Hur sköter du din lösdrift?

Men det jag tänkte skriva i tråden ovanför var att för något år sedan gjorde vi prov med olika sätt att göra bädd med pellets.
Klart sämst och den vi fick ta bort först var pellets/spån ovan på halm.

Aha :/ På vilket sätt blev detta dåligt tycker du?
 
Jag har sand och spån, dom är ofta därinne och sover men brukar bara bajsa nån enstaka hög. Mockar varje dag då det finns något att ta, ibland finns inget.

Har provat ha halm men då har det blivit väldigt sunkigt då dom hängt där inne och ätit och bajsat.
 
Jag har sand och spån, dom är ofta därinne och sover men brukar bara bajsa nån enstaka hög. Mockar varje dag då det finns något att ta, ibland finns inget.

Har provat ha halm men då har det blivit väldigt sunkigt då dom hängt där inne och ätit och bajsat.

Intressant!

Jag har sett många stora ligghallar med sand istället för våra traditionella strömedel som torv, spån och halm. Tycker det verkar väldigt smidigt att ha mjuk sand att sova på och lätt att mocka bort skiten. Det behövs väl inte heller mockas ut varje år tänker jag. Eller tänker jag helt fel?

Nu hade du spån i också. Varför? Är det av en speciell anledning?
 
Har stått på 3 olika lösdrifter, aldrig nåt problem med bajs i hallen. Vi har haft vatten och mat en bit ifrån hallen, så att hästarna inte står inne och äter. Våra hästar har oftast bara använt hallen sommartid när det är som mest med insekter. På två ställen mockade vi hallen 1 gång/år, och fyllde på halm ett par ggr utöver det. På nuvarande stället mockar vi regelbundet under ett par månader på sommaren - ca 2 ggr/vecka. I övrigt ingenting. Vi har dock haft halm i hagen i en egen höhäck på nuvarande stället under vintrarna, så att de har att tugga på ute.
 
Tror också på det där med att ha annat underlag än sånt som är ätbart.
Har en lösdrift där det har gått som mest 7 hästar, och med halm som underlag blev det mycket ätande och bajsande, trots att vi inte utfodrade i den. Det var sunkigt och blev aldrig riktig bra.

Nu har vi två unghingstar. Maten serveras i andra änden av hagen, hittills bara sand som underlag men när det dåliga vädret kommer blir det spånpellets och en del halm, som jag misstänker att de kommer att äta av och bajsa i. Men det känns som om jag får ta det när de bara är två.... Men än så länge bajsar de knappt alls i lösdriften, och är där mest bara när de tycker att de vill in i stallet, som ligger vägg i vägg.
 
Fri tillgång på bra mat ute, betong med smaklig halm inne - klart de bajsar mycket men man får ju strö därefter. Vi mockar inget utan har en regelrätt djupströbädd. Funkar ypperligt. Ca 10 vuxna hästar och några föl på 200 kvm.
 
Intressant!

Jag har sett många stora ligghallar med sand istället för våra traditionella strömedel som torv, spån och halm. Tycker det verkar väldigt smidigt att ha mjuk sand att sova på och lätt att mocka bort skiten. Det behövs väl inte heller mockas ut varje år tänker jag. Eller tänker jag helt fel?

Nu hade du spån i också. Varför? Är det av en speciell anledning?
Första året hade jag bara spån men det blev så blött underifrån höst och vår det blev mycket bättre när jag la in sand under. Annars är det bara jord under.
Bara sand känns för kallt, iaf här uppe känner jag.
 
Aha :/ På vilket sätt blev detta dåligt tycker du?
Det ville inte sätta sig utan blev nästan som gungfly eller sankmark och det ville inte heller suga upp så att bädden höll sig torr. Enkelt beskrivet fick v aldrig den bädden att bli "bädd" utan det var kladdigt och vått mer eller mindre hela tiden. Vi provade att byta häst som stod på den men det var samma resultat.
 
Intressant!

Jag har sett många stora ligghallar med sand istället för våra traditionella strömedel som torv, spån och halm. Tycker det verkar väldigt smidigt att ha mjuk sand att sova på och lätt att mocka bort skiten. Det behövs väl inte heller mockas ut varje år tänker jag. Eller tänker jag helt fel?

Nu hade du spån i också. Varför? Är det av en speciell anledning?

Jag undrar också om sand är bra som strö :)
Jag kan tänka mig att en lösdrift som man gräver ur och fyller på med sand säg kanske 50 cm(?) sen luftig halm ovanpå måste vara fantastiskt bra! Halmen släpper igenom kisset som sedan sjunker ner i sanden = torr bädd som håller sig varm med hjälp av halmen.
Håller sanden sig fräsch tror ni? och hur ofta måste man mocka ur allt?
Tänker att sanden inte binder ihop sig som en riktig bädd och blir lättare att mocka ur när det är dags :p

Tänker jag helt galet?
 
Jag undrar också om sand är bra som strö :)
Jag kan tänka mig att en lösdrift som man gräver ur och fyller på med sand säg kanske 50 cm(?) sen luftig halm ovanpå måste vara fantastiskt bra! Halmen släpper igenom kisset som sedan sjunker ner i sanden = torr bädd som håller sig varm med hjälp av halmen.
Håller sanden sig fräsch tror ni? och hur ofta måste man mocka ur allt?
Tänker att sanden inte binder ihop sig som en riktig bädd och blir lättare att mocka ur när det är dags :p

Tänker jag helt galet?

Jag undrar om man mockar ur sand alls, jag. Tänker jordgolv, matta (eller markförstärkare) och sedan mjuk sand.
 
Mina ligghallar står på betongplatta och jag strör med torv större delen av året. Några veckor på vintern bygger vi på med halm, låter halmbalen stå i ligghallen så att det är lätt att ströa nytt(plus att hästarna hjälper till när de äter där). Mockar dagligen upp bajset och det som ser extra blött ut. Tar även kisset när det bara är torven. Har alltid torv under halmen för att suga upp kisset.
wpid-wp-1423922047789.jpeg

När jag kan sitta i halmen utan äckelkänsla då är det tillräckligt rent :)
 
Ordentlig djupströbädd och alltid en rundbal halm i den. På sommaren går det åt en bal i veckan, under vintern en i månaden. Resten av hagen maskinmockas och så handmockar jag ibland.
 
Jag undrar om man mockar ur sand alls, jag. Tänker jordgolv, matta (eller markförstärkare) och sedan mjuk sand.
Fast om du inte mockar (bajset) blir det ju dels väldigt äckligt och bajset är ju organiskt och binder fukt. Så mocka är absolut en nödvändighet.

I ett stall jag stått hade de en stor hall med sand som underlag, funkade toppen, förutom att det inte var dränerat. Men visst la sig hästarna i sanden.
 
Fast om du inte mockar (bajset) blir det ju dels väldigt äckligt och bajset är ju organiskt och binder fukt. Så mocka är absolut en nödvändighet.

I ett stall jag stått hade de en stor hall med sand som underlag, funkade toppen, förutom att det inte var dränerat. Men visst la sig hästarna i sanden.

Det var kisset jag menade. Bajset var för mig en självklarhet så jag nämnde det inte....sorry.
 
Har två hästar i vår lösdrift och de lortar ner en del så den mockas på bajs varje dag, kiss täcks över med nytt strö. Har gått över från halm till torv då de blir ganska runda av för mycket halm, det är två lättfödda islandshästar. Halm som strå att plocka med portioneras numera ut vid behov.

Den ena hästen är något av en grävmaskin så jag har gett upp tanken på att någonsin få till den perfekta bädden... :banghead: :D
 
Fram tills vi blev med ponny så fungerade vår lösdrift (ca 35 kvm, 2-3 stora hästar) strålande... Alltid ett tjockt och torrt lager med fräsch halm. Vi mockade ut allt bajs varje dag (0,5-1 90-liters kärra) och strödde med en småbal eller två då och då. Ibland strödde vi ut Stalosan eller motsv.

Nu har vi en stor häst och, som sagt, en ponny... Trots att hon får mer hö än vad hon borde så äter hon upp sgs all ren halm, hela tiden. Hopplöst! :rage: Jag har beställt en rejäl höhäck som ska monteras upp under tak på ett annat ställe. Jag hoppas att hon kommer stå där och moffa istället, men jag antar att hon bara kommer ställa sig i lösdriften och moffa när det är slut i höhäcken. Har försökt att blanda runt ny och halvgammal halm, men det hjälper inte. Har även strött med 30 år gammal halm som vi hittade hos grannen, men den var visst god den med. :banghead:

Fungerar det inte så får vi byta strö. Synd då bädden är fin i grunden - den har bränt jämnt och bra och är nu inne på tredje året.

Tror ni förresten att man kan strö upp med t ex spånpellets ovanpå befintlig halmbädd?

Så gjorde mina med, så fort vi hade strött med ny halm så totalt dammsög de lösdriften på fräsch halm oavsett hur mycket som ströddes in. En utomstående skulle kunna tro att de inte fick någon mat så som de åt, kroppsformen förtäljde dock en annan historia.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 937
Senast: Twirro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 729
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 851
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp