Hur ska jag göra ....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska jag göra ....

Mitt tredje barn var rätt "aggressivt!" mot andra barn, från dagistiden och de första skolåren. Blev han provocerad så small det. Så det är inget förstabarnsfenomen. Det är en personlighet hos barnet ! Så det är inte du som är en dålig mamma. Du VET att det händer, hon är väldigt liten än så länge, så det ÄR svårt att kommunicera vad man gör ocdh inte gör. Men att det är förbjudet att slå måste man predika tusen och åter tusen gånger till ett barn som lätt tar till det.

Det är INTE bara ditt barns fel och inte heller kan man skylla allt på att hon blir provocerad. Men tyvärr är det ju väldigt roligt att reta ngn så att det smäller och sen se hur den personen får skäll, det är kul LÅNGT upp i åldrarna. Vem är egentligen elak och utstuderad ?

Min son hade en grannpojke som det bara inte gick att umgås med. De var lika jobbiga, de kunde inte göra nånting utan konflikt och slagsmål- Detta pågick mellan 4-8 års ålder. Bägge två hade väldigt svårt att umgås med yngre eller jämnåriga. Det var antaligen en faktor. Numera är de mycket bra kompisar ! det gick över av sig själv och de umgicks väldigt lite under dessa år.
 
Sv: Hur ska jag göra ....

Jag lät aldrig min son leka med andra oövervakat när han var så liten.
Ville ha koll hela tiden så de inte rök ihop.
Om han gjorde nåt dumt, slog eller knuffade tex sa jag till på en gång att man inte får göra så för det gör ont.

Nu är han 5 år och jag skulle gärna vilja övervaka lite ibland. Det händer att han blir arg och knuffas.

Han är aldrig ute själv, utan att någon vuxen övervakar.
 
Sv: Hur ska jag göra ....

Hon ÄR inte ute själv.HOn är 2 1/2 år.
Men det är väll klart jag har koll på henne fast jag sitter på en parkbänk 2 METER ifrån henne .
Frågan jag hade var ska jag vara närmre eller räcker det med att jag har och kommer sitta 2 meter i från henne.

Du måste vara så nära och NÄRVARANDE att du märker när och hur hon interagerar med andra barn och hinner bryta INNAN det blir våld. Dvs två meter bort på en parkbänk försjunken i en tidning eller telefonsamtal är inte tillräckligt. Fem meter bort med full koll på vad som sägs och händer i barngruppen är det.

Du behöver SE ditt barn och hur hon kommunicerar med de andra.

Var en bra förebild och stöd för henne och hjälp henne med att omedelbart bryta INNAN hon tar till våld. Läs av det som man läser av en hundvalp man ska fostra.

Är hon stark och tuff och lärt sig att ta till våld när hon är osäker kan du behöva vara lika tydlig som mot en hundvalp av värsta kamphundsras. Lyft snabbt och lugnt bort henne från situationen, håll om henne tills hon lugnar sig och lyssnar på dig och förklara lugnt och vänligt att man får ALDRIG slåss, man får klappa och krama men inte slåss.

Jag har behövt hålla min värsting många timmar och liksom lägga ner honom på marken som man gör med en valp som inte tar rangen när han velat slå MIG istället i frustration (många timmar vid samma tillfälle alltså i sträck) så gissa om han ärft min envishetsgen...

Men om man hjälper barnet att lugna sig och hindrar det från att göra något det senare får skuldkänslor för så HJÄLPER man det även om det är så jobbigt så man nästan förgås.
 
Sv: Hur ska jag göra ....

Tack för en förklaring hur jag ska göra. :bow:

Hör med dagispersonalen om föräldragrupper. Det finns iallafall här i Malmö redan på förskolan och är mycket populärt just för att man får lufta sina problem och se att man inte är ensam, får tips osv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 478
Senast: Modest
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 724
Senast: Juli0a
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 794
Senast: Nixehen
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 792
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp