Hur ska jag göra?

smulan87

Trådstartare
Jag har en Dvärgschnauzer hane som nu är dryga året gammal och han är underbar på alla sätt. Världens snällaste och älskar både människor och andra hundar. Men jag har ett litet problem som jag gärna skulle vilja lösa..
Jag har ganska bra grundlydnad på honom och jag har honom ofta lös, kan be honom gå vid "sidan" och då gör han det fram tills jag säger "hopp å lek". Så såppas bra koll har jag på honom och han skulle aldrig gå fram till några människor om han inte har fått tillåtelse. Dock uppstår ett problem så fort jag möter andra hundar. Han börjar pipa och gnälla och blir allmänt okontaktbar. Ska poängtera att han absolut inte är aggressiv utan det enda han vill är att bara gå fram och "säga hej", får han göra det så blir han omedelbart tyst och börjar lyssna på matte igen.
Jag har försökt att träna mycket på att han inte ska behöva hälsa på alla hundar, och nu är han såppas gammal att jag tycker att han borde kunna vara tyst även om han ser en annan hund. Har jag honom lös så stannar han hos mig men piper HELA tiden, har jag honom i koppel så blir han ännu mer upphetsad och börjar dra i kopplet OCH pipa helt frenetiskt.

Har ni några tips på hur jag ska få honom att hålla sig tyst och sluta dra i kopplet? Jag har försökt att vara ganska konsekvent men kan givetvis bli bättre. Jag funderar på om bästa metod är att försöka gå förbi en annan hund, eller om man ska platsa honom och låta den andra hunden gå förbi oss?
Jag är öppen för alla förslag då jag verkligen vill få bukt med det här problemet nu! :idea:

Sv: Hur ska jag göra?

Alltså han har ju fått utdelning många gånger för sitt beteende som jag förstod det och då är det klart att han fortsätter.

Har ni ögonkontakt vid fotgående ?

Utdelning genom att få hälsa på andra hundar menar du? Ja många gångar får han ju givetvis gå fram och hälsa, men jag har även verkligen försökt att träna på att han inte ska få lov att hälsa. Men kan ju givetvis bli mer konsekvent än vad jag är i dagsläget. I alla fall bör man ju vänta till han har lugnat ned sig innan han får gå fram, eller?

När jag pratar om "sidan" så är det mer vardagsgående, men tränar jag så är det "fot" som gäller och då har vi ögonkontakt. När vi möter hundar glömmer han ju dock bort matte och även om ögonkontakten var där en sekund tidigare, så är det endast den andra hunden som gäller sen. :mad: Jag har försökt att göra en sk. "Ceasar-stöt" (putta till honom lite grann för att få tillbaka uppmärksamheten) och det fungerar väl typ en halv sekund, han tittar på mig för att sedan åter igen fokusera på den andra hunden.
Han verkar tycka att lek och stoj med andra hundar helt enkelt är det roligaste i världen, och matte är bara skitjobbig som jämt är i vägen och förstör!

Ja han får ju utdelning genom att hälsa på hundar, det ska inte ske alls anser jag :)

Han belönar ju sig själv genom att först pipa och sedan få hälsa ...

Byt riktning mycket, hänger inte hunden med så ge honom ett litet knyck i kopplet och direkt beröm om han kikar på dig, beröm varje ögonkontakt.

Ja det är nog som du säger. Min grannar med hund kommer tro att jag är osocial framöver.. :angel: Men det är lika bra, för jag vill verkligen få ordning på det här.

Från och med i morgon ska här bli ordning på torpet! Men tycker du att jag ska byta riktning och gå åt motsatt håll eller ska jag försöka provocera fram det genom att typ gå efter en annan hund? I dagsläget så piper han konstant fram tills att jag har passerat hunden. Då kanske han vänder sig om en gång för att sedan bli tyst och glatt promenera vidare som vanligt.

Det är sjukt svårt att förklara i skrift hur jag menar.

Det jag menar med att byta riktning är att när du möter och ser att hunden börjar fokusera på mötet så byter du direkt riktning 2, 3 steg och när han är med dig så beröm och byt riktning 2, 3 steg osv...

Förstår du lite hur jag menar?

Det kanske är lite rasbundet?! :angel: För det problemet har jag haft med Wilton också (dvärgschnauzer 1 år och 8 mån). Eller, jag har det till och från kan man säga... Han har alltid varit väldigt sugen att busa med allt och alla och piper också.

Vi gick en vardagslydnadskurs när han var precis över året och då kunde jag börja "kontrollera" honom mer. I dagsläget kan han skärpa sig och gå "nära" (eller fot). (Till Calazirya ögonkontakt har vi, men inte hela tiden...). Om han "sprallar" till beror ofta på vilken hund vi möter och hur den uppför sig. Om den andra hunden är lugn (och inte kommer för nära) så går han ofta bara förbi. Är den andra hunden "olydig", studsar och skäller så får Wilton ibland också svårt att behärska sig, men om jag "tar" honom i rätt tid - ger kommando, en uppgift eller vänder håll så lyssnar han. Om jag är lite sen i min reaktion eller ouppmärksam så blir han blockerad, gör tjuvrus mot den mötande hunden (eller lägger sig ner och väntar). Men eftersom jag vet hur jag ska göra så går det oftast bra!

Så tipset till TS blir väl kanske gå en kurs så att du får de rätta verktygen och se till att ha bra tajming i dina kommandon... Sen försöker jag undvika att låta Wilton hälsa på andra hundar i koppel för han blir oerhört stärkt (och stöddig) av det, vilket han aldrig är när han är lös. Han är överlag väldigt testosteronfylld just nu - ska bestämma över allt och alla - därför är jag glad att jag ändå fick lite ordning på honom innan den här "stöddperioden" började... så det är nog bra att du tar tag i dina problem nu!

Yes, jag är med på hur du menar.. Törs jag erkänna att jag gav mig ut på en kvälls(snarare natt) promenad igår och hade hårdslipning på ögonkontakt? Dessvärre hittade vi inga andra dårar som var ute med sin hund så sent, men tänkte att lite kontaktövningar skadar ju inte. Han blir faktiskt jätte duktig efter lite tjat och stundtals får jag verkligen anstränga mig för att han ska tycka att matte är intressant. Men nu ska jag ut en längre promenad och försöka gå där det är hundtätt, så får vi se hur det går..träning ger färdighet..
TACK för dina tips!:laugh:

Hehe, ja kanske är det rasrelaterat. Men jag har haft en DS och även en mellan schnauzer tidigare som båda var klockrena vid hundmöten. De var i och för sig båda ganska ointresserade av andra hundar och lekte därför ytterst sällan med andra hundar tillskillnad från den lille galningen som jag har nu..som blir skogstokig om han hittar en lekkamrat!
Skönt att du har fått bukt på ditt problem, jag ska kolla om det finns några lämpliga kurser här i närheten. Jag har nämligen haft lite funderingar på att börja med agility med honom då jag tror att han skulle tycka det var kul. Men då har vi ju direkt problem med det här med andra hundar, så jag behöver ju verkligen åtgärda problemet!
Än så länge har har inte kommit in i någon "matcho-fas" men det kan ju hända att det kommer. Nu är han bara världens gladaste och vill inget hellre än leka med andra hundar, oavsett kön, storlek och ålder.

Haha, visst verkar det vara rasbundet:D?? Även jag har en DS hane på 16 månader som har/ har haft samma problem! Pip och gap och drag i koppel vid möte med annan hund.

TS:

Jag har jobbat mycket med klicker, med ögonkontakten och att han ska bryta beteendet och koncentrera sig på mig i stället. Jag har fått jobba myyyycket med detta, och då har min hund ändå aldrig fått gå fram och möta en annan hund när han har hållt på så här, så han har aldrig fått den förstärkningen.

Det är mycket och idogt jobb som ligger till grunden för att man ska kunna ändra beteendet. Börja med att jobba som Calazirya sa, vänd håll så fort han sätter igång och pipa. Han ska inte få belöningen att han får hälsa på den andra hunden om han beter sig så!

Förstärk även hans kontaktsökande med dig, det ska vara det häftigaste i världen att ta kontakt med matte! Börja med de mest grundläggande kontaktövningar som finns, t.ex att ha godis i munnen som du spottar ut så han får det så fort han slänger en blick upp på dig (eller sitt på huk med godis i munnen så han får ta det själv, allt för att få upp intresset för ditt ansikte).

När han aktivt söker kontakt med ansiktet så lägg på ett kommando, t.ex. "titta på mig". Har man fått in det bra så kan man kommendera detta när man möter hundar, så hunden fokuserar på dig istället för den andra hunden (och ge honom maaaaassa beröm när han gör det!).

Ett annat sätt är ju att sätta hunden ner (och sätta dig bredvid) och låta den andra hunden passera, och belöna hunden massor när den håller sig passiv (man kan lägga på ett "nej" om hunden stissar upp sig för att bryta beteendet, och berömma om/när hunden gör det)

Men som sagt, det är JÄTTEsvårt att förklara bra över internet. Gör som soma rekommenderar, leta upp en bra tränare/problemhundskonsult som kan hjälpa dig!

Lycka till!

/MosterMia, som efter mycket slit och tålamod börjar få en fantastiskt välartad DS- hane, även i möte med andra hundar ;)!

Åh tack snälla för bra tips! Jag förmodar att jag har varit alldeles för okonsekvent tidigare, men nu ska det bli ändring!
Ska ut och prova nu på direkten!
TACK! :bow:

Kan också tillägga att Wilton är mycket värre med Husse - de har inte tränt så mycket utan "lufsar" mest på promenaden... Men det är ju inte mycket jag kan göra åt det (Husse är svårare att uppfostra än Wilton :eek:).

Kom på en annan sak. Eftersom din, liksom min, blir stärkt och spänd av kopplet är det också viktigt att det inte blir en dragkamp. Du måste kunna lita på hunden - låta kopplet vara avslappnat (men under kontroll såklart). Ett tag gjorde jag problemet att jag stelnade till vid möten och förberedde mig liksom - kortade kopplet osv. Det kände W direkt och spände upp sig. Så även om du är taggad, så måste du tänka på att ge ett avslappnat intryck för hunden så att den inte taggar ännu mer eftersom matte är så tänd...

Hehe, ja kanske är det rasrelaterat. Men jag har haft en DS och även en mellan schnauzer tidigare som båda var klockrena vid hundmöten. De var i och för sig båda ganska ointresserade av andra hundar och lekte därför ytterst sällan med andra hundar tillskillnad från den lille galningen som jag har nu..som blir skogstokig om han hittar en lekkamrat!
Skönt att du har fått bukt på ditt problem, jag ska kolla om det finns några lämpliga kurser här i närheten. Jag har nämligen haft lite funderingar på att börja med agility med honom då jag tror att han skulle tycka det var kul. Men då har vi ju direkt problem med det här med andra hundar, så jag behöver ju verkligen åtgärda problemet!
Än så länge har har inte kommit in i någon "matcho-fas" men det kan ju hända att det kommer. Nu är han bara världens gladaste och vill inget hellre än leka med andra hundar, oavsett kön, storlek och ålder.

Klockren beskrivning på min Helmer, blandning mellan dvärgschnauzer och jack russel! :rofl::rofl::rofl::rofl:

Låter ju som en helt normal DS! Min tik är tre och vi har fått bukt på dragande och pipande/skällande genom att hon helt enkelt inte får titta på den andra hunden. Antingen så ska hon ha ögonkontakt med mig eller så får hon godis och tittar därmed på min hand när vi möter någon. Har också kört en hel del med pipleksak som man kan busa med om man inte köra med godis (dom har lättare att gå utt i vikt sen som äldre). Detta går bra och jag kan avbryta det skällande beteendet med att hon tittar på mig/hand/leksak istället för den andra hunde. Att putta till eller rycka i kopplet är absolut inget som har funkat för mig. Har prövat tagit tag i skägget och tittat i ögonen innan vilket har resulterat i en hund som istället för att pipa eller skälla ställer sig och skriker/sjunger för att göra sig hörd (jag har inte tagit så hårt att det gjort ont) och de kära grannarna eller dom man möter tror självklart att man misshandlar sin hund. :grin: Lycka till!

Precis som någon skrev så har jag lärt min hund kommandot "titta på mig". Din hund har ingen leksak som han bara älskar? Kunde haft med den på rundan och ta upp den för att fånga hans intresse när du ser en hund. Du blir roligar eän hunden. Eller om du känner någon som har hund så är en bra övning att gå mot varandra och sätta hundarna ner med ca 3 meters mellanrum och ägarna står och pratar en stund. hundarna får inte hälsa utan lära sig att man väntar tyst och inte stirrar upp sig. Ju fler gånger han får hälsa när han beter sig så här ( då han piper och stirrar upp sig ) så lär han antagligen lära sig att han får som han vill om han gör så.

Jag tränade mycket på kontakt. Min hund had een period runt 10 månaders ålder då han var ganska intresserad av andr ahundar. Då jag såg en hund brukade jag sätta honom ner och gå ut så långt som kopplet räckte och bad honom sitta kvar. Det blev direkt att han fokuserade på mig för att jag lämnade honom och struntade i den andra hunden. Detta körde vi mycket på hundkurser fast då men hunden lös. Oftast har jag min lös och körde mest med att sätta honom lös men det går ju som sagt även med koppel som jag körde ibland. Det fungerade på min. När hunden är mer fokuserad på dig så ska den hålla kontakten med dig även när man paserar andra hundar.

Oj vad det lät invecklat, dålig på att förklara hehe. hoppas du förstår hur jag menar.:)

Jag blev full i skratt när du skrev att Wilton blev värre med husse...det kan man ju lugnt säga att Gibson också blir. Då husse är samma sak som "lekfarbrorn" så blir det mest stoj och stim när de är ute med pinnkastning och bus. Behöver jag nämna att hundmöten är ett ÄNNU större problem för honom?

Ja konstigt nog så har jag mindre koll på honom med koppel än utan, låter lustigt men det är som om det blir en länk mellan oss som förstör. Förmodligen är det så att jag är mindre bestämd i mina kommandon när jag har honom kopplad vilket resulterar till en olydig hund.
Precis som du säger så blir det nu lätt att jag spänner mig och håller hårdare i kopplet så fort jag får syn på en annan hund. Vilket förstorar hela grejjen, ska VERKLIGEN försöka slappna av och inte korta upp kopplet för att inte överföra min spändhet till honom.

Jo jag förstår vad du menar.

Han har många leksaker han gillar och är dessutom väldigt lättmutad med mat eller godis. Men dessvärre försvinner intresset för allt sådant så fort han ser en annan hund. Det är liksom andra hundar som är det allra roligaste i världen. Har tränat tillsammans med min granne, ungefär på samma sätt som du föreslog vilket till en början var väldigt svårt. Men nu fungerar det ganska bra. Antar att jag behöver göra det oftare och i kombination att jag är mer konsekvent överlag vid möte av främmande hundar.

Det där med att sätta honom ned och gå ifrån honom tror jag dock att jag ska prova. Kan tänka mig att lite av hans beteende beror just på att jag blir spänd. Så om han inte har mig precis jämte så bör ju han undra vart jag tar vägen och förmodligen tappa fokus från den andra hunden..

Bra tips, ska absolut prova!!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Annique
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 664
Senast: Rugge
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 300
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
651
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka