast hennes rygg är 53 cm. Hur går det ihop :confused:. Stört omöjligt att beställa hundtäcken över nätet..

Har en hurtas fleece overall som är vatten och vindtät. Kollade först storlek på internet och åkte sen och provade i affär och där stämde storleken med dom måtten som fanns på internet. Super bra overall! blev förvånad att jag hittade ett täcke som passade min jycke. Hitta overall/täcke till hund som inte har "normal proportioner" är inte de lättaste.. Så det är bra att det finns olika rygglängder samt olika bröstomkretsar och midjemått. Dock är overallen lite kort i benen (storleken är för dvärgtax) men bättre det än för långa så dom trampar ur benen..

Jag hade jätte problem att hitta rätt storlek.
Min hund har bredbog och stor rumpa och kort rygg.
Den storleken jag har nu sitter perfek över bog och rumpa men är för lång, kan inte knäppa sista kardborren. Då stänger jag in svansen =P
Men jag ville promt ha ett Hurrta täcke då jag var så nöjd förra året. Men ett år i stallet har byggt en massa muskler så förra årets täcke passa inte längre.
Deras kvalite är oslagbar. Tvätta mitt täcke flera gånger i veckan för hand när det var shitigt men såg endå nytt ut. Och upplever att min hund aldrig frös, Trots 20minus.
Så trots konstig måttabell så är det ett grymt bra overall som är värd alla pengar...

Beställde faktiskt ett nu, i samma storlek som på hans andra icke hurtta täcke.

Får se om det passar. Min har lång rygg och väldigt lätt i typen så då kanske det passar :p

Bara stl 60 är 60 cm så borde det funka. :)

Tack för svaren :)

På det täcket jag beställde stämde det inte alls.. Det va ungefär 1dm för långt trots att jag beställde mindre än rekomendationerna. Fick ha det till min andre hund som är betydligt större. Tycker dessutom att passformen är fruktansvärd. Alldeles för långa i magplattan om man har en hane, bensnörena är lika långa som på ett täcke till en b-ponny, märklig passform runt halsen, uppskurna över bogarna. Blir aldrig mer ett sånt. Behöll det av lathet.

/LL

Jag tycker Hurttas täcken är toppen! Men jag har en dvärgpinscher och jag kan inte få dem att passa :crazy:
Fast problemet jag har är att den remmen som man spänner runt magen går alldeles för långt bak. Den ligger på snoppen på honom, så är de på de flesta täckena...suck! Nån som känner igen sig?
Ska in och sy om ett hurtta nu :)

Det där ska vara ett ganska vanligt problem har jag hört, på alla täcken.... Jätteskumt att det är så. Jag återkommer när mitt täcke kommit, har också en hane. Han har ju ganska lång rygg så det borde funka tycker man.

Den storlekstabellen ska man nog inte gå efter, alltså vilka raser som har vilka storlekar. Den verkar helskum. Men stämde inte rygglängden heller?

Nej tyvärr stämde inga mått alls. Trots att jag beställde enligt ryggmått och valde storleken som rekomenderades så va det ca 10cm för långt. Tummen ner.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
803
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Rastgården/hundparken jag brukar besöka är i storlek av halvannan fotbollsplan. Men var för ett tag sedan till en större stad i...
Svar
13
· Visningar
945
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: TantAgda
·
Hundträning Jag tänkte börja träna specialsök lite på skoj med båda hundarna :) Sitter därför och är i begrepp att beställa dels bitar av röd Kong...
Svar
13
· Visningar
726
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Hopphästars munnar