Hur värme avges genom halsen?

Sv: Hur värme avges genom halsen?

Men det är ju först för en 10 år sen som man började att utveckla hästtäcket- produktutveckling med tanke på komfort, väderbeständighet o passform.

fleecefoder o bogveck håller ju redan på att tas bort från marknaden.
Det har sett ut som standartäcken sen Hedenhös.

Tänk förr när inga täcken var regntäta- fy vad jobbigt det var.:eek:

Håller bogveck på att tas bort från marknaden? :O Jag tycker det är jättevanligt. Det är väl bra för passformen?

Äsch, det blev alldeles för stressigt för "kallprat" idag - tyvärr!

Så ingen info från professionell person tyvärr...

Satt här och tittade på bilderna. Det är ju egentligen ganska självklart att hästen avger mer värme på halsen när den har täcke på sig. Täcket isolerar ju så den inte avger värme. Samma sak gäller ju på den andra bilden, pälsen isolerar där den är oklippt - mindre värme avges. [...]

Funderar ungefär som Jeps - tror att hästen med fördel använder halsen som "ventil" för att reglera värmen. Precis som på oss människor utvidgas blodkärlen nära huden, när hästen är för varm, för att avge mer värme. Således kan även värmeutsläppet minskas genom att kärlen dras samman och blodet skyddas längre in i musklerna. Täcker man halsen ger man alltså egentligen inte hästen någon chans att själv reglera sin värme... Infra-bilden på hästen utan halstäcke skulle kunna användas som bevismaterial för min tes ;)

Måste väl funka lika på pållarna, jag har aldrig haft "halsskott" som ju inte finns heller. Halsen fryser man ju sällan om även om det kan kännas dragigt om den ibland.
Då skulle ju våra pållar behöva mössa för där går väl mkt av våran värme ut:D
[/QUOTE]

Har du aldrig haft nackspärr? (det är ju vanligare än ryggskott) Det gör lika ont som ryggskott och värme om halsen hjälper definitivt.

Fast trots alla år med häst så visste jag inte att hästar kunde få ryggskott heller förrän för några år sedan...
Kanske mest en brist hos mig i och för sig. :smirk:

fast de fryser fortfarande inte om halsen bara för att vi människor tycker det drar kallt där.... :D

KL
här pratade vi om skakande hästar igår.

att folk tror att hästarna inte fryser, utan sätter igång värmesystemet.

skakningarna är inget som man gör medvetet- inte vi heller.
Det är kroppens eget försvar till att inte förfrysa sig. extremiteterna o utstående delar som näsa o öron.

Ja, det är ju ett känt faktum - både på djur och människa. När man skakar är det för att hålla värmen och att man gått nedanför "komforttemperaturgränsen".

Precis.
som axel säger så verkar det vara ett väldigt väletablerat missförstånd, att folk tror att de INTE fryser när de skakar.

Jag menar "halsskott". Hästens nacke har ju man, våran nacke, i många fall, skyddas ju av hår men halsen har vi ju under hakan och där har jag aldrig fått "halsskott".
Jag skiljer på hals och nacke:idea:

Då måste jag få passa på att vara lite näsvis då - bara för att det är en djuplodande tråd som måste analysera ALLT! :D

Men min häst som är snäll nog att "bara" ha manen på ena hållet då? Då är ju nacken kalla på andra sidan, snacka om olika varma muskler som potentiellt kan ställa till det - eller? ;)

Ja du! Jag har inte kommit såå långt i min analysering ännu:rofl:
Men jag har väl ändå en liten poäng i min tanke, eller:confused:

Jag försöker fundera på hur jag fryser mest själv, på framsidan av halsen eller i nacken - om jag nu bara skulle ha t ex en tjock tröja utan krage/halsduk på vintern.
Jo, nog är det värre där man inte har hår...

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker vi behöver en klipptråd! Det börjar ju bli dags och varje år så skapas det ju många trådar om klippa/inte klippa, hur klippa...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
49 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?
  • Bildtråd
  • Dressyrsnack nummer 18