Hur stärker man hästens hovar?

NightShade

Trådstartare
Hej. Nu är det så att min pålle igår fick en tappsko på hö bak. Inga skador på själva hoven utan den var "hovformad och fin". Han har sedan innan inte den bästa hovkvalitén men jag bedömde att han ändå skulle få gå ut i hagen i vanlig ordning då han går på ängesmark nu iväntan på hovis som kommer imorgon. Ser nu när jag tar in han att den igår så fina hoven nu är ett minne blott då den har flikat upp ordentligt... Kan man på något vis stärka hovarna så de inte trasas sönder så mkt vid framtida förhoppningsvis icke existerande tappskor? Han har sedan tidigare en välbalanserad foderstat. Nu vet jag inte ens om det går att slå på skon imorgon *suck*. Tack och lov är han inte halt. Man går väl glädja sig åt det lilla.

Mvh Carro

Sv: Hur stärker man hästens hovar?

En i stallet har boots att sätta på vid tappsko. In innerdel som skyddar mot skav och smuts och en ytterdel. Verkar fungera bra.
Jag slår på mina tappskor innan hoven är trasig - det fungerar också bra.

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 418
Senast: kryddan
·
Hästvård För en vecka sen kom min nya häst hit, med en trasig hov, som jag inte trodde var så farligt från början...dock började han svullna upp...
Svar
13
· Visningar
3 320
Senast: Styltan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?
  • Bildtråd