Hur värme avges genom halsen?

Fredag

Trådstartare
Med anledning av en annan tråd i Utrustning som handlar om halstäcken dök följande frågeställning upp i mitt huvud.

En allmän fråga till alla er som säger att hästen inte släpper nämnvärt med värme genom halsen.
Jag säger inte emot, men försöker förstå. :)

Jag som människa svettas mest på huvud (hårbotten!), hals och bål. Armar och ben svettas jag minimalt på vid hårt arbete. Bortse från de delar där man får friktionsvärme.
Jag tolkar det som att jag svettas som mest på de platser där jag släpper ut mkt värme. Därav bärandet av mössa, halsduk och tjock jacka på vintern. Men möjligtvis kan jag vara utan långkalsonger eftersom benen är mindre känsliga.

Till hästen då!
Hästar svettas mest på hals, bog, flanker och lår (har jag glömt ngt?). Är det då inte där de släpper mest värme och borde behöva skydd för? T ex halsen innehåller ju stora halspulsådern.

Försöker bara resonera logiskt här. Referera gärna till någon skriven undersökning om någon har!

Sv: Hur värme avges genom halsen?

Jag vet ingeting om hurvida hästen förlorar värme eller inte på halsen. Men det som är viktigast att skydda från kyla på hästen är ju rygg och länd där dem svettas minimalt. Så tror inte din teori håller. Eller?

Skicka ett PM till Mackan!
Hon har en täckesstudie som Strömsholm har gjort.
...letat febrilt på min hårddisk men kan inte hitta den just nu...

Nja, både och kanske.

Länd och rygg ska skyddas för att de innehåller stora muskler som är känsliga och utsatta - väl? Inte för att kroppen fryser just där?

Det har som sagt gjort studier på det där. Kommer inte ihåg riktigt men jag har för mig att det är pga att det är så liten yta dvs lite hud på halsen. Jämför tex med hela ryggen eller hela sidan på hästen. Där är det mycket hud.

Man svettas där det finns svettkörtlar.

Mvh

Tora

Mkt kortfattat så är hästens värmemotstånd sammansatt av värmemotstånd i vävnaden, pälsen och ett övergångsmotstånd till luft. Hästen kan ändra värmemotståndet i den yttre vävnaden genom att dra ihop och vidga blodkärlen och därmed ändra blodflödet.
Halsen har nästan inga blodkärl över huvud taget, varför det varken utsöndras eller absorberas särskilt mkt värme den vägen över huvud taget.

det finns en studie från SLU som sagt, tror den ligger på deras hemsida, annars går det bra att pm:a med mail address, om ngn är intresserad.

Fredag: partier med mkt muskler = partier med mkt blodgenomströmning och blodkärl ja. Så det är inte musklerna i sig som ska skyddas, utan det ligger mkt blodkärl som återigen påverkar hästens förmåga att hålla värmen just i de områdena.

Senast ändrad:

Ok, du har bra förklaringar som jag kan hålla med om/förstår.

Men halsen har ju också en rätt kraftfull muskel, hur kommer det sig att den har så få blodkärl?

Ok, du har bra förklaringar som jag kan hålla med om/förstår.

Men halsen har ju också en rätt kraftfull muskel, hur kommer det sig att den har så få blodkärl?

Hehe, jag är smickrad att du anförtror mig en sån avancerad fråga :rofl:- dock så är jag ingen expert så att jag kan svara på den faktiskt! Rent gissningsmässigt tror jag inte halsmuskeln i sig är så prominent, halsen består mest av fettvävnad och hud.

Senast ändrad:

Jag har läst era inlägg och fattar inte så mkt av den :crazy: men jag har ju då själv problem med återkommande ryggskott och sjukgymnasten har sagt till mej att jag får inte bli kall om min rygg utan ska hålla den varm just för att jag ska kunna ha en bra blodtillförsel och det syresätter ju musklern så att dom ej blir hårda och låser sig, igen!
Måste väl funka lika på pållarna, jag har aldrig haft "halsskott" som ju inte finns heller. Halsen fryser man ju sällan om även om det kan kännas dragigt om den ibland.
Då skulle ju våra pållar behöva mössa för där går väl mkt av våran värme ut:D

Måste väl funka lika på pållarna, jag har aldrig haft "halsskott" som ju inte finns heller. Halsen fryser man ju sällan om även om det kan kännas dragigt om den ibland.
Då skulle ju våra pållar behöva mössa för där går väl mkt av våran värme ut:D

Men det har jag haft flera gånger, haft halsskott alltså! Eller snarare nackspärr. ;)
Kommer oftast från snabb och häftig rörelse åt sidan med huvudet, med stel nacke från början.

