hur skulle ni ha handlat?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare nilemarindy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 5 633
Sv: hur skulle ni ha handlat?

Vet en häst som senan gick av på. Hon fick stå i box i 7 månader.
Efter det gick senan av igen, hon fick stå i 7 månader till. Sen betäckte dom henne.

Jag skulle skulle inte låtit hästen lida, hade tagit bort den.

oj:( det var däremot fel:(hur gick betäckningen?

Först ber vi snällt moideratorn att flytta tråden till rätt forum :)

Min åsikt är att en hästs liv är högt värderat,som en kompis eller en familjemedlem. Skulle aldrig få för mej att avliva en häst (men jag har ju iof tillgångar till pengar i sånahära fall.)i hennes situation. Hästen i fråga hade smärtstillande och kände ingeting ner till helsingborg, eftersom att när senan låg i "rätt" läge när hon stod rakt gjorde det ju inte ont.
Förstår dock folk som avlivar djuren pga smärta, men anser att då ska man vara säker på att den aldrig blir bra igen eller att den har ont hela tiden.

vetrenären gav henne lugnande+smärstillande. och gjorde klart för oss att hon aldrig skulle bli redig igen då hon trodde senan släppt (vilket den gjort) hon gav oss rådet att antingen avliva henne eller köra ner till skåne. så vi körde. 6-7 tmmar tog det (brukar ta tre. )där konstaterades att senan lossnat.

såhär skrev du innan. är senan bara uttänjd handlar det om en helt annan skada. att hon inte haltar handlar dock säkert om att hon har fått smärtstillande, det betyder inte att skadan inte gör ont. prata med din vet om hur lång tids konvalecens hon/han räknar med, hur länge det är boxvila, hur ont hästen kommer ha osv.

såhär skrev du innan. är senan bara uttänjd handlar det om en helt annan skada. att hon inte haltar handlar dock säkert om att hon har fått smärtstillande, det betyder inte att skadan inte gör ont. prata med din vet om hur lång tids konvalecens hon/han räknar med, hur länge det är boxvila, hur ont hästen kommer ha osv.

självklart har vi varit på återbesök!sorry mitt fel skrev fel:angel:hon behöver ingen boxvila längre. haltar inte heller. borde det inte varit tal om triangel märkning eller liknande om det hade varit jätte alvarligt eller vad gäller i såna fall?på återbesöket var det ingen tal om att ta bort henne så nog borde hon inte lida då?

Senan hade lossnat ifrån fästet. Hon kunde stå på benet om hon stod rakt, då gjorde det inte ont sa två vetisar. Dom sa dessutom att smärtstillande inte tog bort smärtan helt, så hon haltade när hon gick.

nu var det några år sedan hästarna såldes, men då gick det inte att triangelmärka bara sådär. först skulle det bevisas att hästen inte höll för ridning, men ändå kunde leva ett smärtfritt liv (enligt djurskyddslagen, det är olagligt att hålla en häst vid liv om den inte blir frisk). vet skulle döma ut hästen och sedan fick man ta sig ett långt snack med försäkringsbolaget.

T-märkning betyder alltså att du får tillbaka en viss procent av livförsäkringen och att hästen inte går att livförsäkra igen.

Senan hade lossnat ifrån fästet. Hon kunde stå på benet om hon stod rakt, då gjorde det inte ont sa två vetisar. Dom sa dessutom att smärtstillande inte tog bort smärtan helt, så hon haltade när hon gick.

jo, men om den var helt av hade prognosen varit mycket dålig. att den lossat litegrann är en annan skada. i TS första inlägg lät det som den var helt av.

priset är faktiskt inte allför högt. och boten är smärtstillande och boxvila. hon haltar inte längre:)

Inte så konstigt att hon inte haltar när hon går på smärtlindrande. Är hästen helt haltfri utan smärtis oxå?

Är det så att hästen har ont så ska den tas bort

18.25 skrev du att boten var smärtstillande o boxvila, några timmar senare 21.37 har du varit på återbesök hästen behöver inte längre boxvila. Hur ska du ha det?

Tycker det börjar osa TROLL

*KL*

Även omd et tycks en aning förvirrat och många olika besked från TS i tråden, så kan jag ändå svarat hur jag hade gjort.

Jag hade låtit hästen somna, helt enkelt för att jag ser väldigt mycket till livskvalitet med. Min valack fick en senskada i okt förra året, talades om minst 6 mån vila, men uppemot 9 månader var mer rimligt. Den behövde inte vara på box hela tiden, men kunde vara i sjukhage om han var lugn. Det var han inte. Släppa i stor hage skulle pga att han busar innebära en stor risk att han skulle slå upp skadan.

Prognosen var väldigt avvaktande, men inte nattsvart. Hästen är triangelmärkt och jag var beredd att betala rubbet ur egen fick (sedemera betalade försäkringen efter diskussion, men där och då var det scenariot att betala ur egen fick).

Han fick efter viss tvekan chansen. Inte tvekan över 'är det värt det' elle rliknande, utan tvekan över att utsätta honom för en lång konvalescens, mot en dålig prognos, tänk om han sista tid i livet skulle bli att mögla i en box. Sådana tankar.

Han stod på box i 3 månader. Sen var han så less och deprimerad att jag valde att sätta allt på ett kort. Och släppte ut honom. Endera gick det vägen, eller så skulle han slå upp hela skadan eller förvärra den, och då skulle han få somna, men hade iaf fått en liten stund av lycka innan. Att ha honom kvar på box MINST 3 månader till var aldrig ett alternativ.

Jag hade tur, och det gick vägen. Men han kommer, oavsett prognos, aldrig mer utsättas för en konvalescens som innebär en längre tids (mer än en månad) boxvila. Givetvis heller inte en konvalescens som innebär en lång tids smärta eller liknande.

Dock anser jag det väldigt konstigt att TS häst så snabbt 'slapp ur boxen', senskador tar TID, och är väldigt känsliga under lång tid av konvalescensen. Men som sagt, alldeles oavsett detta så kan jag svara på 'senskada med månaders konvalescens med begärnsad rörelse'.

EN häst som tyckt att det var helt okej att stå i box månad ut och månad in, hade jag tveklöst gett chansen om prognosen var tillräckligt god. Vad 'tillräckigt god' innebär är individuellt, och beror på saker som hästens ålder, temperament/typ, tidigare och framtida användningsområde etc.

18.25 skrev du att boten var smärtstillande o boxvila, några timmar senare 21.37 har du varit på återbesök hästen behöver inte längre boxvila. Hur ska du ha det?

jag undrar bara hur ni skulle handla. detta händer för månader sedan:P.därför vet jag. ville bara veta vilket BESTLUT ni skulle ta:)

*KL*

Jag hade låtit hästen somna, helt enkelt för att jag ser väldigt mycket till livskvalitet med. Min valack fick en senskada i okt förra året, talades om minst 6 mån vila, men uppemot 9 månader var mer rimligt. Den behövde inte vara på box hela tiden, men kunde vara i sjukhage om han var lugn. Det var han inte. Släppa i stor hage skulle pga att han busar innebära en stor risk att han skulle slå upp skadan.

Dock anser jag det väldigt konstigt att TS häst så snabbt 'slapp ur boxen', senskador tar TID, och är väldigt känsliga under lång tid av konvalescensen. Men som sagt, alldeles oavsett detta så kan jag svara på 'senskada med månaders konvalescens med begärnsad rörelse'.

EN häst som tyckt att det var helt okej att stå i box månad ut och månad in, hade jag tveklöst gett chansen om prognosen var tillräckligt god. Vad 'tillräckigt god' innebär är individuellt, och beror på saker som hästens ålder, temperament/typ, tidigare och framtida användningsområde etc.

vet i helsingborg sa 2 veckors boxvila sen sjukhage hon stog kvar i helsingborg i ett par dar.släppa hästen i stor hage? det är ju vansinne så här tidigt!hon gick i sjukhage efter 2 veckor.

vet i helsingborg sa 2 veckors boxvila sen sjukhage hon stog kvar i helsingborg i ett par dar.släppa hästen i stor hage? det är ju vansinne så här tidigt!hon gick i sjukhage efter 2 veckor.

Jag har väl inte sagt du ska släppa den i stor hage? Men att det inte är mer än 2 v boxvila (alt boxhage då, storleken är ju densamma) blev jag förvånd över. Senskador brukar ta längre tid än så innan man vill/kan riskera ens några travsteg/liknande? (Skritt introduceras ju ganska snart, i korta doser, kontrollerat och succesivt utökat tämligen snart utom i de SVÅRA fallen). Så 2 veckor och sedan liten hage/sjukhage känns väldigt snabbt. Men du kanske menar boxhage när du skriver sjukhage, i så fall blir det begripligt?

Jag har väl inte sagt du ska släppa den i stor hage? Men att det inte är mer än 2 v boxvila (alt boxhage då, storleken är ju densamma) blev jag förvånd över. Senskador brukar ta längre tid än så innan man vill/kan riskera ens några travsteg/liknande? (Skritt introduceras ju ganska snart, i korta doser, kontrollerat och succesivt utökat tämligen snart utom i de SVÅRA fallen). Så 2 veckor och sedan liten hage/sjukhage känns väldigt snabbt. Men du kanske menar boxhage när du skriver sjukhage, i så fall blir det begripligt?

Alltså 4 veckor boxvila:) Sen tillbaka på återkoll. Tycker det är helt oväsentliget detta, då frågan var vad ni hade gjort. Och tror Ts och många andra följer vet råd så känns jäkligt onödigt att kritisera det.

Inte så konstigt att hon inte haltar när hon går på smärtlindrande. Är hästen helt haltfri utan smärtis oxå?

Är det så att hästen har ont så ska den tas bort

Jag har alltid funderat på folk som tänker så. min häst har haft kolik, hon hade jätte ont borde jag avlivat henne då?

Tycker du gjorde bort dej nu när du dömde så fort :angel:

Jag har alltid funderat på folk som tänker så. min häst har haft kolik, hon hade jätte ont borde jag avlivat henne då?

Det där är en fråga om grad av smärta, TID som hästen tvingas leva med smärtan, och prognosen.

Det finns fall där man trots att prognosen är okej, avlivar för att graden av smärta hästen tvingas uppleva är fär hög under för lång tid.

Spatt är ett sådant exempel. Sooner or later kommer det växa ihop och bli inaktivt. Men aktiv spatt gör ONT, skitont på ren svenska. Kan man kontrollera smärtan tillfredsställande är det bara ge det tiden. Kan man INTE kontrollera smärtan tillfredsställande är det bättre låta hästen somna, för hästens skull (och av djurskyddsskäl).

Så ovanligt dum jämförelse om du frågar mig.

Däremot ser jag inte 'problemet' med att på medicinsk väg hålla hästen smärtfri/kontrollera smärtan under en kortare eller längre period beroende på prognos, sålänge djurägaren inser att hästen är SYMPTOMFRI och inte FRISK.

Alltså 4 veckor boxvila:) Sen tillbaka på återkoll. Tycker det är helt oväsentliget detta, då frågan var vad ni hade gjort. Och tror Ts och många andra följer vet råd så känns jäkligt onödigt att kritisera det.

Du menar alltså BOXhage med sjukhage? Hur får du annars 4 v boxvila? Men ja det låter rimligare, brukar ju vara 6 - 8 v och sen ny UL-koll som första steg på 'vanliga' senskador, och om man har en något atypisk är det ju logisk man vill kolla tidigare.

Sen, folk HAR svarat på hur de skulle gjort, utefter det du skrev om månaders vila. Sen är det veckors vila, och klart folk reagerar då. Dels för att det blir inte begripligt, dels för att OM det skulle vara så att du 'överskattar' det du ser (senskadehältor ger sig snabbt, låååååångt innan senan är det minsta bättre), så är det ju lätt det blir bakslag. Och det vill man ju bespara ffa hästen, men även djurägaren, i detta fallet du. Är väl inget att sticka ut taggarna för? Var tvärtom tacksam.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka