Hur värmer man upp en manege

vinkelina

Trådstartare
vissa har ju lyxen med tillgång på uppvärmd manege vintertid (drömmer om det någon dag)

Men funderar HUR värmer man upp en manege så effektiv och billigt som möjligt, direkt el känns ju rätt dyrt :p (nej var inte seriös på den)

Bergvärme, förbränningsanläggning, oljepanna.... Jag har aldrig varit inne i en varm manege så har inte kunnat studera. Men blev nyfiken
 
Just exakt hur man löser det tekniskt vet jag inte, men i stallet för Järvsöfaksen bor så har de lagt slingor i golvet under gödselstacken, den värmer både stall, sadelkammare och fikarum väldigt effektivt.
De berättade om det när vi var där, men det var några år sen så jag minns inte detaljerna. Kontentan var iaf att det var väldigt billigt och de var väldigt nöjda :)
 
vissa har ju lyxen med tillgång på uppvärmd manege vintertid (drömmer om det någon dag)

Men funderar HUR värmer man upp en manege så effektiv och billigt som möjligt, direkt el känns ju rätt dyrt :p (nej var inte seriös på den)

Bergvärme, förbränningsanläggning, oljepanna.... Jag har aldrig varit inne i en varm manege så har inte kunnat studera. Men blev nyfiken
Dom manegerna som varit "varma" under vinterna har alla varit isolerade maneger. Dom har inte varit varma på det sättet att man kan gå i t-shirt direkt men dom har inte haft den där bitande iskalla råa kylan som många maneger har annars. Dock är min erfarenhet och åsikt att en varm manege på vintertid inte är särskilt bra. Mycket för att jag dels inte klippte min häst, han hade kort men väldigt tät vinterpäls så han blev ju dyngsvettig i isolerade varma maneger. Sen också för att jag inte riktigt fixade alla klädombyten, hade ju varma lager på lager ute och skulle man då rida inne så flöt ju jag med bort i svett.

Däremot så kan man ju ha såndär infravärme på ett ställe för tex instruktörer eller så, folk som tittar på.
 
Dom manegerna som varit "varma" under vinterna har alla varit isolerade maneger. Dom har inte varit varma på det sättet att man kan gå i t-shirt direkt men dom har inte haft den där bitande iskalla råa kylan som många maneger har annars. Dock är min erfarenhet och åsikt att en varm manege på vintertid inte är särskilt bra. Mycket för att jag dels inte klippte min häst, han hade kort men väldigt tät vinterpäls så han blev ju dyngsvettig i isolerade varma maneger. Sen också för att jag inte riktigt fixade alla klädombyten, hade ju varma lager på lager ute och skulle man då rida inne så flöt ju jag med bort i svett.

Däremot så kan man ju ha såndär infravärme på ett ställe för tex instruktörer eller så, folk som tittar på.

Jo, vet att man kan isolera. Men nu var jag nyfiken på hur man värmer upp en manege
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 425
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 499
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 334
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 195
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp