Hur viktigt med fölkompis?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fijja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 544

fijja

Trådstartare
Ja hur viktigt är det att det lilla fölet har jämnåriga att leka med?

Har hört lite olika bud! Förstår ju verkligen att det är att föredra, en kompis, men HUR viktigt är det för fölets utveckling osv.

Själv har jag sett till att den dag ett föl ploppar ut så finns det andra sto med föl/dräktiga ston så den har lekkompisar. Har ju sett vilken glädje dom sötingarna har av varandra.
Men alla kanske inte har den möjligheten?

Sv: Hur viktigt med fölkompis?

Många bekanta har bara ett sto och avlar på. Deras föl växer upp och blir helt normala hästar de också. Självklart är dock det optimala att fölungen kan få en eller helst flera kompisar att busa med, mamman har ju inte samma behov att röra sig.

Går det inte så är det dock bra om de kan gå med andra unghästar iaf betessäsongerna, så får de lek, bus och uppfostringsbehovet tillgodosett där.

Det finns en hel massa trådar om detta från tidigare säsonger.

Kolla dessa så får du en massa erfarenhet av olika personer.

Själv anser jag att det viktigaste ändå är attd e får gå i blandad flock som föl, sedan som ett o två åting att de få gå med lekkompisar, helst ifrån sina mammor.

Ok.. Anledningen till att jag undrade var att en i mitt stall tänkte flytta sitt sto och föl (när det föds i vår) om det inte skulle finnas fölisar i stallet att leka med. Nu kommer det nog finnas 4 bäbiisar (om allt går väl) så det behövdes inte iaf :D
Och hur underbart är det inte att se dom små knattarna leka :love:

Allt är ju en defineringsfråga och så även detta!! Som så många gånger förr slås jag av bukes tendens att hamna på svart eller vitt i frågor!!
Det är klart att "det bästa" och mest likt det naturliga för en fölunge är att gå i en flock med andra föl på xx hektar hage = stoor!! Men som Cyllene skriver det finns föl som växer upp "ensamma" och blir normala de också!!
Det är väl så att det ur en synvinkel underlättar att ha mycket kompisar för då får föl/unghäst leka av sig buset och orkar förmodligen lyssna bättre på inlärning/uppfostring - men ur en annan synvinkel: har du tuppen i hönsgården kanske det blir desto dj*vligare istället. Sen är ju akutskade risken större med flera fölungar men hållbarheten i längden ökar eftersom de stärker sig med lek.
Jag har gjort ett kalkylerat val att inte ha ensama fölungar!! Endera fler fölungar här hemma eller så skickas sto + föl på fölbete. Senare går de små på unghästlösdrift fram till hösten när de blir 2,5 år - endera här eller hos någon i grannskapet (vi är några i trakten som samarbetar).
En del tycker att det är bättre att stalla upp sina små direkt vid avvänjning för att kunna hantera och göra dem "pysselvana" så tidigt som möjligt.

Det är en smaksak antar jag!! Samt en fråga om vad man har för praktiska möjligheter och att göra det bästa möjliga utav det!!

Senast ändrad:

Min Spender var ensamt föl när han var liten. Han gick först med en flock hästar, sen var han två månader hemma hos mig med sin mamma då gick han med Loppan (nf,24år) O Dicke(shetland 8 år) favoriten var Loppan de lekte o hade kul ihop.

Nu när han är ett år så har jag lånat hem en liten shettis hingst till honom så de kan leka o ha det kul. Jag tror att det är viktigare att de har jämnårigt sällskap när de blir 1-2 år!

//millus

Men alla kanske inte har den möjligheten?

En fördel är ju att redan hösten innan stoet ska föla, titta sig omkring och kolla om det finns bete med flera ston och föl till året efter.:idea:

Har man fått hingstföl sen så kan det vara värt att lägga ner lite extra jobb på att hitta kompis.

AM

Ja, denna fråga är ju ganska viktig, många människor bagatelliserar den, men för mig så är det mkt viktigt att föl har kompisar.

Jag brukar jämföra det med oss människor....skulle vi låta våra barn vara ensamma och inte få leka med jämn åriga?
Nej.....är svaret vi har dagis, lekskola osv osv.

Likaså är det med hingstföl.....

Idealet är ju naturligtvis att man har jämnåriga fölkompisar och jag tycker det är viktigare för hingstungar än för ston.
Fast i verkligheten blir det inte alltid så som idealet önskar.

Jag har i flera år fått en av varje. De går ihop som föl, när de sen blir avvanda så får stofölen gå kvar i stoflocken - där det oftast finns ungston också. Hingstungarna får gå med var som finns här av hankön. Sen brukar jag oftast ha unghingstbete här på somrarna, med en liten flock ohängda smågrabbar.
Sällskap har de hela tiden och periodvis med jämnåriga.

Så där försöker jag ha det också...

Min erfarenhet är att även unghingstar mår bra av att vara i lite olika åldrar på betet, så att det liknar en "vild" hingstflock...utstött av ledarhingsten kanske:angel:
det låter lite flummigt kanske, men för oss har det varit mkt positivt att ha dom så gående.

Håller med om det där med en äldre ledare i hagen...
Hade i början av sommaren två ettåringar (welsh + shetland) och två tvååringar (russ + halvblod) i min lilla hingstflock. Efter midsommar kom min nya 15-åriga valack in i flocken och det blev genast stor skillnad på ordningen i hagen - trots att just den hästen kanske inte är den jag vill att de ska ha som förebild, men det är en annan fråga :angel:

Ja, denna fråga är ju ganska viktig, många människor bagatelliserar den, men för mig så är det mkt viktigt att föl har kompisar.

Jag brukar jämföra det med oss människor....skulle vi låta våra barn vara ensamma och inte få leka med jämn åriga?
Nej.....är svaret vi har dagis, lekskola osv osv.

Likaså är det med hingstföl.....
Sen finns det ston som aldrig i livet accepterar att fölet går ner till någon annan och ifall den envisas jagar livet ur det stackars stoet med föl vid sidan = extrem stor skaderisk!!!...:cool:...Har hänt här, trots nogrann planering och det såg ut att funka i början. Nu har jag delat hagen så att det går ett sto med föl på var sida och så får vi se om det går att släppa ihop dom senare igen...

Mitt sto med föl kommer gå hemma nästa år om allt går väl.
Men följande år för minstingen gå på unghästbete.

Sen finns det ston som aldrig i livet accepterar att fölet går ner till någon annan och ifall den envisas jagar livet ur det stackars stoet med föl vid sidan = extrem stor skaderisk!!!...:cool:...Har hänt här, trots nogrann planering och det såg ut att funka i början. Nu har jag delat hagen så att det går ett sto med föl på var sida och så får vi se om det går att släppa ihop dom senare igen...
Hur gamla är fölen?
Känner stona varandra sen tidigare?

Fölen är födda i slutet av maj i år och stona har fått gå på "tillvänjning" med varandra och det gick bra ända tills just mitt föl ville leka med det andra stoets föl...då brast det för mitt föls kära moder:cool:. Det andra stoet är undfallande och gör inga anspråk på nåt område alls utan håller sig i "skymundan" förutom ifall hennes unge drar iväg då...

Mitt föl och hans mor gick tidigare med min Welsh Cob-04 men hon måste gå på ett magrare bete nu då hon slutat växa så det blev lite rörigt i flockkonstelationerna här...

Det ser ut som om det kan gå att släppa stona tillsammans längre fram men just nu vågar vi inte försöka igen...Däremot kommer unghingstarna att gå tillsammans efter avskiljning hela vintern och våren...

Okej...
Många ston, ffa orutinerade, skyddar sina föl extremt de första veckorna, men är den född i maj så har ju den tiden passerats litegrann...
Förstår din tvekan.

Låter stoet fölungen leka på avstånd elelr håller hon den nära sig?

Fölet får gå iväg ensam utan problem, har fått göra så sedan första två veckorna passerat...fick leka med mitt ungsto utan att det störde modern det minsta...så hon är inte överbeskyddande så men se när han gick till de andra hästarna flög f*n i henne och hon blev som en furie, helt galen...

Vi är inte helt säkra men tror att detta är hennes första föl. Har accepterat att vi donat på med honom utan att hon blivit orolig, för övrigt...

Som glad avelsamatör har jag lite frågor att ställa. Om allt går bra kommer mitt föl ut i slutet av april, de får då gå själva första månaden men ska sedan släppas på bete.
1. Många här uppe väntar "senare" föl, d.v.s. som föds mitten juni- början juli. Är det värt skaderisken (förstafölerska och dominant) att annonsera efter fölstosällskap om sällskapet ska föla så sent? Har fölisarna någon glädje av varandra med så pass stort tidsglapp eller är det bättre att bara gå med valacken som sällskap?

2. Stoet går för nuvarande med en valack som är under i rang, förhoppningvis kan ev. fölsällskap bli kvar som åring på lösdrift hos oss (annars får jag annonsera el. ev. flytta). Jag har läst på danska motsvarigheten till Buke att man ska akta sig för att släppa ihop valacker med sto och föl. Är detta en skröna eller stämmer det verkligen? Om så borde det väl vara bättre att släppa ihop med en valack som är lägre i rang än stoet?

Har en fråga angående just fölsällskap,
Mitt sto ska få sitt första föl nästa sommar, mitten på maj är hon beräknad till. En bekant en bit bort får föl (dock 3:e för stoet) början på april, dessa ston känner inte varann.
Hennes häst går bra ihop med andra hästar, även min.
Just eftersom att vi tycker att det skulle vara kul för fölen med lekkompisar tänkte vi ha dom på bete tillsammansalltså bara dessa två ston med föl.

Är det väldigt vanligt att det blir bråk ?
Jag ser skräckscenariot framför mig att stona kivas och ngn råkar sparka av benet på ngt av fölen.
Vi tänkte låta dom gå i hagarna bredvid varann i ngn vecka först, just för att se om det finns några riktigt stora varningssignaler.

Är det för stor risk att släppa ihop dom (men det är väl ändå rätt vanligt att de går på fölbete tillsammans?)?
Vad ska jag tänka på innan ???

Jättetacksam för svar !
:confused::confused::confused:

Som i alla annan hantering med hästar så handlar det till stor del om att använda sitt sunda förnuft.

Att låta den yngsta fölisen vara några veckor iallfall innan ihopsläppande sker.

Att man låter de stå jämte varandra ngt dygn,ev inomhus i grannboxar, så att de kan nosa och bekanta sig innan man släpper dom i hage.

Att se till att man har en STOR hage,så att ev flykt av ngt sto ej är farligt.

Att man släpper dom på förmiddagen, och inte sent på kvällen, så det hinner "lugna ner" sig OM ngt skulle ske.

MEN min erfarenhet är att det till 99% fungerar bra om man bará går sakligt till väga.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
935
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 069
Senast: Ketrawzc
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
861
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 037

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat