hur skulle ni ha handlat?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare nilemarindy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 5 633
Sv: hur skulle ni ha handlat?

Jag vet inte vad det är för svar ni är ute efter

Jag har sagt att om hästen har ont ska den tas bort, har den inte ont så finns det ingen anledning o göra det

Du förstår ju inte vad jag menar..! Ignorera alla andra inlägg så skriver jag igen.

Du kommer till hagen, ser att hästen ligger ner.
Du går fram till hästen och märker att hon inte har nån lust att ställa sej upp. Hon andas konstigt och ansträngt. Självklart är det första du tänker "jag måste få upp hästen så hon kan andas normalt igen"
Och då ställer ni henne givetvis upp, hästen börjar anads normalt igen, skönt tänker du. Helt plötsligt Galopperar hon iväg på tre ben och väldigt svullen has. Vetrenär tänker du då.
Vetrenären kommer dit och känner på henne. hon säjer att "hästen har inte ont när den står stil, (kommer inte ihåg varför hjärnsläpp) men säjer att senan kan vara av. Vetrenären säjer också att hästen kommer inte kunna bli något mer än promenad häst (som hon var tidigare också). Hon ger henne smärtstillande och frågar "ska jag ta bort henne?, eller kör ni ner henne till djursjukhuset?"
Vad hade du valt att göra?
detta är sista gången jag berättar för dej nu.

jag vet inte om jag skulle vågat utsätta hästen för den prövning en 6 timmars lång resa i transport kan vara. Antingen hade jag tagit bort hästen alt försökt få dit en hästambulans.Du skriver att hästen inte har ont när den står stilla men att ni var tvugna att hjälpa den upp ur liggande läge. Vad skulle då hända hästen om ni var tvugna att nödbromsa snabbt och hästen tappar balansen. Det är sådana faror man aldrig kan räkna bort när man kör i trafiken.

Det är svårt att säja till hästen att, lilla du, det kommer kanske göra skitont under transporten och sen måste du stå inne i 4 v men om du har tur så blir du frisk igen.

Jag är tveksam att jag skulle kört en häst i vanlig transport om veterinären sagt att senan kunde vara av.

hjälper du inte hästen upp när den loigger ner dör den. hästar kan bara ligga ner korta perioder för dom är så tunga ....anledningen till den 6 timmars långa perioden var för att vi körde i 40-50 kilometer i timmer efterssom vi inte skulle behöva tvärbromsa och för att hon inte skulle flytta sig så mycke i transporten i kurvor:)
det är svårt att säga till hästan att, "lilla du. jag vill inte köra dej till djursjukhuset fast du har fått både smärtstillande och lugnande ifall du får stå inne i 4 veckor. jag älskar dig men vill inte ge dej en chans"

Jag förstår vad du menar. Men det är ju så att du skrev att hästen skadade sig för 4 veckor sedan o nu först frågar du om hur man hade agerat. Hade min häst varit såpass skadad att veterinären tyckte att man borde ta bort den, istället för att utsätta den för en 6 timmar lång resa till klinik så hade jag valt o ta bort den. Är då skadan av sådan art att man kan rädda hästen o att den inte plågas av en resa så hade ju jag kanske chansat, MEN endast om det skulle vara smärtfritt för hästen, den ska inte utsättas för onödigt lidande.

ja det hände för typ två mån sen. men det spelar ju ingen roll eftersom Ts frågar hur du hade handlat i den situationen. Tror ts är ganska medveten om hur hon handlade, men det spelar ju ingen roll. hon undrade hur ni hade handlat och varför, vilket du säjer att du förstår.

Utan någon som helst tvekan så hade jag avlivat hästen!

Kicki :)

ja det hände för typ två mån sen. men det spelar ju ingen roll eftersom Ts frågar hur du hade handlat i den situationen. Tror ts är ganska medveten om hur hon handlade, men det spelar ju ingen roll. hon undrade hur ni hade handlat och varför, vilket du säjer att du förstår.

Det spelar ju en himla roll om det ska dras upp hur det gick sen som 'motargument' när folk svara hur de skulle gjort baserat på första infon du gav?

Det spelar ju en himla roll om det ska dras upp hur det gick sen som 'motargument' när folk svara hur de skulle gjort baserat på första infon du gav?

Vilket första inlägg menar du`??? Jag är inte TS.
jag har skrivit ca 10 inlägg och försökt få folk att första poengen med tråden, folk verkade inte förstå det. citera gärna.

Är väl rätt uppenbart om man läser ts första inlägg, så varför behöver det motiveras!? Så baserat på den infon. så skulle jag ha avlivat hästen om den var min.

Kicki :)

jag har skrivit ca 10 inlägg och försökt få folk att första poengen med tråden, folk verkade inte förstå det. citera gärna.

Tycker mest du försöker ¨få folk att inte vilja avliva hästen...

Otroligt luddig tråd, ena stunden en månad sen hästen skadades, sen två, ena stunden 2 veckors boxvila sen 4. Och först är senan av, sen inte! Eftersom tråden är gjord för några dagar sen borde TS vara mer uppdaterad om sin häst och dennes skada tycker jag.

Och låt TS prata för sig själv.

Tycker mest att jag försöker förklara situationen för dom som inte förstår.
Det spelar ju ingen roll om Ts vet hur det blev nu, skadan kan fått hände för tre år sedan om den vill, hon undrar ju fortfarande bara vad ni skulle ha gjort när ni stod där i hagen.
Eftersom att det var jag som stannade kvar med vetrenären är det jag som vet vad den sa, därför det blev lite luddigt.

Förstår heller inte varför alla skriver så otrevligt.

Tycker mest du försöker ¨få folk att inte vilja avliva hästen...

Otroligt luddig tråd, ena stunden en månad sen hästen skadades, sen två, ena stunden 2 veckors boxvila sen 4. Och först är senan av, sen inte! Eftersom tråden är gjord för några dagar sen borde TS vara mer uppdaterad om sin häst och dennes skada tycker jag.

Och låt TS prata för sig själv.

som rubriken lyder.hur skulle ni ha handlat?
ni hittar hästen io hagen med andningssvårigheter, ni försöker få upp hästen, detta tar ett tag men lyckas slita upp huvet på henne så hon kan andas igen.själklart fattar man att något är fel med hästen då hon vägrar resa sig. ni börja ringa runt till föräldrar och vetrinärer som ni inte får svar av. ni ringer djursjukhuset i kalmar som har stängt. föräldrar kommer ,ni fortsätter ringa vet. pappan får upp hästen. får tag på vet. ser hästens halta ben och tror genast det är brutet.får ÄNTLIGEN tag på vet typ 3 timmar senare. hon kommer och meddelar oss att hästens ben inte är brutet. men att en sena förmodligen är av. (hon var inte säker då man måste kolla med ultraljud som ni säkert vet) hon gav oss alternativet att antingen avliva hästen eller köra ner till skåne. hon gav hästen smärtstillande och lugnande. gjorde klart för oss att vanlig transport vorre bäst (kvittade tydligen om det var öppning fram vilket vi trodde var bättre). så till saken hade ni kört?

Jag som troligen de flesta hade avlivat utifrån den information som finns i första inlägget, svamlet i de andra inläggen hör inte ihop med svamlet i första utan hade lika gärna kunnat varit två separata fall. Så ja, jag hade aldrig utsatt min häst för lidandet om prognosen varit så illa som det framgår av första inlägget.

Min första häst nödslaktades i sommarhagen och veterinären gav mig alternativet att transportera henne till klinik, då det aldrig var något alternativ för mig så fick hon slippa ifrån sina plågor och vid obduktionen senare visade det sig att allt annat hade varit kvalificerat djurplågeri. Hon hittades liggande i hagen och under den tid jag satt hos henne reste hon sig själv ett par ggr, kunde inte stödja på ena frambenet, hade plågad andhämtning och led svårt. Obduktionsresultatet var brutet kotben = avlivning, så att utsätta henne för en transport hade inte gjort någon annan skillnad än att förlänga lidandet för oss båda.

Sorry, men det är sjukt förvirrande när du skriver i TS ställe.

Men du kommer med en massa förklaringar och utvecklingar och tar med info som inte fanns i första inlägget, och det var ju första inlägget vi skulle ta ställning till. Om vi hittat hästen i det skicket i hagen, hade vi transporterat den till kliniken eller tagit bort. Resten är helt oväsentligt.

okej så ditt svar är alltså Jag hade tagit bort den eller kört den te djursjukhuset.
Jo vet, klantigt, mitt fel. jag är duktig på att göra folk förvirrade :)

Jag hade kört den till djursjukhuset för att få en prognos där. Känns som det är lite säkrare med en bedömning därifrån.

*kl*

Jag hade nog agerat olika beroende på vilken häst det hade handlat om.

Hade det handlat om vårt fbl - utan tvekan hade jag avlivat pga div. omständigheter som gör det mer eller mindre omöjligt med en konvalecens med henne.

Hade det handlat om ngn utav mina andra,så hade jag nog förhört mig noga om situationen och sen även försökt ringa Ultuna/Strömsholm för en telefonkonsultation men fortfarande med veterinären på plats hemmavid.
Jag hade inte accepterat en så pass luddig diagnos som ursprungsinlägget beskrivs så därför hade jag nog begärt mer info innan ev. beslut.

Jag skulle nog ha tagit bort henne. eftersom att det tar så långt tid och det måste ju göra riktigt ont och svårt att gå.. och om den ändå bara kommer att kuna gå i en hage och skrota så asså är det värt det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka