Hur väjer jag rätt hingst..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nocki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 126

nocki

Trådstartare
Jag sitter här och funderar på vilken hingst jag ska ta till min lilla tjej...efter Bellini- utrillo ca 158 hög och ädel. En ok allround häst, anledningen till att jag vill ha föl på henne är att vi nått våra mål efter 10 år ihop + att jag önskar mig en ny häst och gärna då en från just henne.
Min andra häst Holiday Prince - Tiger boy ska jag betäcka med poetic justice, ingen tvekan!

Men mitt halvblod, det är en klurig fråga... 25% fullblod redan och jag vill ju ha lite större häst, en med hoppblod. Snälla äar den någon som vet hur Bellini är som morfar?

Sv: Hur väjer jag rätt hingst..

Quite Easy kanske? Han är en trevlig hingst som jag tror skulle kunna passa ditt lilla sto. Finns att se på http://flyinge.se/

Quite Easy är en maskulin och harmoniskt byggd hingst med ett vackert huvud. Hans avkommor präglas av en enhetligt lätt ridhästmodell, som har osedvanligt goda rörelser, speciellt i galopp. Quite Easy kan användas till flesta ston för produktion av sporthästar med tonvikt på hoppning. Han bör passa särskilt bra till ston, där man vill förbättra en svag/lång överlinje. Vi rekom-menderar honom icke till kortlinjerade ston.

Ditt sto är ju mer dressyrstammat än hoppstammat men om det är hoppning du är intresserad av så skulle jag lagt på en dressyrhäst som hoppar bra.

Du skriver ju att du gör avkomman till dig själv men om det händer något och du måste/vill sälja så lär en ren dressyr stammad häst vara mer lätt såld än en hopp-hingst/dressyrsto - blandning tror jag.
Men som sagt du gör ju den till dig själv så vi utgår ifrån det.

Men jag skulle ändå vilja lägga en hopphingst som rör sig bra iom Bellini :angel:
Nobel är ett spontant förslag, han är lite större gått både höga klasser i dressyr o hopp.
Finns en dansk hingst som heter Crelido också som gått mycket bra i både hopp o dressyr. Cortez med söner kan också vara ett alternativ.

Enklast är att du försöker göra en objektiv bedömmning på henne, finns bra böcker på bibblan att låna om exteriör tex, spalta upp hennes fördelar och nackdelar, exteriör, psyke, gång, hoppteknik etc.
Sen letar du upp hingstar som har samma fördelar men inte samma nackdelar... Då får du en handfull med hingstar som passar stoet, sen får du slå ut en efter en på betäckningssätt, pris etc sen måste du självklart välja en hingst som DU gillar :)

Jag valde Cairo 869 till mitt dressyrstammade sto. Han är en godkänd hingst efter Cortez. Detta var dock hans sista säsong som avleshingst tror jag.

Han har dock en halvbror sedan som heter Aerline H som även han är en multitalang. Det blir Aerline H för min del nästa år.

Kanske är Aerline H ett bra alternativ till dig?

Oj, vart har du hört att det är Cairos sista säsong ? Han har ju knappt kommit tillbaka till Sverige !

nej aldrig Aerline till mina ston :eek:

Men gissar att det skulle vara till TS.. :)

Chess finns ju också, han är väl mest meriterad av de 3 söner som finns via semin?
Cortez själv (och Corrado?) är tillgängliga via fryst..

Senast ändrad:

jo men hon är ju redan super lätt i modellen... kan ju bli en ännu lättare... då blir det en stor ponny:crazy:

belli ni fick 9 på hoppning.. så han kunde hoppa han också, jag har startat min lilla i 120, men inte mer då hon inte räcker till i kombinationer:(
hon går msv dressyrmen bara startad La pga mitt ointresse... vi får se vad det blir cardento lockar...

Cairo 869 kommer att finnas till avel 2007 nere i Skåne men då förmodligen på Naturlig betäckning.

Corlensky G eller Lasandos kanske? Tycker annars att ditt eget förslag om Cardento låter bra!

Liknande trådar

C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 798
Senast: athena
·
V
Avel Snälla upplys en mindre kunnig, tas denna aspekt övht med i bedömning av godkända hingstar? Hur ska man veta vad man ska välja för...
Svar
17
· Visningar
1 183
Senast: MoQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10