Nä, man ska kanske inte jämföra kropparna i det här avseendet...

Men jag är ändå nyfiken på varför hästar inte släpper värme genom halsen. Mindre blodkärl där - ok. Men varför har halsmuskeln så få blodkärl? Eller är verkligen halsmuskeln en sån "liten och klen" muskel i sammanhanget?

Ingen anatomikunnig som tittar in? Peter Lundin? :bump:

Jag skulle också vilja ha en mera antatomisk förklaring, gärna med bilder. Blodkärl måste det ju finnas i tillräcklig mängd att försörja alla cellerna med näring.
Jag har läst på flera oberoende platser att hästen inte avger mycket värme genom halsen, men hur det hänger ihop i detalj har jag inte fått beskrivet.

I höst har jag gjort en intressant iaktagelse, min häst är varmare av ett 100gs täcke med halvhals än med ett 150gs täcke utan halvhals. Är precis som att halvhalsen stänger in värmen eller bara det att den skyddar högre upp som ger en varmare häst.

Jo, visst är det onekligen skönare med kragen på jackan än utan när man är frusen...?
Fast det var ju det där med att inte jämföra äpplen och päron (folk o fä). :smirk:

Visst är det intressant ändå?

*KL*

Även jag har spekulerat. Och man KYLER ju hästar ganska effektivt genom att hälla vatten över halsen på dem. Månde därför det tycks (för mina hästar, helt ovetenskapligt) göra skillnad med hals just när det är nederbörd och kring nollan och blåst. Att det då (som ju är min teori) förhindrar avkylning?

Men att så länge det inte är den mer extrema avkylning som blir i de lägena, så gör det i princip varken från eller till att försöka 'värma halsen'?

För om man spekulerar mer, så inte ens min fruuusna valack, har ju minsta problem att alldeles nyklippt gå ut mitt i vintern i vanligt täcke (utan hals). Däremot om man snor hela täcket för honom fryser han givetvis.

Så jag står fortfarande på 'de:s' sida som anser att värmeförlust via halsen vid hagvistelse är försumbar ens vid sträng kyla. Däremot vid 'skitväder' (beskrivet ovan) hävdar jag med en dåres envishet att hals GÖR skillnad.

Mmm, nackspärr kan man få men om man jämför häst och människa där så har ju dom sin man i nacken, kan inte den skydda lite?
Jag är varken för eller emot halstäcke, tycker som du Fredag att det är en intressant tanke:idea:

men dom svettas ju mest på halsen- alltså utsöndrar värme(?) där och då borde det ju bli varmare om man har täcke på där. De svettas ju inte där om man klipper dem där?

Det var ju precis ett av mina inledningspåståenden! Fast ngn sa att man svettas där man har svettkörtlar, men i min värld svettas jag på de kroppsdelar som är mkt varma.

fast du svettas först där du har svettkörtlar, tex armhålan.
Sen när du är varm överallt börjar kroppen släppa ut på andra konstiga ställen, tex underarmen.

Helt rätt! Jag kan t o m svettas på skenbenen ibland om jag är högt i kondition och kör ett hårt pass.
Men det normala är väl ändå att svettas mest på bål och huvud, där jag upplever att man släpper mest värme? Förutom platser där man har friktion då.

Så här ser iaf min häst ut fotograferad med värmekamera en kall vinterdag i mars:

Ute med täcke:
070301-03.jpg-for-web-LARGE.jpg

Inne i stallgången (hon är klippt som ni ser!)
070301-10.jpg-for-web-LARGE.jpg

070301-13.jpg-for-web-LARGE.jpg

070301-15.jpg-for-web-LARGE.jpg

Det är alltså yttemperaturen som mäts...

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker vi behöver en klipptråd! Det börjar ju bli dags och varje år så skapas det ju många trådar om klippa/inte klippa, hur klippa...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
49 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka