Sv: Hur viktigt med fölkompis?
*KL*
Ang valack så ska man vara försiktig med valacker och små föl. Dels så kan mamman som tidigare varit bästa kompis med valacken bli väldigt annorlunda mot honom, och det finns en skaderisk. Sen så som flera skrivit kan en del valacker bete sig väldigt aggresivt mot stoet.
Having said that så det finns ett otal valacker som går med föl utan minsta problem. Men man ska tänka efter både en och tre gånger innan man släpper ihop.
Ang fölkompisar så INGET slår en jämnårig lekpolare, helst av samma kön. Dock anser jag att med rätt vuxna individer i flocken går det bra ändå. Men man ska vara medveten om att det är en skillnad mellan bra och idealt.
Min K gick med mamma tre första veckorna. Valacken gick i egen hage. Hade tänkt vänta tills fölet var lite äldre innan jag släppte ihop, men vid 3 veckors ålder var stoet så angelägen om att få komma in till valacken igen att det gick ut över fölet. Så de släpptes ihop. Jag känner min valack och han har gått med föl och unghästar förut. Även denna gång gick det utmärkt, han hade ända sen fölet fötts stått i boxen bredvid förresten.
I början släppte stoet dock honom inte nära fölet, och han accepterade det.
Valacken är vuxen, men är superb med unghästar och föl. Han är 'ung och yster' i sinnet än, och en utmärkt lekkompis till stoföl (hingstföl är han inte lika bra lekkompis till, däremot bra ordningspolis). Han leker gärna, samtidigt som han är mentor, stöd och ordningspolis.
Fölet gick dock med jämngamla föl när mamma var på hingsttationen, och man ser TYDLIGT vilken skillnad det är när föl leker med varandra, och när äldre + föl leker.
Hästen hade inga som helst problem med flockliv, hästspråk eller liknande som vuxen. Hon hade sessutom ett enormt stöd av valacken vid avvänjningen, som gick som en dans. Fungerade i alla flockkonstellationer och med alla kön från hon var liten tills hon var vuxen.
IDEALISKT skulle jag ha önskat henne en jämngammal lekkompis OCKSÅ, men jag skulle ändå velat behålla valacken i flocken, just för att han är så väldigt bra på att guida småttingar genom hästlivets mysterier.
Att däremot ha föl ensam med bara mamman anser jag är förkastligt, eller enbart ihop med äldre individer som inte är speciellt aktiva/lekkglada. Föl måste få leka och rasa, och det är lika viktigt att de går med hästar som milt men konsekvent sätter gränser, som att de får prova sina vingar, leka och rasa.
Hittar man ett sådant där guldkorn som tar hänsyn till att de är små men ändå sätter gränser och konsekvent men inte hårdare än det krävs talar om för dem hur man beter sig och hur man inte beter sig, så ska man hålla hårt i det.
/Alexandra - vars valack återigen har en liten en (åring) under sina vingars beskydd. Här är två bilder från fem timmar efter hopsläpp, studera den MYCKET nöjda blicken
https://lagring.storegate.se/user/P...7-4a6c-a762-55be918517f0&Image=1237733&Size=1
https://lagring.storegate.se/user/P...7-4a6c-a762-55be918517f0&Image=1237732&Size=1