Hur viktigt med fölkompis?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fijja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 544
Sv: Hur viktigt med fölkompis?

Jag tror också att man har en del att vinna på att låta tanterna, förlåt stona, lära känna varandra innan de ska mötas med varsitt föl.

Jag har aldrig haft problem vid ihopsläpp, möjligen beroende på att mitt ledarsto också är den i flocken som äääälskar föl mest av alla...

Släpp EJ in vallack till sto med föl :(
Våran arabvallack som var absolut lägst i rang jagade ifatt och sprang omkull fölet sedan stampade han av benet, han fortsatte sedan att jaga fölet som endast hade tre ben kvar, tills denne låg döende på marken.
Stoet och ett annat sto som gick i hagen hann inte göra ngt....

Fölet var tre veckor vid hopsläpp....

*KL*

Ang valack så ska man vara försiktig med valacker och små föl. Dels så kan mamman som tidigare varit bästa kompis med valacken bli väldigt annorlunda mot honom, och det finns en skaderisk. Sen så som flera skrivit kan en del valacker bete sig väldigt aggresivt mot stoet.

Having said that så det finns ett otal valacker som går med föl utan minsta problem. Men man ska tänka efter både en och tre gånger innan man släpper ihop.

Ang fölkompisar så INGET slår en jämnårig lekpolare, helst av samma kön. Dock anser jag att med rätt vuxna individer i flocken går det bra ändå. Men man ska vara medveten om att det är en skillnad mellan bra och idealt.

Min K gick med mamma tre första veckorna. Valacken gick i egen hage. Hade tänkt vänta tills fölet var lite äldre innan jag släppte ihop, men vid 3 veckors ålder var stoet så angelägen om att få komma in till valacken igen att det gick ut över fölet. Så de släpptes ihop. Jag känner min valack och han har gått med föl och unghästar förut. Även denna gång gick det utmärkt, han hade ända sen fölet fötts stått i boxen bredvid förresten.

I början släppte stoet dock honom inte nära fölet, och han accepterade det.

Valacken är vuxen, men är superb med unghästar och föl. Han är 'ung och yster' i sinnet än, och en utmärkt lekkompis till stoföl (hingstföl är han inte lika bra lekkompis till, däremot bra ordningspolis). Han leker gärna, samtidigt som han är mentor, stöd och ordningspolis.

Fölet gick dock med jämngamla föl när mamma var på hingsttationen, och man ser TYDLIGT vilken skillnad det är när föl leker med varandra, och när äldre + föl leker.

Hästen hade inga som helst problem med flockliv, hästspråk eller liknande som vuxen. Hon hade sessutom ett enormt stöd av valacken vid avvänjningen, som gick som en dans. Fungerade i alla flockkonstellationer och med alla kön från hon var liten tills hon var vuxen.

IDEALISKT skulle jag ha önskat henne en jämngammal lekkompis OCKSÅ, men jag skulle ändå velat behålla valacken i flocken, just för att han är så väldigt bra på att guida småttingar genom hästlivets mysterier.

Att däremot ha föl ensam med bara mamman anser jag är förkastligt, eller enbart ihop med äldre individer som inte är speciellt aktiva/lekkglada. Föl måste få leka och rasa, och det är lika viktigt att de går med hästar som milt men konsekvent sätter gränser, som att de får prova sina vingar, leka och rasa.

Hittar man ett sådant där guldkorn som tar hänsyn till att de är små men ändå sätter gränser och konsekvent men inte hårdare än det krävs talar om för dem hur man beter sig och hur man inte beter sig, så ska man hålla hårt i det.

/Alexandra - vars valack återigen har en liten en (åring) under sina vingars beskydd. Här är två bilder från fem timmar efter hopsläpp, studera den MYCKET nöjda blicken :love:
https://lagring.storegate.se/user/P...7-4a6c-a762-55be918517f0&Image=1237733&Size=1

https://lagring.storegate.se/user/P...7-4a6c-a762-55be918517f0&Image=1237732&Size=1

*kl*

Jag som har två ston (mor & dotter) som skulle kunna stå i samma box till och med om det behövdes, så bra funkar de ihop. Den äldre som är mamma till den yngre kommer få föl i mars, den yngre i juni. Hur hade ni löst det med att gå tillsammans?
Den yngre har aldrig haft föl medan den äldre haft 3 innan.

Jag funderar på att ha dem i varsin hage i mars när fölis är liten och sen är frågan om man ska släppa ut sto+föl med stoet som inte har fölat när de kan gå ute mer hela dagen...? Vad tror ni?

Sedan när andra stoet fölat tänkte jag att de kunde få gå i egen hage ett tag tills fölis vuxit till sig lite, och sen släppa ihop dem alla fyra i beteshage.. Vad tror ni om det?

Släpp EJ in vallack till sto med föl :(
Våran arabvallack som var absolut lägst i rang jagade ifatt och sprang omkull fölet sedan stampade han av benet, han fortsatte sedan att jaga fölet som endast hade tre ben kvar, tills denne låg döende på marken.
Stoet och ett annat sto som gick i hagen hann inte göra ngt....

Fölet var tre veckor vid hopsläpp....

Aaaaaghhhh :eek:, då blir det ABSOLUT ingen valack med på fölbetet. Vilken otroligt tråkig händelse:cry:

Tack för ditt svar och dina erfarenheter:bow:! Jag såg i ditt inlägg att du pratade om små föl, hur gamla bör de vara innan man vågar prova? För vår del handlar det om att vi släpper till vinterhagarna i slutet av september då fölisen bör vara ca 5 månader.

Min förra häst köpte jag som 2,5 åring och han (och hans jämnåriga kompis) blev mycket väl omhändertagna av den överiga valackflocken som turades om att vara barnvakt och leka med dem. Jag har däremot ingen erfarehet av föl och så efterlängtat som detta föl är vill jag absolut inte riskera något!

Jag anser nog att det kan vara minst lika illa att släppa ihop sto/föl med ett "fölsjukt" sto, som med en valack.:crazy:

ALLT måste göras med försiktighet.

Är det ett ungt osäkert fölsto du har så ska hon gå ensam med sitt föl en längre stund, ev ihop med andra ston som har föl vid sidan.

Ett äldre,bra fölsto försvarar sitt föl för nya individer, och klarar oftast det galant.
Att valacker skulle vara värre än ston har jag svårt att se, och ännu mindre har jag någon då¨lig erfarenhet av det.

Vad som däremot kan vara problem är att ha sto/föl samt ett mammigt fjolårsföl i samma grupp...det kan orsaka väldiga problem, det finns det många bevis för. det är inte längesedan ett fjolårsföl slog ihjäl det nya fölet i hagen här i närheten.:cry::crazy:

Stora hagar, BRA staket, och sunt förnuft är A o O vid ALLA ihopsläpp i nya hästgrupper.

Jag anser att det är viktigt, inte livsviktigt men ändock viktigt och något man som fölägare bör försöka lösa så långt det är möjligt.

När jag bestämde mig för att betäcka ena stoet förra året började jag direkt fundera på hur jag skulle lösa fölkompisproblemet då jag INTE ville ha mitt föl ensam med mamma.
Jag gjorde då en uppgörelse med en bekant att jag skulle köpa hennes föl och hon skulle då få ha stoet här under föltiden.
Sen blev inget som det skulle och när mitt föl föddes stod jag här mitt nya lilla hingstföl ensam. Min andrahandslösning var då att det skulle iväg någon annanstans med andra ston och föl men strax efter födseln visade det sig så att mamman inte ville ha sitt föl och under 10 dagar slet vi som djur för att lösa det, för att göra en lång historia kort ( den långa versionen finns i annan tråd) så fick han en amma.
Nu blev nästa problem att jag inte kunde köra iväg dem då ägaren till amman lämnat henne för att stå här. Så då började sökandet igen efter en fölkompis och efter mycket om och men blev jag ägare till ett till sto och hingstföl . perfekt! Tills det fölet innan ihopsläpp skadade sig och stod på ultuna i 2 veckor . Ordination boxvila efter hemgång och nu stod jag med 2 hingstföl ensamma på varsitt håll med sina mammor.

Min lilla knatte som är här hemma nu är således 3 mån och har bara gått med sin mamma och var understimlerad till tusen. Då han redan innan p.g.a uppnappning i en vecka var klängig blev han nu ännu klängare och tillslut odräglig. Gick man in i hagen blev man den roligaste lekkamraten och han drog sig inte för att klättra och bita på en, och det gjorde ont i hjärtat att behöva skälla på honom då jag så väl förstod hans frustration.

Till slut var situationen ohållbar och en paniklösning fick därför bli att vi förra helgen släppte ihop ammamamma och föl med mina 2
sto-åringar.
Det är ingen ultimat lösning men i brist på annat får det funka och min lilla kille blev överlycklig över leksällskapet.
Tjejerna var väl inte fullt lika roade men är rätt så tåliga och leker en del med honom och på bara en vecka ser jag en enorm skllnad i hans beteende gentemot oss. När vi går in till dem nu är han fortfarande lite på men inte i närheten av så rabiat som han var tidigare.
Tyvärr kan de ju bara gå så här ett par månader tills han blir könsmogen men planen är ju fortfarande att kunna ha mina 2 hingstföl ihop , går det inte vägen för den skadade så han måste tas bort då får jag försöka köpa ett billigt avvant hingstföl till hösten eftersom att ha honom utan leksällskap inte känns som ett alternativ.

tjejernaochintegrokr2.jpg

kenyaochintegrokr4.jpg

integroochkimbakr.jpg

integroochkimbakr2.jpg

allautslagnaochmaranvaktarkr-1.jpg

Tack alla som har svarat :)

Efter att ha läst på nu och lyssnat så känns det ganska viktigt för mej att fölet har en jämårig kompis. Jag har sådan tur att det kommer göra det! Men man kan ju aldrig veta. Mycket kan ju hända dom 11 månaderna såklart. Så kan vara bra att veta att fölet inte tar skada om den nu olyckligtvis skulle bli ensam. Vill inte gärna flytta mamma häst heller juaee :love:

*kl*

Uppdaterar!
Igår släppte vi ihop ston och föl igen efter att dom gått åtskiljda i en vecka. Gick utmärkt!!! Uppenbart behöver syrrans sto 2 veckors tillvänjning av nya flockmedlemmar...nu leker deras söner med varandra och har så kul så kul:banana:...+...båda stona turas om att ligga och vila och kopplar av så dom har verkligen nytta av varandra:bow:

UUUUUUNDERBAAAARA bilder!

Den sista särskilt: man blir trött av lek!

Vi fick ett hingstföl för ca. 3 månader sedan. Bekantas sto skulle föla ungefär samtidigt, så vi hade planer på att samarbeta med dem. Sorgligt nog kastade det stoet (ett hingstföl) och dog sedan troligen av skadorna som uppstod då det döda fölet drogs ut.

Jag löste kompisproblemet genom att köpa en tidigt född ponnyhingstunge (född i januari) som sällskap, avvand. Yngsta fölets mamma gillade honom inte först, men efter två veckor i hagarna bredvid varandra går de nu ihop och är en liten flock. Grabbarna leker och betar ihop, mamma tycker det är skönt att slippa ha odågan bitandes på henne hela tiden.

(För den som undrar så är inte ponnyn ett dugg hingstig, han är "bebis" och föltuggar mot stoet och "kulorna" har inte trillat ner än. Dessutom skulle han inte "nå upp" ändå.)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 069
Senast: Ketrawzc
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
861
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 037

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka