Hur sköter du din lösdrift?

Narcissa

Trådstartare
Jag har en lösdrift till 7 hästar och det går 5 hästar i den, varav en b-ponny och ett föl. Jag tycker den blir så jäkla äcklig snabbt. Strör med halm och ganska stora mängder men hästarna älskar sin drift så de är där inne mycket och både bajsar och äter i halmen. Hur gör ni för att det ska hållas fräscht och rent?
 
Mina älskar oxå sin ligghall.
Först strör jag med halm så det går en bra bit över knäna sedan sköter jag det genom att sprida ut bajset över hela hallen och sedan på med mer halm, hur ofta beror på vädret = hur mycket hästarna är där och sedan ut med allt till våren.
 
Jag strör inte så mycket och mockar noga, annars tycker jag det blir ett hav av kissig halm i min ligghall. Men jag har sand i botten så det är mjukt ändå.
 
Jag har en lösdrift till 7 hästar och det går 5 hästar i den, varav en b-ponny och ett föl. Jag tycker den blir så jäkla äcklig snabbt. Strör med halm och ganska stora mängder men hästarna älskar sin drift så de är där inne mycket och både bajsar och äter i halmen. Hur gör ni för att det ska hållas fräscht och rent?
Ingen mat i ligghallen, de får allt gå en bit för den.
 
En av mina var bäddförstörare i vintras och krabbade upp om han tyckte det luktade intressant längre ner...
Innan han dök upp så höll sig bädden fin om jag mockade ut bajset 2-3 ggr/v. Men med honom i hagen fick jag skotta ut hela bädden på 50 m2 för hand i julas då det blivit så äckligt att det inte gick att rädda med nytt strö.
Hoppas han håller sig lugnare i vinter (kastrerades sent förra hösten som 3-åring). Annars blir han billig :devil:
 
Jag har en lösdrift till 7 hästar och det går 5 hästar i den, varav en b-ponny och ett föl. Jag tycker den blir så jäkla äcklig snabbt. Strör med halm och ganska stora mängder men hästarna älskar sin drift så de är där inne mycket och både bajsar och äter i halmen. Hur gör ni för att det ska hållas fräscht och rent?
Mockar dagligen, lika noggrant som i Box. Dock har vi en 80kvadrat för två hästar så det finns mkt plats så de syns väl inte lika mkt som i en mindre.
 
Mina äter alltså inte sitt hösilage i driften utan de älskar att äta halm.
Jag tycker jag strör och strör men efter en dag ligger det ändå kanske 20 högar där inne. Jag får kanske börja mocka den varannan dag men det är så sörens tungt.
 
Mina äter alltså inte sitt hösilage i driften utan de älskar att äta halm.
Jag tycker jag strör och strör men efter en dag ligger det ändå kanske 20 högar där inne. Jag får kanske börja mocka den varannan dag men det är så sörens tungt.
Byt till annat underlag?
 
jag har bara två hästar i min lösdrift, förra året hade jag halmbädd i lösdriftshallen hela tiden - i botten hade jag spånpellets - som jag fyllde på en eller två gånger under hela perioden. Det blev en hel del att mocka då de gärna la en hel del högar inne - Det märktes tydlig skillnad på om det varit dåligt väder eller inte. Jag har hela tiden tagit ut synliga bajshögar och lagt in mer halm vid behov - mockningen blev i princip dagligen, både i hallen och runt höhäcken på utsidan. och ibland känndes det som jag mockade mer än när jag hade hästarna i box - självklart hade jag även lagt gödselstacken uppe vid uppförsbacken.

Iår har jag än så länge bara en bädd av spånpellets och vilken skillnad det är att mocka! nästan så att jag funderar på att skippa halmen - men det känns som att när det blir kallare och under minusgrader kan det vara bra att ha halmen för isoleringens skull. jag har även flyttat gödselstacken så att den ligger nedanför backen :p :)

Om jag hade haft 7 hästar i en lösdriftshall känner jag redan att det hade tagit för mycket tid att mocka en halmbädd (för en person) såvida man inte har det som försörjning. jag hade nog gjort liknande som Nullo-modo - fördelat bajset och på med mera halm.
 
Vi har djupströbädd. Så grunden är cirka 50 cm pressad halm, vi rullar ut ifrån storbalar. Sedan fyller vi på kanske varannan vecka tills det har satt sig och ca 80 cm djup.
Det håller till våra hästar hela vintern, vi får ha upp 15 hästar i den.
 
Vi har djupströbädd. Så grunden är cirka 50 cm pressad halm, vi rullar ut ifrån storbalar. Sedan fyller vi på kanske varannan vecka tills det har satt sig och ca 80 cm djup.
Det håller till våra hästar hela vintern, vi får ha upp 15 hästar i den.
Låter som den jag hade häst i :up:
 
Jag har en lösdrift till 7 hästar och det går 5 hästar i den, varav en b-ponny och ett föl. Jag tycker den blir så jäkla äcklig snabbt. Strör med halm och ganska stora mängder men hästarna älskar sin drift så de är där inne mycket och både bajsar och äter i halmen. Hur gör ni för att det ska hållas fräscht och rent?
Du ska vara glad att de gillar sin lösdrift, då fyller den ju sin funktion!
Möjligen kanske du kan byta halmen mot t.ex spån, som inte är lika intressant att äta...

Min nya lösdrift är snart klar (ÄNTLIGEN!!), den får väl mockas och strös vid behov så får vi se hur det funkar och om de gillar den. Den gamla, som bara var för små ponnyer, hade bädd som låg hela vintern, den användes periodvis och främst på somrarna mot insekter... (den skrotas nu, då byggnaden - gammalt hönshus - förfallit och inte längre är funktionsduglig)
 
Jag har en lösdrift till 7 hästar och det går 5 hästar i den, varav en b-ponny och ett föl. Jag tycker den blir så jäkla äcklig snabbt. Strör med halm och ganska stora mängder men hästarna älskar sin drift så de är där inne mycket och både bajsar och äter i halmen. Hur gör ni för att det ska hållas fräscht och rent?

Mockning dagligen, sju ponnysar som delar på hallen. Hur fräscht som helst!
 
Vi har fem hästar, strödde ut en halmbal och sen har vi låtit det vara. Har aldrig sett en häst där inne, de föredrar skogen men får nog pallra mig ut och kolla noggrannare hur skitigt det är där...

Men såvitt jag vet mockar vi inget där förrän i vår, fyller bara på med mer halm så att det håller sig torrt. Jag tycker att den är relativt stor ändå, vet inte om det har med saken att göra i och med att den håller sig torr utan daglig mockning? (man ser den där bakom haha) Fast det ser troligtvis annorlunda ut i vinter när det finns större behov.

12182453_10204753632183891_7868060075023962930_o_zpsqlml9aes.jpg
 
Vi fodrar inte i lösdriften, mockar bajs men inget annat (om det inte ligger blött synligt) och halmar. Tre hästar och funkar toppen :)
 
Fyra hästar, två lösdrifter. Mockar ur bajset varje-varannan dag ungefär det blöta får vara kvar såvida det inte är en riktig pöl den tas bort. Spån i botten sedan rikligt med halm som fylls på ofta, så att dom alltid har torrt och fint.

Hela bädden byts ut en gång om året.

Brukar funka bra men lite pyssel är det allt. en av de stora gör alla sina behov i lösdriften så just den kan bli äcklig snabbt, 850kg häst som knatar iväg in i lösdriften så fort han ska kissa eller skita... Där måste man verkligen mocka ofta.

ponnyernas däremot skulle vi säkert kunna ha liggandes rätt länge utan att mocka. Dom är renligare av sig och gör sina behov utanför lösdriften i högre grad.
 
Senast ändrad:
Fram tills vi blev med ponny så fungerade vår lösdrift (ca 35 kvm, 2-3 stora hästar) strålande... Alltid ett tjockt och torrt lager med fräsch halm. Vi mockade ut allt bajs varje dag (0,5-1 90-liters kärra) och strödde med en småbal eller två då och då. Ibland strödde vi ut Stalosan eller motsv.

Nu har vi en stor häst och, som sagt, en ponny... Trots att hon får mer hö än vad hon borde så äter hon upp sgs all ren halm, hela tiden. Hopplöst! :rage: Jag har beställt en rejäl höhäck som ska monteras upp under tak på ett annat ställe. Jag hoppas att hon kommer stå där och moffa istället, men jag antar att hon bara kommer ställa sig i lösdriften och moffa när det är slut i höhäcken. Har försökt att blanda runt ny och halvgammal halm, men det hjälper inte. Har även strött med 30 år gammal halm som vi hittade hos grannen, men den var visst god den med. :banghead:

Fungerar det inte så får vi byta strö. Synd då bädden är fin i grunden - den har bränt jämnt och bra och är nu inne på tredje året.

Tror ni förresten att man kan strö upp med t ex spånpellets ovanpå befintlig halmbädd?
 
Fram tills vi blev med ponny så fungerade vår lösdrift (ca 35 kvm, 2-3 stora hästar) strålande... Alltid ett tjockt och torrt lager med fräsch halm. Vi mockade ut allt bajs varje dag (0,5-1 90-liters kärra) och strödde med en småbal eller två då och då. Ibland strödde vi ut Stalosan eller motsv.

Nu har vi en stor häst och, som sagt, en ponny... Trots att hon får mer hö än vad hon borde så äter hon upp sgs all ren halm, hela tiden. Hopplöst! :rage: Jag har beställt en rejäl höhäck som ska monteras upp under tak på ett annat ställe. Jag hoppas att hon kommer stå där och moffa istället, men jag antar att hon bara kommer ställa sig i lösdriften och moffa när det är slut i höhäcken. Har försökt att blanda runt ny och halvgammal halm, men det hjälper inte. Har även strött med 30 år gammal halm som vi hittade hos grannen, men den var visst god den med. :banghead:

Fungerar det inte så får vi byta strö. Synd då bädden är fin i grunden - den har bränt jämnt och bra och är nu inne på tredje året.

Tror ni förresten att man kan strö upp med t ex spånpellets ovanpå befintlig halmbädd?
 
...och började nätet strula. ..
Men det jag tänkte skriva i tråden ovanför var att för något år sedan gjorde vi prov med olika sätt att göra bädd med pellets.
Klart sämst och den vi fick ta bort först var pellets/spån ovan på halm.
Om man ville ha en lätt bädd att sköta och inte hade behov av att bädden avgav värme var en ren pellets bädd.
Men för oss som har fölston och föl var bästa alternativet att först få till en pellets bädd och sedan halm ovan på. Den är lätt att få sköta, avger värme och är i särklass lättast att mocka ut om den ska tas bort på våren.
 
¨¨Jag har beställt en rejäl höhäck som ska monteras upp under tak på ett annat ställe. Jag hoppas att hon kommer stå där och moffa istället, men jag antar att hon bara kommer ställa sig i lösdriften och moffa när det är slut i höhäcken.

Förtydligande: Jag ska lägga halm i höhäcken. Höet får de redan på annat ställe, vi utfodrar aldrig i själva lösdriften.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 937
Senast: Twirro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 729
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 851
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp