Hur värme avges genom halsen?

Sv: Hur värme avges genom halsen?

Intressant! Precis något sådant jag var nyfiken på att se!
Nog ser man att halsen avger värme, men den är i alla fall något ljusare än övriga klippta partier.
Bilden med täcket var häftig, där ser man hur det strålar värme från den otäckade magen!

Är det ok om jag sparar bilderna för egen del?

Det enda jag har att tillföra denna diskution är att min extremt tunnhåriga och frusna häst fryset mycket mindre och är mjukare i musklerna då hon har sitt halstäcke på sig än med ett vanligt täcke.

KL

en annan tanke: hästar som inte bär halstäcke får mer päls på halsen än övriga kroppen. varför?

kl

JAG tycker att hästar ska få ha hals om det typ snöar och/eller regnar, fast jag har det jämt men iaf.
Känns som att många är emot halstäcken för att man inte hade det förr, men utveckligen går ju framåt.

kl

JAG tycker att hästar ska få ha hals om det typ snöar och/eller regnar, fast jag har det jämt men iaf.
Känns som att många är emot halstäcken för att man inte hade det förr, men utveckligen går ju framåt.

Om du tycker det är anledningen så verkar du ha missat typ hela diskussionen, som snarare rör sig om hur hästen fungerar rent biologiskt.

kl
Detta som Mackan påpekade i min tråd under Utrustning, att det skett olyckor (kvävning etc.) med halstäcken: Någon som har något att säga om detta? Är det bara en säkerhetsrisk med halstäcken om man missar att sätta fast dem ordentligt? (Eller för den delen om täcket är dåligt och halsen därav inte sitter fast ordentligt). Detta är ju en nog så viktig aspekt att väga in... sa hon som bestämt sig för att trots allt INTE köpa halstäcke, men nu blir osäker när jag läser era inlägg här... :rofl:

Är det ok om jag sparar bilderna för egen del?

Det får du gärna göra.

Nog ser man att halsen avger värme, men den är i alla fall något ljusare än övriga klippta partier.

Det kan ju bero på att resten av kroppen varit täckad, kameran mäter ju bara yttermperaturen, om jag låtit det gå längre tid mellan fotograferingen och täckesavtagningen kanske temperaturen hade varit jämn(are).

Kan bjuda på bild på ponny med halstäcke, också han klippt:
070301-01.jpg-for-web-LARGE.jpg

070301-02.jpg-for-web-LARGE.jpg

Oops! Busted! *snuskponny*:
angel:

Tack för vetenskapliga bilder:bow:

Min egen erfarenhet är att eftersom man klipper hela hästen o just halsen vill man inte ha långhårig, så gör halstäcket att det inte växer ut lika snabbt igen.

Om hästen sätter päls lokalt så torde den ju "frysa" där.

Har svårt att se det där med att den ha lite blodkärl i halsen. Alla vi som har stuckit hästarna vet att det är lättare att träffa ett blodkärl där- än i rumpan. Bilden borde överbevisa vem som helst.

Ett halstäcke är som ett extra heltäckande täcke. - Mackan! Vet att det bara "ska behövas ett":D
Jag har ju oxå magtäcke o fodrad längre stjärtlapp- vilket gör att det täcket håller för vilken temp. eller väderlek som helst= ett enda täcke, men komplett:banana:

Har t o m ridit med halstäcke vid stark kyla eller blåst-15. Hästen tycker då att det är behagligt o kan ridas som vanligt.

Senast ändrad:

Tack för bildtittarna!

Av dem att döma så skiljer det ju inte vidare på hur mycket värme som avges oberoende av vilken kroppsdel det är, så länge den är klippt.

Inga kommentarer om detta att halstäcken skulle vara en säkerhetsrisk? :bump:

Är det okej om även jag sparar bilderna?
Tycker detta är en mycker intressant tråd:idea:

Men Fragansia,
det bilderna med värmekamera visar är ju faktiskt snarare var hästen är VARM. Inte vart den släpper UT mest värme.

KL
Min häst har klippt hals vintertid, pälsen har aldrig vuxit ut snabbare där en ngn annanstans. Inte heller har den satt mer vinterpäls på halsen än ngn annanstans på kroppen.

Har svårt att se det där med att den ha lite blodkärl i halsen. Alla vi som har stuckit hästarna vet att det är lättare att träffa ett blodkärl där- än i rumpan. Bilden borde överbevisa vem som helst.

Men det är väl inte särskilt konstigt? rumpan har ju en otrolig massa fett och muskel lager som man ska igenom för att hitta ett blodkärl!

KL

en annan tanke: hästar som inte bär halstäcke får mer päls på halsen än övriga kroppen. varför?

Jag måste delvis hålla med Centaur. Nu har jag inte halstäcke regelmässigt så jag kan inte uttala mig om det gör skillnad.

Men när de går täckade med vanligt täcke utan hals, så iaf mina sätter mer, eller iaf ulligare/tjockare päls på halsen än på kroppen. Brukar dock jämna ut sig till jul ungefär, är som tydligast just vid pälssättning.

Sant! Visst är pälsen ulligare på hals och t ex mage/buk. Min har t ex väldigt ullig päls i nacken och där finns ju mängder av känsliga nervtrådar och små finmuskler till öronens spelande.

Kanske ligger något i det!

det gör båda mina och samtliga andra hästar som jag haft hand om. dvs runt 10 stk av olika raser, från fullblod till kallblod.

kanske inte märks lika mkt om man klipper sent som du gör... men med oklippta någorlunda tunnpälsade hästar är det stor skillnad! ser redan nu på min att han fått mer päls på halsen, så jag får ta fram halstäcke nu annars måste jag klippa... :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker vi behöver en klipptråd! Det börjar ju bli dags och varje år så skapas det ju många trådar om klippa/inte klippa, hur klippa...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
49 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka