hur skulle ni ha handlat?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare nilemarindy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 5 633
N

nilemarindy

är lite nyfiken.
har en korsnings häst här hemma på nio år. hon går enbart som skogsmulle och hyrs ut ibland.
men till saken:
vi fann henne i hagen liggandes med svåra andningsproblem (hade legat för länge)
vi kämpade för att få upp henne och lyckades till slut få upp henne. väl ståendes var hon blockhalt. vi var övertygade om att hon brytit bakbenet.
ringde veterinären. fick tag på en 2 timmar senare:mad:(bor i skogen)
vetrenären gav henne lugnande+smärstillande. och gjorde klart för oss att hon aldrig skulle bli redig igen då hon trodde senan släppt (vilket den gjort) hon gav oss rådet att antingen avliva henne eller köra ner till skåne. så vi körde. 6-7 tmmar tog det (brukar ta tre. )där konstaterades att senan lossnat. observera att hästen inte är försäkrad. det tar månader att läka skadan och hon kommer förmodligen aldrig kunna ridas.

så hur hade ni gjort?tagit bort henne eller läkt henne?

Sv: hur skulle ni ha handlat?

JAg anser mig inte ha rätt att ta ngns liv om det inte handlar om att individen kommer att lida konstant i resten av sitt liv.

fel forum. på din beskrivning hade jag utan tvekan tagit bort hästen. ev hade jag låtit bli om jag var miljonär, om konvalecensen inte är för lång och om hästen inte hade ont. men så låter det ju inte på din beskrivning.

Om ni, trotts ingen försäkring, hittar pengarna och kan ge henne den behandling hon behöver - OCH är beredda att hålla henne resten av livet... Behåll henne. Det går att trickträna och hitta på hyss ändå..

men finns det minsta tvekan om huruvida ni kommer fixa det - Ta bort henne... hon ska inte behöva lida.

En häst lider sällan av att lulla runt i en hage, men skulle ni i ett senare skede behöva sälja henne är det lätt hänt att hon hamnar väldigt fel.

Svårt läge... men jag hade nog läst på mer om liknande skador och därefter fattat mitt beslut.. även om jag efter att ha läs nog personligen hade lutat åt att ta bort henne.

Inte för min egen skull.
Vid lidande hos djuret har jag skyldigheten. Men jag har inte rätten av eget intresse avliva ett djur. Anser jag. Oavsätt om det kommer att kosta mig multum eller om djuret inte gör mig ngn nytta/nöje. Har man tagit på sig ansvaret för ett djur så har man också ansvar att göra det bästa för djuret. Och en djur som inte lider behöver inte avlivas.

Jag hade avlivat hästen och sett till att hon slipper lida.
En senskada av den sorten innebär att hästen till 99% risk kommer att lida resten av livet på ett eller annat sätt.

Avliva hästen och låt henne slippa lida mer.

men vad är då det bästa för djuret? är det livet självt alla gånger? eller är det livskvalitén?

Vem säger att en häst inte mår bra av att inte ridas? Det är ju ett ganska underligt påstående isf efter som att hästar från början inte alls var till för att ridas på.

Du kan ge din häst en bra livskvalité oavsätt om du rider eller inte. Ridningen är max 4 timmar av 24. Det är hur vardagen är de andra 20 timmarna som avgör hästens livskvalité.

Jag skulle avlivat hästen. Hon kommer säkerligen alltid lida av skadan och som djurägare skulle jag vilja att mitt djur mådde bra. Man får sluta vara så egoistisk och göra det som är bäst för djuret.

Vem säger att en häst inte mår bra av att inte ridas? Det är ju ett ganska underligt påstående isf efter som att hästar från början inte alls var till för att ridas på.

Du kan ge din häst en bra livskvalité oavsätt om du rider eller inte. Ridningen är max 4 timmar av 24. Det är hur vardagen är de andra 20 timmarna som avgör hästens livskvalité.

Man bör väl ta i beaktande skadans prognos och konvalicent tiden.
6 månader i box är knappast livskvalitet för en häst och om skadans prognos är dålig så är det väl inte heller bra hästhållning att behålla en häst som alltid kommer halta eller ha en rörelsestörning?

det är inte att hästen inte kan ridas som jag opponerar mig mot, utan att den kommer att ha ont länge innan den ev klarar av att gå och skrota i hagen.

Månader? Vad innebär det? 2 månader? 3? 20?

Hur vet du hur lång konvalicenttid det är? Och hur vet du att den kommer att ha ont under denna tid? amn måste ju anpassa sitt val på individens egna situation.

Månader? Vad innebär det? 2 månader? 3? 20?

Hur vet du hur lång konvalicenttid det är? Och hur vet du att den kommer att ha ont under denna tid? amn måste ju anpassa sitt val på individens egna situation.

Eh, senan har lossnat... :idea: Så normalt minst 6 månader konvalicens...

Sen beror det ju helt på vilken sena..

Vet en häst som senan gick av på. Hon fick stå i box i 7 månader.
Efter det gick senan av igen, hon fick stå i 7 månader till. Sen betäckte dom henne.

Jag skulle skulle inte låtit hästen lida, hade tagit bort den.

Senast ändrad av en moderator:

fel forum. på din beskrivning hade jag utan tvekan tagit bort hästen. ev hade jag låtit bli om jag var miljonär, om konvalecensen inte är för lång och om hästen inte hade ont. men så låter det ju inte på din beskrivning.

priset är faktiskt inte allför högt. och boten är smärtstillande och boxvila. hon haltar inte längre:)

Jag hade avlivat hästen och sett till att hon slipper lida.
En senskada av den sorten innebär att hästen till 99% risk kommer att lida resten av livet på ett eller annat sätt.

Avliva hästen och låt henne slippa lida mer.

men hon lider ju inte:P..senan var inte av. bara slapp. hon haltar inte mkt längre. tror dock inte hon kommer kunna ridas mer. ont har hon inte längre

instämmer:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka